Przekształć przez odsunięcie

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Przekształć przez odsunięcie

Umożliwia morfowanie geometrii przy użyciu krzywej oraz odsunięcia.

Operacje > Morficzne 

Operacje Przekształć przez odsunięcie wstążka ZW3D

Operacje Przekształć przez odsunięcie ZW3D Panel

 

 

Przekształcenie przez odsunięcie

Odsunięcie pozwala na morfowanie (transformowanie) kształtu poprzez warping geometrii powierzchni. Funkcja ta umożliwia wybranie krzywej na kształcie i przesunięcie jej w określonym kierunku za pośrednictwem wartości odsunięcia, zamiast bezpośredniego jej przesuwania. Powierzchnie znajdujące się w pobliżu krzywej są przeciągane podobnie jak powierzchnie w pobliżu punktu. Jest to szczególnie przydatne w przypadku projektów wymagających płynnych deformacji organicznych kształtów. Przykłady zastosowania obejmują modyfikację profili bioder w projektach odzieży, łagodne zakrzywienia w projektach mebli, dostosowywanie przepływu powietrza w komponentach aerodynamicznych oraz precyzyjne kształtowanie powierzchni form wtryskowych. Komenda działa na poziomie części (Part Level) i znajduje się w zakładce Free Form, umożliwiając zaawansowaną manipulację geometrią bez konieczności ponownego modelowania całej struktury.


Metody działania

Funkcja działa poprzez zaznaczenie krzywej na morfowanym kształcie lub innej krzywej i określenie wartości odsunięcia. Znakowanie + powoduje morfowanie na zewnątrz, znakowanie − morfuje do wewnątrz. Kierunek odsunięcia jest określany przez wybrany płaszczyznę odniesienia. Powierzchnie przylegające do wybranej krzywej automatycznie się deformują, tworząc płynne przejście między zmienioną a niezmieniającą się geometrią.


Wymagane dane wejściowe

Geometria (Geometry) — wybór kształtu do morfowania. Można wybrać Shape, Face, Krzywą 3D, Linię podziału (Parting Line), Punkt 3D lub Blok 3D. Po wybraniu ściany jej krawędzie są automatycznie blokowane.

Krzywa (Curve) — krzywa znajdujące się na morfowanym kształcie, która będzie przesunięta.

Odsunięcie (Offset) — określenie odległości odsunięcia (+ morfowanie na zewnątrz, − morfowanie do wewnątrz).


Opcjonalne dane wejściowe

Minimalizuj dane powierzchni (Minimize surface data) — opcja zmniejszająca liczbę punktów kontrolnych na zmodyfikowanych (morfowanych) powierzchniach. Działanie tej opcji spowalnia proces morfowania, jednak drastycznie zmniejsza gęstość punktów kontrolnych powierzchni wynikowych, redukując rozmiar części i przyspieszając kolejne operacje modelowania.

Kierunek (Direction) — określenie płaszczyzny kierunkowej odsunięcia.


Funkcje dodatkowe, opcje i ustawienia

Przenieś (Move) — zakładka definiująca geometrię, która będzie się poruszać, oraz parametry wpływające na wielkość przesunięcia pobliskiej geometrii (parametry przejścia).

Zablokuj (Lock) — zakładka definiująca nieruchomą geometrię, która nie będzie się poruszać, oraz parametry przejścia. Można blokować poszczególne punkty, krawędzie, krzywe, ściany lub płaszczyzny odniesienia. Możliwe jest zdefiniowanie jednego zestawu parametrów przejścia dla geometrii ruchomej i jednego dla geometrii zablokowanej.

Wpływ (I) (Influence) — promień wpływu. Mniejsza wartość powoduje bardziej zlokalizowaną zmianę. Większa wartość promienia wpływa na większą część części.

Sztywność (R) (Rigid) — promień ruchu sztywnego.

Wypukłość (B) (Bulge) — współczynnik wypukłości w regionie przejścia.

Kat (S) (Slope) — określenie zbocza w regionie przejścia.

Płaski/Szczyt (Flat/Peak) — określa, czy powierzchnie w nowej lokalizacji punktu będą zaokrąglone (płaskie) czy ostre (szczyt). Opcja przydatna przy przeciąganiu punktu na rogu lub krawędzi części.

Nieruchomy (Stationary) — zmiana geometrii do zablokowania (patrz Przenieś, Zablokuj powyżej).


Tipsy i tricki użycia w oprogramowaniu CAD

Aby uzyskać najlepsze rezultaty morfowania, należy pracować z mniejszymi wartościami promienia wpływu przy precyzyjnych, lokalnych zmianach oraz z większymi wartościami przy deformacjach globalnych obejmujących większą część modelu. Opcja Minimalizuj dane powierzchni powinna być włączana w końcowych etapach projektu, aby zoptymalizować wydajność i przygotować część do dalszych operacji. Blokowanie krawędzi brzegowych części zapobiega niechcianym deformacjom na krawędziach zewnętrznych. Zastosowanie różnych wartości dla parametru Wypukłość (B) pozwala na kontrolę krzywizny przejścia między zmienioną a niezmienioną geometrią. Przy pracy z symetrycznymi modelami można wykorzystać płaszczyzny odniesienia jako geometrię blokowaną, aby zachować symetrię podczas morfowania. Dla skomplikowanych operacji morfowania zaleca się iteracyjne podejście — wykonanie wielu małych zmian zamiast jednej dużej deformacji, co zapewnia większą kontrolę i lepsze rezultaty estetyczne.


Synonimy komendy dla popularnych programów CAD

  • Warping powierzchni

  • Deformacja poprzez krzywą

  • Morfowanie przezOffset

  • Transformacja powierzchni

  • Push/Pull z wpływem

  • Lokalna modyfikacja geometrii

  • Deformacja organiczna


 

ProgramPolska nazwa komendyAngielska nazwa komendyOpis funkcji
A Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Transformacja kształtu poprzez odsunięcie wybranej krzywej z możliwością kontroli wpływu na pobliską geometrię
S Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Deformacja powierzchni poprzez przesunięcie krzywej z parametrami promienia wpływu i sztywności
I Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Morfowanie kształtu części poprzez odsunięcie wybranej krzywej ze wskaźnikami kierunku i przejścia
3 Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Transformacja organiczna poprzez odsunięcie krzywych z kontrolą sztywności, wypukłości i nachylenia
U Morfowanie powierzchni Morph Surface Deformacja geometrii poprzez przesunięcie elementów z wpływem na sąsiednie powierzchnie
B Deformacja przez przesunięcie Shape Deform Morfowanie organiczne z kontrolą promienia wpływu i parametrów deformacji
O Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Transformacja powierzchni części poprzez przesunięcie krzywej z zaawansowanymi opcjami blokowania geometrii
E Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Deformacja geometrii powierzchniowej poprzez odsunięcie wybranej krzywej z kontrolą przejścia
D Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Transformacja kształtu poprzez przesunięcie krzywej z parametrami promienia wpływu
G Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Deformacja organiczna poprzez odsunięcie geometrii krzywej z kontrolą wpływu lokalnego
N Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Transformacja powierzchni z zaawansowaną kontrolą parametrów przejścia, sztywności i wypukłości
C Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Deformacja kształtu poprzez odsunięcie krzywych z opcjami kontroli wpływu i blokowania geometrii
C Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Transformacja organiczna poprzez przesunięcie krzywych z kontrolą kierunku, sztywności i parametrów przejścia
F Morfowanie przez odsunięcie Morph by Offset Deformacja geometrii poprzez przesunięcie wybranej krzywej z parametrami wpływu i blokowania