ZW3D Help
Dostępne słowniki:
Termin | Definicja |
---|---|
Bryły prymitywne | Bryły prymitywne to kształty podstawowe. W ZW3D do brył prymitywnych należą: prostopadłościan, walec, stożek, sfera, elipsoida. Bryły takie w programach CAD 3D stosuje się często na początku tworzenia projektu. Następnie dodajemy kolejne operacje, np.: zaokrąglenie, fazowanie, otwory, żebra, gwinty lub kolejne bryły prymitywne. Dodając taką bryłę możemy spozycjonować ją na już istniejącej innej bryle oraz wykonać operacje logiczne, np. dodawania, odejmowania. Zaletą brył prymitywnych jest szybkość ich tworzenia. Wstawiamy w określonym miejscu gotową bryłę, której wymiary ustawiamy za pomocą przeciągania strzałek wymiarów, lub wpisując dokładne wymiary w oknie opcji. Innym sposbem tworzenia brył jest utworzenie szkica i nadanie mu grubości poprzez wyciągnięcie, np.: wzdłuż linii, wokół osi itp.
|
Elipsoida | Polecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - epipsoidę (Elipsoida – bryła lub powierzchnia, której wszystkie przekroje płaskie są elipsami). Określamy położenie punktu centralnego elipsoidy a następnie długość wzdłuż 3 osi X, Y, Z. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.
|
Kołnierz z profilem | Dzięki tej funkcji możemy stworzyć zakładkę z dowolnego zamkniętego profilu o podstawie Krawędzi. |
Morficzne | Zakładka Morficzne dostępna jest we wstążce w zakładce Kszatłt. Narzędzia w tej zakładce służą do edycji kształtu elementów, np. możemy nawinąć element na walec, kulę, skręcić element i wiele innych.
|
Odgięcie po profilach | Pozwala na prowadzenie arkusza blachy wzdłóż osi na której są otwarte lub zamknięte profile |
Odgięcie po ścieżce | Pozwala stworzyć kołnierz wzdłóż ścieżki utworzonej z krawędzi z wykorzystaniem otwartego profilu. |
Operacje logiczne | Operacje logiczne w ZW3D umożliwiają łączenie kilku brył w jedną, odejmowanie brył oraz wyznaczanie części wspólnej. Polecenie należy do grupy: Edycja kształtu Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Edycja kształtu > Dodaj / Usuń / Wspólny kształt
|
Powierzchnia prostokreślna | Powierzchnia prostokreślne powstają poprzez przeciągnięcie linii prostej po dwóch krzywych prowadzących. Wystarczy, że wskażemy 2 krzywe prowadzące. Następnie zostanie wyświetlony podgląd operacji. Polecenie należy do grupy: Podstawowa ściana Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Swobodne formowanie > Podstawowa ściana > Liniowa
|
Połącz ściany | To polecenie w ZW3D służy do tworzenia powierzchni pomiędzy dwoma krawędziami. Dodatkowo możemy narzucać warunki brzegowe definiujące łączenie powierzchni np.: styczność, zachowanie krzywizny. Polecenie należy do grupy: Podstawowa ściana Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Swobodne formowanie> Podstawowa ściana > Połącz ścianę
|
Prostopadłościan | Funkcja tworzy w ZW3D prostopadłościan, wymaga wprowadzenia dwóch punktów. W pierwszej fazie tworzy się podgląd prostopadłościanu, na którym możemy zmieniać wymiary bryły. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową. |
Przetłoczenie | Pozwala na wytłoczenie zamkniętego profilu w arkuszu blachy. |
Rowek | Narzędzie służy do dodania rowka wzdłuż zaznaczonej krawędzi z zadanymi odsunięciami. Polecenie należy do grupy: Przekształcenia morficzne Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Operacja Inżynierska > Rowek |
Rozszerz odgięcie | Dzięki tej funkcji możemy rozszerzyć arkusz blachy w kierunku wybranej krawędzi. |
S zgięcie po linii | Umożliwia utworzenie zgięcia typy S dla dowolnej zadanej wysokości. |
Sfera | Polecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - sferę. Wskazujemy punkt będący centrum sfery, a następnie za pomocą wymiaru określamy jej promień. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.
|
Skorupa | Funkcja skorupy służy do wykonania odsunięcia powierzchni bryły na zadaną odległość. Odległość może być dodatnia - odsunięcie na zewnątrz lub ujemna - odsunięcie do wewnątrz. Możemy również wskazać ściany do usunięcia z modelu. Poniżej pokazaliśmy przykład - wykonaliśmy operację skorupy z różnymi grubościami oraz usunięciem trzech ścian.
|
Skręć kołnierz | Pozwala na stworzenie skręcanej zakładki w arkuszach blachy |
Skręcenie | To polecenie jest również nazywane Spiralnym skręceniem. Służy do obrócenia kształtu wzdłuż określonej osi. Narzędzie przydatne przy projektowaniu przekładni, frezów i wierteł. Polecenie należy do grupy: Przekształcenia morficzne Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Morficzne > Skręcenie
|
Stożek |
Wskazujemy punkt będący centrum podstawy stożka, a następnie za pomocą wymiarów określamy promień podstawy, wysokość i górny promień ścięcia stożka. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.
|
Walec | Polecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - walec. Wskazujemy punkt będący centrum podstawy walca, a następnie za pomocą wymiarów określamy promień podstawy i wysokość walca. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.
|