ZW3D Help
Dostępne słowniki:
Termin | Definicja |
---|---|
Bryły prymitywne | Bryły prymitywne to kształty podstawowe. W ZW3D do brył prymitywnych należą: prostopadłościan, walec, stożek, sfera, elipsoida. Bryły takie w programach CAD 3D stosuje się często na początku tworzenia projektu. Następnie dodajemy kolejne operacje, np.: zaokrąglenie, fazowanie, otwory, żebra, gwinty lub kolejne bryły prymitywne. Dodając taką bryłę możemy spozycjonować ją na już istniejącej innej bryle oraz wykonać operacje logiczne, np. dodawania, odejmowania. Zaletą brył prymitywnych jest szybkość ich tworzenia. Wstawiamy w określonym miejscu gotową bryłę, której wymiary ustawiamy za pomocą przeciągania strzałek wymiarów, lub wpisując dokładne wymiary w oknie opcji. Innym sposbem tworzenia brył jest utworzenie szkica i nadanie mu grubości poprzez wyciągnięcie, np.: wzdłuż linii, wokół osi itp.
|
Elipsa | Pozwala na tworzenie parametryzowanych i półotwartych elips. Wstążka > Szkic > Rysunek |
Elipsoida | Polecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - epipsoidę (Elipsoida – bryła lub powierzchnia, której wszystkie przekroje płaskie są elipsami). Określamy położenie punktu centralnego elipsoidy a następnie długość wzdłuż 3 osi X, Y, Z. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.
|
Informacje o zgięciu | Komenda wyświetla podstawowe informacje o odgięciach. Wstążka > Arkusz blachy > Zgięcia |
Karb | Pozwala na tworzenie trójkątnego zęba na krzywej. Wstążka > Szkic > Rysunek |
Kołnierz z profilem | Dzięki tej funkcji możemy stworzyć zakładkę z dowolnego zamkniętego profilu o podstawie Krawędzi. |
Linia | Pozwala poprowadzić linię prostą. Wstążka > Szkic > Rysunek |
Linia podwójna | Pozwala tworzyć dwie równoległe do siebie linie w postaci wielosegmentowego tunelu. Wstążka > Szkic > Rysunek |
Liniowe rozłożenie | Umożliwia zmianę wielu gięć na raz wedle ustalonych parametrów Wstążka > Arkusz blachy > Zgięcie |
Morficzne | Zakładka Morficzne dostępna jest we wstążce w zakładce Kszatłt. Narzędzia w tej zakładce służą do edycji kształtu elementów, np. możemy nawinąć element na walec, kulę, skręcić element i wiele innych.
|
Odgięcie po profilach | Pozwala na prowadzenie arkusza blachy wzdłóż osi na której są otwarte lub zamknięte profile |
Odgięcie po ścieżce | Pozwala stworzyć kołnierz wzdłóż ścieżki utworzonej z krawędzi z wykorzystaniem otwartego profilu. |
Okrąg | Pozwala na tworzenie okręgów. Wstążka > Szkic > Okrąg |
Operacje logiczne | Operacje logiczne w ZW3D umożliwiają łączenie kilku brył w jedną, odejmowanie brył oraz wyznaczanie części wspólnej. Polecenie należy do grupy: Edycja kształtu Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Edycja kształtu > Dodaj / Usuń / Wspólny kształt
|
Oś | Pozwala wstawić do szkicu oś. Wstążka > Szkic > Rysunek |
Otwór | Umożliwia utworzenie cylindrycznego wycięcia w detalu. Operacje > Operacja Inżynierska |
Polilinia | Pozwala tworzyć linię składającą się z wielu członów / segmentów Wstążka > Szkic > Rysunek |
Powierzchnia prostokreślna | Powierzchnia prostokreślne powstają poprzez przeciągnięcie linii prostej po dwóch krzywych prowadzących. Wystarczy, że wskażemy 2 krzywe prowadzące. Następnie zostanie wyświetlony podgląd operacji. Polecenie należy do grupy: Podstawowa ściana Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Swobodne formowanie > Podstawowa ściana > Liniowa
|
Połącz ściany | To polecenie w ZW3D służy do tworzenia powierzchni pomiędzy dwoma krawędziami. Dodatkowo możemy narzucać warunki brzegowe definiujące łączenie powierzchni np.: styczność, zachowanie krzywizny. Polecenie należy do grupy: Podstawowa ściana Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Swobodne formowanie> Podstawowa ściana > Połącz ścianę
|
Prostokąt | Umożliwia utworzenie figury geometrycznej Wstążka > Szkic > Rysunek |