ZW3D Help

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Bryły prymitywne

Bryły prymitywne to kształty podstawowe.

W ZW3D do brył prymitywnych należą: prostopadłościan, walec, stożek, sfera, elipsoida.

Bryły takie w programach CAD 3D stosuje się często na początku tworzenia projektu. Następnie dodajemy kolejne operacje, np.: zaokrąglenie, fazowanie, otwory, żebra, gwinty lub kolejne bryły prymitywne. Dodając taką bryłę możemy spozycjonować ją na już istniejącej innej bryle oraz wykonać operacje logiczne, np. dodawania, odejmowania.

Zaletą brył prymitywnych jest szybkość ich tworzenia. Wstawiamy w określonym miejscu gotową bryłę, której wymiary ustawiamy za pomocą przeciągania strzałek wymiarów, lub wpisując dokładne wymiary w oknie opcji.

Innym sposbem tworzenia brył jest utworzenie szkica i nadanie mu grubości poprzez wyciągnięcie, np.: wzdłuż linii, wokół osi itp.

 

Synonimy - bryłę prymitywną
Elipsoida

elipsoida zw3d cadPolecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - epipsoidę (Elipsoida – bryła lub powierzchnia, której wszystkie przekroje płaskie są elipsami).

Określamy położenie punktu centralnego elipsoidy a następnie długość wzdłuż 3 osi X, Y, Z.

Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.

 

 

Kołnierz z profilem

Dzięki tej funkcji możemy stworzyć zakładkę z dowolnego zamkniętego profilu o podstawie Krawędzi.

Synonimy - Zakładka z profilem
Morficzne

Zakładka Morficzne dostępna jest we wstążce w zakładce Kszatłt.

Narzędzia w tej zakładce służą do edycji kształtu elementów, np. możemy nawinąć element na walec, kulę, skręcić element i wiele innych.

 

Synonimy - Przekształcenia morficzne,kształty morficzne
Odgięcie po profilach

Pozwala na prowadzenie arkusza blachy wzdłóż osi na której są otwarte lub zamknięte profile

Synonimy - Zgięcie po profilu
Odgięcie po ścieżce

Pozwala stworzyć kołnierz wzdłóż ścieżki utworzonej z krawędzi z wykorzystaniem otwartego profilu.

Operacje logiczne

Operacje logiczne w ZW3D umożliwiają łączenie kilku brył w jedną, odejmowanie brył oraz wyznaczanie części wspólnej.

Polecenie należy do grupy: Edycja kształtu

Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Edycja kształtu > Dodaj / Usuń / Wspólny kształt

 

Powierzchnia prostokreślna

Powierzchnia prostokreślne powstają poprzez przeciągnięcie linii prostej po dwóch krzywych prowadzących.

Wystarczy, że wskażemy 2 krzywe prowadzące. Następnie zostanie wyświetlony podgląd operacji.

Polecenie należy do grupy: Podstawowa ściana

Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Swobodne formowanie > Podstawowa ściana > Liniowa

 

Synonimy - powierzchnia liniowa
Połącz ściany

To polecenie w ZW3D służy do tworzenia powierzchni pomiędzy dwoma krawędziami

Dodatkowo możemy narzucać warunki brzegowe definiujące łączenie powierzchni np.: styczność, zachowanie krzywizny.

Polecenie należy do grupy: Podstawowa ściana

Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Swobodne formowanie> Podstawowa ściana > Połącz ścianę

 

Synonimy - łączenie ścian
Prostopadłościan

Funkcja tworzy w ZW3D  prostopadłościan, wymaga wprowadzenia dwóch punktów.

W pierwszej fazie tworzy się podgląd prostopadłościanu, na którym możemy zmieniać wymiary bryły.

Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.

Przetłoczenie

Pozwala na wytłoczenie zamkniętego profilu w arkuszu blachy.

Synonimy - wytłoczenie
Rowek

Narzędzie służy do dodania rowka wzdłuż zaznaczonej krawędzi z zadanymi odsunięciami.

Polecenie należy do grupy: Przekształcenia morficzne

Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Operacja Inżynierska > Rowek

Synonimy - Operacja rowka
Rozszerz odgięcie

Dzięki tej funkcji możemy rozszerzyć arkusz blachy w kierunku wybranej krawędzi.

Synonimy - rozwinięcie odgięcia
S zgięcie po linii

Umożliwia utworzenie zgięcia typy S dla dowolnej zadanej wysokości.

Synonimy - S odgięcie wzdłuż linii
Sfera

Polecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - sferę.

Wskazujemy punkt będący centrum sfery, a następnie za pomocą wymiaru określamy jej promień.

Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.

 

Skorupa

Funkcja skorupy służy do wykonania odsunięcia powierzchni bryły na zadaną odległość.

Odległość może być dodatnia - odsunięcie na zewnątrz lub ujemna - odsunięcie do wewnątrz.

Możemy również wskazać ściany do usunięcia z modelu.

Poniżej pokazaliśmy przykład - wykonaliśmy operację skorupy z różnymi grubościami oraz usunięciem trzech ścian.

 

 

 

Skręć kołnierz

Pozwala na stworzenie skręcanej zakładki w arkuszach blachy

Synonimy - skręcanie blachy
Skręcenie

To polecenie jest również nazywane Spiralnym skręceniem.

Służy do obrócenia kształtu wzdłuż określonej osi. Narzędzie przydatne przy projektowaniu przekładni, frezów i wierteł.

Polecenie należy do grupy: Przekształcenia morficzne

Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Morficzne > Skręcenie

 

Synonimy - Spiralne skręcenie
Stożek

stozek zw3d cad
Polecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - stożek.

Wskazujemy punkt będący centrum podstawy stożka, a następnie za pomocą wymiarów określamy promień podstawy, wysokość i górny promień ścięcia stożka.

Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.

 

Walec

Polecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - walec.

Wskazujemy punkt będący centrum podstawy walca, a następnie za pomocą wymiarów określamy promień podstawy i wysokość walca.

Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.