
Pozwala na utworzenie podstawowego walca opartego o trzy punkty w przestrzeni 3D.
Operacje > Podstawowy kształt


Polecenie Walec (Cylinder QuickShape) służy do tworzenia cechy walca metodą szybkiego kształtu. Jest to podobne do polecenia Wyciągnięcie (Extrude Shape) z użyciem profilu kołowego, ale tutaj wystarczą jedynie trzy punkty. Obsługiwane są standardowe metody: Baza (Base), Dodaj (Add), Usuń (Remove) i Część wspólna (Intersect). Opcjonalnie walec można wyrównać względem płaszczyzny.
Wymagane dane wejściowe (Required Inputs)
-
Typ cechy (Feature type)
Wybierz ikonę typu cechy. W przypadku opcji Dodaj, Usuń i Część wspólna geometria aktywnej części zostanie zmieniona. Opcja Baza jest wybierana automatycznie, jeśli aktywna część nie ma jeszcze geometrii.
-
Środek (Center)
Wybierz punkt środkowy walca. Dostępne są standardowe opcje wskazywania punktu. Ten punkt pozostaje niezmienny również wtedy, gdy zastosowana zostanie opcja Wyrównaj do płaszczyzny (Align Plane).
-
Promień, Długość (Radius, Length)
Możesz przeciągnąć, aby wskazać punkty definiujące średnicę i długość walca lub podać dokładne wartości promienia i długości. Dostępne jest także przełączanie promień/średnica w polu promienia.
Opcjonalne dane wejściowe (Optional Inputs)
-
Bryły boolowskie/kształt (Boolean shapes/shape)
Określ operację boolowską oraz kształt, na którym ma być wykonana. Z wyjątkiem opcji Baza, wszystkie inne wymagają podania bryły boolowskiej.
-
Baza (Base)
Tworzona jest oddzielna cecha bazowa, definiująca podstawowy kształt części.
-
Dodaj (Add)
Tworzony kształt zostaje dodany do istniejącej bryły boolowskiej.
-
Usuń (Remove)
Tworzony kształt zostaje odjęty od bryły boolowskiej.
-
Część wspólna (Intersect)
Tworzony kształt zostaje przecięty z bryłą boolowską.
-
Kierunek (Direction)
Umożliwia wyrównanie walca względem wektora.
-
Tolerancja (Tolerance)
Ustawia lokalną tolerancję obowiązującą tylko w bieżącym poleceniu. Po zakończeniu działania polecenia ponownie stosowana jest tolerancja globalna.
Synonimy po polsku
Tabelka porównawcza
Program CAD | Polska nazwa | Oryginalna nazwa (EN) | Krótki opis |
ZW3D |
Cylinder QuickShape / Walec (szybki kształt) |
Cylinder QuickShape |
Tworzy walec zdefiniowany trzema punktami (środek, promień, długość); dostępne operacje boolowskie (Baza, Dodaj, Usuń, Część wspólna). |
|
Walec przez 3 punkty |
Cylinder by 3 Points |
Narzędzie szkicu 3D lub wyciągnięcia walca określanego trzema punktami; mniej używane niż klasyczny Extrude. |
|
Walec z trzech punktów |
Cylinder Defined by 3 Points |
W module Part Design można definiować powierzchniowy lub bryłowy walec na bazie trzech punktów. |
|
Walec uproszczony |
Cylinder (Quick) |
Przyspieszona wersja polecenia Cylinder – wymaga wskazania środka i dwóch dodatkowych punktów definiujących promień i wysokość. |
|
Walec bazowy |
Base Cylinder |
Definiowany prostymi parametrami, w niektórych wariantach istnieje możliwość wskazania trzech punktów zamiast wartości liczbowych. |
|
Walec – szybkie tworzenie |
Cylinder (Quick Create) |
W trybie szybkim można wskazać trzy punkty do określenia walca; narzędzie powiązane z Extrude. |
Ogólny opis komendy
Cylinder QuickShape to narzędzie służące do szybkiego tworzenia walca zdefiniowanego trzema punktami: środkiem, promieniem oraz długością. Polecenie wspiera operacje boolowskie (Baza, Dodaj, Usuń, Część wspólna) i umożliwia wyrównanie bryły względem płaszczyzny lub wektora. Dzięki uproszczonej definicji pozwala na szybkie modelowanie podstawowych kształtów, które mogą stanowić fundament dalszej geometrii lub zostać użyte jako element modyfikujący istniejący model.
Synonimy:
walec uproszczony