ZWCAD Help

Opis zmiennych systemowych oraz poleceń dostępnych w programie ZWCAD.

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Atrybut do weryfikacji

Podczas wstawiania bloku z takim atrybutem proponowana jest wstępnie ustawiona wartość atrybutu (atrybuty definiujemy za pomocą polecenia ATTDEF).

Użytkownik może ją przyjąć, lub zmienić.

 

Synonimy - Atrybut_do_weryfikacji
Atrybut niewidoczny

Taki atrybut nie wyświetla się na rysunku po wstawieniu bloku z atrybutami (atrybuty definiujemy za pomocą polecenia ATTDEF).

Jest on jednak pamiętany, możemy wyświetlić i zmienić jego wartość w oknie właściwości.

Atrybut ukryty nie jest brany również pod uwagę podczas sporządzania listy atrybutów poleceniem _eattext

 

 

Synonimy - Atrybut_niewidoczny
Atrybut predefiniowany

Wartość tego atrybutu jest określona podczas jego tworzenia (atrybuty definiujemy za pomocą polecenia ATTDEF).

Podczas wstawiania bloku z takim atrybutem program nie pyta o jego wartość, lecz przyjmuje wartość domyślną.

Później możemy zmienić wartość atrybutu poprzez polecenie ATTEDIT lub w oknie właściwości.

Synonimy - Atrybut_predefiniowany
Atrybut stały

Wartość tego atrybutu jest ustalona już na etapie tworzenia atrybutu (atrybuty definiujemy za pomocą polecenia ATTDEF).

Podczas wstawiania bloku do rysunku ZWCAD nie pyta o wartość tego atrybutu, jest przyjmowana wartość zadeklarowana podczas tworzenia atrybutu.

 

Synonimy - Atrybut_stały
ATTDIA

Zmienna systemowa definiuje czy zapytania odnośnie wstawianych bloków będą wyświetlane w oknie dialogowym, czy w linii poleceń.

Polecenie: ATTDIA

Miejsce zapamiętania: Rejestr systemowy

Wartość domyślna: 0

Typ zmiennej: Liczba naturalna

 

Możliwe wartości zmiennej:

"0" - informacje będziemy wprowadzać w linii poleceń,

"1" - informacje będziemy wprowadzać w oknie dialogowym.

 

ATTMODE

Zmienna systemowa odpowiada za sposób wyświetlania atrybutów.

 

Typ zmiennej: Liczba całkowita

Miejsce zapisu: W pliku .DWG 

Wartość domyślna: 1

 

Możliwe wartości zmiennej:

  • "0" - Wszystkie atrybuty są wyłączone.
  • "1" - Tryb domyślny, normalny. Atrybuty widoczne są widoczne, a niewidocznie nie są wyświetlane. 
  • "2" - Wszystkie atrybuty są widoczne (włącznie z tymi, które są ustawione jako niewidoczne).

 

Sposób działania funkcji pokazano na filmie poniżej:

 

ATTREQ

Zmienna definiuje czy podczas wstawiania bloku ZWCAD będzie pytał o wartości atrybutów lub czy przyjmie domyślnie ustawione.

 

Typ zmiennej: Liczba naturalna

Miejsce zapisu: W rejestrze

Wartość domyślna: 1

 

Możliwe wartości zmiennej:

"0" - Program nie będzie pytał o wartości atrybutów, zostaną wstawione wartości domyślne.

"1" - Włącza zapytania zgodnie z ustawieniami przy tworzeniu atrybutu ATTDEF

 

 

AUDITCTL

Zmienna systemowa określa czy przy wywołaniu polecenia AUDIT tworzony jest dodatkowy plik raportu z rozszerzeniem .ADT.

 

Typ zmiennej: Liczba naturalna

Miejsce zapisu: W rejestrze

Wartość domyślna: 0

 

Dopuszczalne wartości zmiennej:

  • "0" - Plik z rozszerzeniem ADT nie jest zapisywana.
  • "1" - Plik z rozszerzeniem .ADT zostanie utworzony.

 

BACKGROUNDPLOT

Zmienna określa czy drukowanie w tle jest włączone w trakcie drukowania i publikowania plików.

Domyślnie drukowanie w tle jest wyłączone a publikowanie w tle włączone.

Typ: Liczba całkowita

Miejsce zapisu: Rejestr systemu

Domyślnie: 2

Możliwe wartości zmiennej:

Wartość Drukowanie w tle Publikowanie w tle
"0" Wyłączone Wyłączone
"1" Włączone Wyłączone
"2" Wyłączone Włączone
"3" Włączone Włączone

 

 

BACKZ

Zmienna zawiera wartość odsunięcia tylnej płaszczyzny tnącej od płaszczyzny celu w aktualnej rzutni. Jednostki wyświetlone są na podstawie jednostek określonych w rysunku.

(Tylko do odczytu)

Typ: Liczba rzeczywista

Miejsce zapisu: W pliku .DWG

By funkcja była w stanie określić wartość, wymagane jest włączenie polecenia VIEWMODE.  Odległość tylnej płaszczyzny tnącej od punktu kamery można określić przez odjęcie BACKZ od odległości kamera-cel

BACTIONCOLOR

Zmienna ustawia kolor tekstu akcji wykonanych w edytorze bloku. Prawidłowe wartości to "BYLAYER", "BYBLOCK" i liczby całkowite od 1 do 255.

Typ: Ciąg

Miejsce zapisu: Rejestr systemu

Domyślnie: 7

Prawidłowe wartości dla True Colors to ciąg pełnych liczb oddzielanych przez przecinki (od 1 do 255) i poprzedonych przez RGB. Ustawienie True Color powinno wprowadzać się w taki sposób:

RGB: 000,000,000

BCLOSE

Polecenie pozwala na wyjście z edytora bloków. Jeśli zmiany nie zostały zapisane, to zostaniemy poproszeni o decyzję czy zapisać zmiany w edytowanym bloku, czy też je odrzucić.

Polecenie działa tylko gdy jesteśmy w edytorze bloków (zobacz polecenie bedit).

BEDIT

Polecenie otwiera edytor bloków. W oknie edytora widoczny jest tylko modyfikowany blok.

BLIPMODE

Zmienna włącza lub wyłącza oznaczenie kliknięć na modelu rysunku. BLIPMODE to komenda jak i zmienna systemowa. Proszę użyć komendę SETVAR w pierwszej kolejności by uzyskać dostęp do tej zmiennej systemowej.

Typ: Liczba całkowita

Miejsce zapisu: W rejestrze

Domyślnie: 0

Wartość Ustawienia
Oznaczenie kliknięć jest wyłączone
1 Oznaczenie kliknięć jest włączone - pozostają znaczniki, jak na rysunku poniżej
BLKALIGN

Polecenie pozwalan na wyrównanie bloków w poziomie i w pionie.

Do wyrównania nie są używane punkty bazowe bloków, lecz najbardziej granice zewnętrzne bloków.

BLOCKEDITOR

Zmienna informuje czy aktywne okno to edytor bloków (zobacz edytor bloków - polecenie bedit).

BLOCKREPLACE

Polecenie pozwala na zastępowanie wybranych bloków innymi blokami.

Bloki do zastąpienia oraz te, którymi będziemy zastępować możemy wybrać z listy lub wskazać na rysunku.

Po zatwierdzeniu operacji program CAD pyta nas czy usunąć definicje zastąpionych bloków, czy pozostawić:

usuniecie zastapionych blokow 

Możemy je usunąć lub pozostawić (w przypadku jeśli chcielibyśmy ich użyć ponownie w tym rysunku).

 

Całą operacje pokazliśmy na filmie poniżej.

Synonimy - zastępowanie bloków
BLOCKTESTWINDOW

Zmienna określa czy aktualnie "jesteśmy" w oknie testowym edytora bloków (zobacz polecenie BEDIT).

Wartość zmiennej:

  • "0" - okno testowe edytora bloków jest nieaktywne,
  • "1" - jesteśmy w oknie testowym edytora bloków.
Blok

Bloki w ZWCAD wykorzystujemy do połączenia wielu różnych obiektów w jeden element.

Blok posiada unikalną nazwę i możemy go powielać w rysunku, nadając mu różną skalę i kąt obrotu. 

Bloki możemy kopiować pomiędzy rysunkami oraz zapisywać na dysku.

Synonimy - bloków
Bloki dynamiczne

Bloki dynamiczne to obiekty, które mogą zawierać:

  • normalne obiekty rysunkowe, np linia, okrąg, wymiar,
  • atrybuty,
  • zdefiniowane funkcje, za pomocą których możemy wpływać również na wygląd bloku.

Bardzo popularne jest definiowanie w bloku dynamicznym różnych odmian jednego elementu. Przykładem może być śruba, gdzie możemy ustawić zarówno rodzaj gwintu jak i jej długość.

 

Synonimy - bloków dynamicznych