
Umożliwia dodawanie brył do siebie.
Opeacje > Edytuj kształt


Dodaj (Add)
Polecenie Dodaj (Add) w menu Edytuj > Kształty (Edit > Shapes) służy do dodawania jednego lub więcej kształtów do kształtu bazowego (base shape). Umożliwia także opcjonalne zachowanie zarówno formy bazowej, jak i dodawanych kształtów, a także wybór granicznych ścian ograniczających zakres operacji. Przydatne jest to w przypadkach, gdy chcesz połączyć ze sobą różne bryły lub elementy projektu CAD, np. dokładając uchwyt do dzbanka.
Przykład użycia polecenia: dodanie kilku cylindrycznych elementów do bazowej platformy, co pozwala na szybkie modyfikowanie części mechanicznej czy złożenia technicznego. Po zakończeniu procesu baza jest zachowana, a dodane kształty mogą zostać usunięte lub pozostawione w zależności od ustawień.
Metody i opcje działania komendy
-
Możliwość wyboru kształtu bazowego oraz dodawanych kształtów z listy obiektów.
-
Ustawienie granicy (Boundary), czyli wskazanie powierzchni ograniczających obszar dodawania – kluczowe przy operacjach na cienkościennych bazach albo podczas łączenia otwartych kształtów.
-
Ustawienie lokalnej tolerancji dla operacji, pozwalającej zachować wymagane dokładności.
-
Wybór opcji zatrzymania kształtu bazowego (Keep base shape) oraz zachowania dodanych kształtów (Keep added shapes).
Wymagane dane wejściowe komendy
-
Baza (Base) – kształt poddawany operacji, pozostały po wykonaniu komendy.
-
Dodawane (Added) – kształt, który zostaje dodany do bazy. Może być bryłą zamkniętą lub otwartą.
Opcjonalne dane wejściowe komendy
-
Zatrzymaj kształt bazowy (Keep base shape) – zachowuje formę bazową, nie usuwa jej po operacji.
-
Zatrzymaj dodane kształty (Keep added shapes) – zachowuje dodane obiekty po operacji.
-
Granica (Boundary) – wybór powierzchni ograniczających dodawany obiekt, umożliwia precyzyjne przycinanie podczas dodawania.
-
Tolerancja (Tolerance) – precyzyjne ustawienie tolerancji lokalnie dla bieżącej operacji.
Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy
-
Możliwość definiowania granicznych powierzchni w celu ograniczenia obszaru łączenia – ważne przy modelowaniu cienkościennych obiektów.
-
Praca zarówno na bryłach otwartych, jak i zamkniętych.
-
Integracja z ustawieniami tolerancji modelowania części.
Tipsy i tricki użycia komendy w oprogramowaniu CAD
-
Wybierając odpowiednią granicę, można efektywnie przycinać dodawane obiekty, co jest pomocne w złożonych modelach mechanicznych.
-
W przypadku pracy nad cienkościennymi bazami polegać należy na precyzyjnym ustawianiu powierzchni granicznych, np. przy dodawaniu uchwytów czy styków.
-
Dodawanie otwartych brył jest możliwe, jednak wymaga dokładnego określenia ich granic i miejsca penetracji bazy.
-
Warto korzystać z opcji zatrzymania dodanych kształtów w celu dalszej edycji lub analizy konstrukcji projektu.

Dodając elementy do modelu w ZW3D, możliwe jest nie tylko łączenie brył, ale również powierzchni z bryłami. Na załączonym obrazku przedstawiono sytuację, gdzie do istniejącej powierzchni (Powierzchnia, Surface) dodano bryłę (Bryła, Solid) poprzez operację Dodaj (Add). Skutkiem tego jest powstanie nowej powierzchni, która uwzględnia dodatkowy kształt wynikający z połączenia z bryłą.
Dodawanie powierzchni i bryły
-
Jeśli jako bazę wybierzemy powierzchnię, a dodany kształt będzie bryłą, operacja połączenia zamiast sumowania dwóch brył skutkuje powstaniem nowej, zmodyfikowanej powierzchni.
-
Bryła (Bryła, Solid) przenika przez powierzchnię (Powierzchnia, Surface), a wynikowa powierzchnia przyjmuje kształt odpowiadający temu przecięciu — widoczne są np. cylindryczne przebicia w powłoce.
-
Takie rozwiązanie jest szczególnie użyteczne podczas projektowania elementów złożonych, na przykład tworzenia otworów lub przetłoczeń na powłoce.
-
Można wykorzystać tę metodę do uzyskania skomplikowanych geometrii powierzchniowych, nieosiągalnych wyłącznie przez operacje na bryłach.
-
Rezultatem nie jest bryła, lecz powierzchnia o nowym kształcie, wzbogacona o cechy dodanego obiektu.
Tipsy i tricki
-
Przed dodawaniem bryły do powierzchni warto upewnić się, że dodana bryła w pełni penetruje powierzchnię, aby efekt geometryczny był zgodny z zamierzeniem projektanta.
-
Dodając bryłę do powierzchni możesz tworzyć np. techniczne otwory, przetłoczenia lub elementy ozdobne na powłoce modelu.
-
Po wykonaniu operacji można dalej modyfikować wynikową powierzchnię, wykorzystując funkcje CAD do późniejszej edycji, np. usuwania krawędzi lub wygładzania połączeń.
Synonimy komendy dla popularnych programów CAD 3D po polsku:
Dodaj, Połącz kształty, Suma bryłowa, Scal bryły, Sumuj, Dodawanie brył.
Nazwa programu | Nazwa komendy po polsku | Nazwa komendy po angielsku | Krótki opis działania funkcji |
A |
Sumuj bryły |
Union |
Łączy kilka brył w jedną całość. |
S |
Połącz kształty |
Combine |
Łączy wskazane bryły w jeden obiekt. |
I |
Sumuj bryły |
Join |
Pozwala na sumowanie brył i geometrii. |
3 |
Połącz kształty |
Combine |
Służy do łączenia ciał stałych w jedną bryłę. |
U |
Scal bryły |
Union |
Umożliwia połączenie obiektów 3D. |
B |
Dodaj bryły |
Add Object |
Dodaje nowe obiekty do sceny modelu. |
O |
Sumuj bryły |
Boolean Add |
Tworzy nową bryłę przez dodanie innej. |
E |
Połącz kształty |
Add |
Pozwala na dodawanie brył do istniejących. |
A |
Sumuj bryły |
Boolean Union |
Łączy bryły w jeden obiekt części. |
G |
Sumuj bryły |
Union |
Umożliwia tworzenie pojedynczej bryły z wielu. |
N |
Połącz bryły |
Unite |
Pozwala na połączenie kilku brył w jedną. |
C |
Sumuj bryły |
Merge |
Łączy wybrane bryły w jeden obiekt 3D. |
C |
Dodaj bryły |
Add |
Dodaje obiekty geometryczne do części. |
F |
Połącz bryły |
Union |
Pozwala na scalanie wielu brył w jeden obiekt. |
Synonimy:
dodawanie brył