Koleje Linowe Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG (BZB) od 2015 roku używają ZWCAD w projektach rozbudowy swoich kolejek górskich.
Niemiecka Turystyka Linowa
W 1930 roku BZB po raz pierwszy rozpoczęło swoją działalność w ramach wizjonerskiej misji zapewnienia turystom z całego świata niezapomnianych alpejskich doznań.
Jednak, jak wiadomo takie przedsięwzięcia inżynieryjne stanowią bardzo duże wyzwanie.
Różnorodne systemy inżynieryjne i projekty infrastruktur zrealizowane zostały w ramach współpracy z programami ZWCAD Mechanical, Architecture oraz ZWTraffic.
Aplikacja opracowana przez polskiego partnera ZWSOFT, firmę SZANSA, świetnie sprawdziła się do układania znaków drogowych i zyskała uznanie wielu specjalistów od robót drogowych. Coraz więcej poszukiwaczy przygód może więc sprawnie, i co ważne, bezpiecznie wjechać na takie szczyty jak: Zugspitze, Garmisch-Classic i Mount Wank.
Trudności w drodze na najwyższy niemiecki szczyt
Jesienią 2014 roku rozpoczęto projekt rozbudowy i ulepszenia kolejki linowej Zugspitze. Wykonanie go zajęło ponad 3 lata, całkowite koszty pochłonęły 50 milionów Euro, a zatrudnionych przy nim były setki osób.
Ważnym czynnikiem, który umożliwił zrealizowanie tego projektu było specjalistyczne oprogramowanie inżynieryjne.
Z uwagi na wysokie koszty wcześniej wykupionych rocznych subskrypcji oprogramowania CAD, z których korzystał zespół, zdecydowano o optymalizacji budżetu.
Poza rosnącymi ciągle kosztami, kolejnym wyzwaniem było zapoznanie wszystkich członków zespołu (w tym architektów, elektryków, informatyków itp.) z całkiem nowym oprogramowaniem, co wiąże się z tak cennym czasem przeznaczonym na wdrożenie ich, zwłaszcza gdy sprzęt i zrozumienie oprogramowania CAD znacząco się od siebie różniły.
Innym poważnym problemem była kompatybilność .dwg, dlatego że wstępny projekt został zlecony firmie z zewnątrz. Co więcej, zespół chciał, aby wyświetlanie, edycja i drukowanie dużych plików było szybkie i stabilne.
Zawsze znajdzie się rozwiązanie
Zgodnie z zaleceniem niemieckiego partnera ZWCAD, encee CAD/CAM, zespół projektowy zdecydował się wypróbować najpierw ZWCAD Mechanical. Wyniki testów były na tyle obiecujące, że lider zdecydował o zastąpieniu poprzedniego rozwiązania CAD, kompatybilnym i elastycznym ZWCAD-em, który co ważne był także przystępny cenowo.
Była to świetna decyzja. Członkowie zespołu nie mieli żadnych problemów z otwarciem plików każdego formatu jakiego używali, a opanowanie nowego rozwiązania okazało się dość intuicyjne, gdyż jego interfejs i wszystkie polecenia były w języku niemieckim.
Administrator projektu chwali współpracę z nowymi programami:
„Świetnie nam się pracuje z encee, wsparcie od nich jest skuteczne i sprawne, nawet zadania specjalne, nie stanowią żadnego wyzwania dla encee i ZWCADa. Tak ZWCAD zdecydowanie spełnił nasze oczekiwania – podsumowuje.”
Na szczyt świata i jeszcze wyżej!
Wspólnie udało się pobić aż trzy rekordy świata, w następujących kategoriach:
- najwyższy pylon konstrukcji stalowej dla tramwajów napowietrznych,
- największa całkowita różnica wysokości na jednym odcinku
- najdłuższa niepodparta rozpiętość kolejki linowej.
W tym samym czasie udało się także dotrzymać obietnicy i udostępnić dla gości szczyt góry Zugspitze.
Co godzinę 580 gości jest wygodnie przewożonych na szczyt w dwóch nowych pojazdach.
Na miejscu, z poziomu platformy widokowej mogą podziwiać, zapierające dech scenerie. Czekają też na nich inne atrakcje w postaci przepysznych posiłków w górskich restauracjach, umieszczonych w malowniczych miejscach oraz lekcji przyrody w Fascination Zugspitze, gdzie nauka splata się z zabawą - w interaktywnym muzeum, którego jedną z atrakcji jest doświadczenie eskimoskiego stylu życia w przytulnej wiosce igloo.
Ponadto na odwiedzających to wyjątkowe miejsce gości czeka cała moc innych atrakcji!
W 2007 r. Bawarska Kolej Zugspitze, która może poruszać się na wysokości nawet 300 metrów pod szczytem Zugspitze, została nominowana do nagrody w kategorii: historyczny zabytek budownictwa lądowego w Niemczech. Dekadę później kolejka linowa Zugspitze dzięki pomocy ZWCAD osiągnęła zupełnie nowy poziom.
(Wszystkie zdjęcia dzięki uprzejmości BZB)