
Pozwala na logiczne usuwanie kształtów za pomocą brył. Operacje Boole`a.
Operacje > Edytuj kształt


Usuń (Remove)
Komenda Usuń (Remove) w ZW3D umożliwia usuwanie jednego lub więcej kształtów z kształtów bazowych. Opcjonalnie można zachować kształty operatorów lub wybrać dowolne powierzchnie graniczne, które będą ograniczać zakres operacji. Jest to jedna z podstawowych operacji logicznych (boolowskich) w modelowaniu CAD, która pozwala na precyzyjne odejmowanie materiału lub geometrii od istniejących brył. Komenda znajduje zastosowanie w tworzeniu otworów, kieszeni, wycięć oraz innych elementów konstrukcyjnych wymagających usunięcia materiału. W praktyce jest szczególnie przydatna przy projektowaniu części mechanicznych, gdzie konieczne jest wykonanie precyzyjnych wycięć, kanałów czy otworów montażowych. Komenda może pracować zarówno z otwartymi, jak i zamkniętymi kształtami, co zwiększa jej uniwersalność w zastosowaniach projektowych.
Metody i opcje działania komendy
Komenda Usuń oferuje różne opcje kontroli procesu odejmowania:
-
Zatrzymaj kształty bazowe (Keep base shapes) - opcja zachowania oryginalnych kształtów bazowych
-
Zatrzymaj usuwane kształty (Keep removed shapes) - możliwość zachowania kształtów służących do odejmowania
-
Granica (Boundary) - definicja powierzchni ograniczających zakres operacji
-
Tolerancja (Tolerance) - ustawienie lokalnej tolerancji dla bieżącej operacji
Wymagane dane wejściowe komendy
Baza (Base) - kształt bazowy, na którym będzie wykonywana operacja i który pozostanie po zakończeniu komendy.
Usuwane (Removed) - kształt stosowany do kształtu bazowego, który zostanie odrzucony po zakończeniu komendy, chyba że zostanie zaznaczona opcja zachowania usuniętych kształtów.
Opcjonalne dane wejściowe komendy
Zatrzymaj kształty bazowe (Keep base shapes) - zaznaczenie tej opcji pozwala zachować kształty bazowe bez ich usuwania.
Zatrzymaj usuwane kształty (Keep removed shapes) - zaznaczenie tej opcji pozwala zachować kształty służące do usuwania.
Granica (Boundary) - wybór powierzchni ograniczających. Usuwany kształt musi przenikać przez bazę. Powierzchnie graniczne służą do przycinania usuwanego kształtu.
Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy
Tolerancja (Tolerance) - ustawienie lokalnej tolerancji obowiązującej tylko dla bieżącej komendy. Po zakończeniu komendy zostanie przywrócona tolerancja globalna.
Podgląd (Preview) - opcja wyświetlania podglądu operacji przed jej wykonaniem.
Tipsy i tricki użycia komendy w oprogramowaniu CAD
-
Różowa strona powierzchni to wewnętrzna lub tylna strona powierzchni - część bazy zwrócona ku różowej stronie zostanie usunięta
-
Przed wykonaniem operacji logicznych zaleca się unikanie fazek, zaokrągleń i innych elementów wykończeniowych, które mogą powodować błędy
-
Dla cienkich ścianek funkcja granicy jest szczególnie ważna, gdy proste wyciągnięcie nie może być zdefiniowane
-
Komenda może pracować z otwartymi kształtami, co umożliwia tworzenie złożonych wycięć
-
Zaleca się sprawdzenie orientacji powierzchni przed wykonaniem operacji
-
W przypadku złożonych geometrii można podzielić operację na mniejsze części w celu zmniejszenia złożoności obliczeniowej
-
Użycie podglądu pozwala na weryfikację rezultatu przed wykonaniem operacji
Synonimy komendy dla popularnych programów CAD 3D:
-
Odejmij
-
Wytnij
-
Usuń materiał
-
Operacja logiczna odejmowania
-
Wycięcie
-
Różnica boolowska
-
Wyciągnij z usuwaniem
-
Kieszeń
-
Otwór
Program | Nazwa komendy po polsku | Nazwa komendy po angielsku | Krótki opis działania funkcji |
A |
Odejmij |
SUBTRACT |
Wykonuje operacje odejmowania boolowskiego na bryłach 3D i regionach 2D poprzez usunięcie nakładających się części |
S |
Wyciągnij z wycięciem |
Cut-Extrude |
Usuwa materiał przez wyciągnięcie profilu szkicu w określonym kierunku |
I |
Wyciągnij z wycięciem |
Extrude Cut |
Tworzy wycięcie poprzez wyciągnięcie zamkniętego profilu szkicu |
3 |
Wyciągnij z wycięciem |
Extrude Cut |
Usuwa materiał przez wyciągnięcie wybranego profilu szkicu |
U |
Podążaj za mną |
Follow Me |
Tworzy wyciągnięcia wzdłuż ścieżki, może być używane do odejmowania materiału |
B |
Modyfikator boolowski różnica |
Boolean Modifier Difference |
Odejmuje geometrię jednego obiektu od drugiego using mesh boolean operations |
O |
Wyciągnij usuń |
Extrude Remove |
Usuwa materiał poprzez wyciągnięcie szkicu z opcją usuwania |
E |
Odejmij |
Subtract |
Wykonuje operację boolowską odejmowania jednej bryły od drugiej |
A |
Wyciągnij z wycięciem |
Extrude Cut |
Usuwa materiał przez wyciągnięcie profilu szkicu |
G |
Odejmij |
SUBTRACT |
Wykonuje operacje odejmowania 3D poprzez usunięcie nakładających się części brył |
N |
Odejmij |
Subtract |
Usuwa objętość jednego lub więcej narzędzi z bryły docelowej |
C |
Usuń materiał |
Remove Material |
Usuwa materiał poprzez wyciągnięcie, obrót lub inne operacje formujące |
C |
Kieszeń |
Pocket |
Tworzy zagłębienie poprzez wyciągnięcie profilu z usuwaniem materiału |
F |
Wycięcie boolowskie |
Boolean Cut |
Wykonuje operację odejmowania boolowskiego między obiektami |
Synonimy:
Różnica boolowska