ZW3D Help
Dostępne słowniki:
Termin | Definicja |
---|---|
Bryły prymitywne | Bryły prymitywne to kształty podstawowe. W ZW3D do brył prymitywnych należą: prostopadłościan, walec, stożek, sfera, elipsoida. Bryły takie w programach CAD 3D stosuje się często na początku tworzenia projektu. Następnie dodajemy kolejne operacje, np.: zaokrąglenie, fazowanie, otworzy, żebra, gwinty lub kolejne bryły prymitywne. Dodając taką bryłę możemy spozycjonować ją na już istniejącej innej bryle oraz wykonać operacje logiczne, np. dodawania, odejmowania. Zaletą brył prymitywnych jest szybkość ich tworzenia. Wstawiamy w określonym miejscu gotową bryłę, której wymiary ustawiamy za pomocą przeciągania strzałek wymiarów, lub wpisując dokładne wymiary w oknie opcji. Innym sposbem tworzenia brył jest utworzenie szkica i nadanie mu grubości poprzez wyciągnięcie, np.: wzdłuż linii, wokół osi itp.
|
Elipsoida | Polecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - epipsoidę (Elipsoida – bryła lub powierzchnia, której wszystkie przekroje płaskie są elipsami). Określamy położenie punktu centralnego elipsoidy a następnie długość wzdłuż 3 osi X, Y, Z. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.
|
Morficzne | Zakładka Morficzne dostępna jest we wstążce w zakładce Kszatłt. Narzędzia w tej zakładce służą do edycji kształtu elementów, np. możemy nawinąć element na walec, kulę, skręcić element i wiele innych.
|
Operacje logiczne | Operacje logiczne w ZW3D umożliwiają łączenie kilku brył w jedną, odejmowanie brył oraz wyznaczanie części wspólnej. Polecenie należy do grupy: Edycja kształtu Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Edycja kształtu > Dodaj / Usuń / Wspólny kształt
|
Powierzchnia prostokreślna | Powierzchnia prostokreślne powstają poprzez przeciągnięcie linii prostej po dwóch krzywych prowadzących. Wystarczy, że wskażemy 2 krzywe prowadzące. Następnie zostanie wyświetlony podgląd operacji. Polecenie należy do grupy: Podstawowa ściana Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Swobodne formowanie > Podstawowa ściana > Liniowa
|
Połącz ściany | To polecenie w ZW3D służy do tworzenia powierzchni pomiędzy dwoma krawędziami. Dodatkowo możemy narzucać warunki brzegowe definiujące łączenie powierzchni np.: styczność, zachowanie krzywizny. Polecenie należy do grupy: Podstawowa ściana Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Swobodne formowanie> Podstawowa ściana > Połącz ścianę
|
Prostopadłościan | Funkcja tworzy w ZW3D prostopadłościan, wymaga wprowadzenia dwóch punktów. W pierwszej fazie tworzy się podgląd prostopadłościanu, na którym możemy zmieniać wymiary bryły. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową. |
Rowek | Narzędzie służy do dodania rowka wzdłuż zaznaczonej krawędzi z zadanymi odsunięciami. Polecenie należy do grupy: Przekształcenia morficzne Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Operacja Inżynierska > Rowek |
Sfera | Polecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - sferę. Wskazujemy punkt będący centrum sfery, a następnie za pomocą wymiaru określamy jej promień. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.
|
Skorupa | Funkcja skorupy służy do wykonania odsunięcia powierzchni bryły na zadaną odległość. Odległość może być dodatnia - odsunięcie na zewnątrz lub ujemna - odsunięcie do wewnątrz. Możemy również wskazać ściany do usunięcia z modelu. Poniżej pokazaliśmy przykład - wykonaliśmy operację skorupy z różnymi grubościami oraz usunięciem trzech ścian.
|
Skręcenie | To polecenie jest również nazywane Spiralnym skręceniem. Służy do obrócenia kształtu wzdłuż określonej osi. Narzędzie przydatne przy projektowaniu przekładni, frezów i wierteł. Polecenie należy do grupy: Przekształcenia morficzne Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Morficzne > Skręcenie
|
Stożek |
Wskazujemy punkt będący centrum podstawy stożka, a następnie za pomocą wymiarów określamy promień podstawy, wysokość i górny promień ścięcia stożka. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.
|
Walec | Polecenie utworzy w ZW3D bryłę prymitywną - walec. Wskazujemy punkt będący centrum podstawy walca, a następnie za pomocą wymiarów określamy promień podstawy i wysokość walca. Na utworzonej w ten sposób bryle możemy wykonać operacje logiczne, np. dodawanie, odejmowanie, sumę logiczną oraz utworzyć bryłę bazową.
|
Widok na arkuszu z dowolnego kierunku | W ZW3D przy tworzeniu dokumentacji 2D dostępne są standardowe widoki (góra, lewo, prawo itp.). Możemy również ustawić własny widok z dowolnego kierunku. W tym celu będąc w arkuszy w ZW3D wybieramy "Standardowe widoki"
|
Zagięcie cylindryczne | Polecenie pozwala na nawinięcie wskazanej geometrii na walec o zadanym promieniu. W poleceniu możemy zmieniać promień walca, stronę po której ma zostać stworzone nawinięcie, obrócić walec w stosunku do płaszczyzny i zadecydować czy pozostawić również początkową geometrię. Polecenie należy do grupy: Przekształcenia morficzne Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Morficzne > Cylindryczne zagięcie
|
Zagięcie toroidalne | Narzędzie pozwala na nawinięcia kształtu na torusa, kulę lub elipsoidę. Funkcja ta może być przydatna w projektowaniu takich elementów jak pierścienie, bransoletki i butelki. Polecenie należy do grupy: Przekształcenia morficzne Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Kształt > Morficzne > Toroidalne zagięcie
|
Zamiana powierzchni na bryłę | Polecenie Zszyj służy do zamiany modelu powierzchniowego na bryłę. Powierzchnie przed szyciem powinny tworzyć obiekt zamknięty z każdej strony. Jeśli w modelu powierzchniowym występują szczeliny, powinny one być mniejsze niż tolerancja szycia. Jeśli istnieje potrzeba wypełnienia brakującej powierzchni, możemy użyć narzędzi np. takich jak: połącz ścianę, powierzchnia prostokreślna, łata. Bryły są zbudowane tak, że do jednej krawędzi mogą dochodzić maksymalnie dwie ściany. Jeśli więc przy szyciu program CAD natrafi na więcej przecinających się powierzchni, pominie je. Wtedy można spróbować włączyć opcje wymuszająca zszycie do bryły (jest to obciążające obliczeniowo) lub przyciąć ręcznie powierzchnie za pomocą narzędzi ZW3D.
|
Zamień ściany | Polecenie służy do zastąpienia jednej lub więcej ścian bryły inną powierzchnią. Na początku w programie CAD wskazujemy jedną lub więcej powierzchni bazowych (do zmiany), a później powierzchnię, której profil ma posłużyć za nową ścianę. Sposób działania pokazaliśmy na animacji poniżej.
|
Zbieżność | |
Łatanie powierzchni | Polecenie służy do utworzenia powierzchni (utworzenie łaty) na 3 lub więcej profilach. Profile mogą być geometrią 3D, szkicami lub krawędziami ścian. W celu stworzenia łaty należy wskazać profile graniczne. Dodatkowo możemy wskazać rodzaj dopasowania do powierzchni, na których leżą wskazane krawędzie, np. styczność, krzywizna. Polecenie należy do grupy: Podstawowa ściana Polecenie jest dostępne w menu ZW3D > Swobodne formowanie > Podstawowa ściana > N-granice
|