Dodaj

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Dodaj

Umożliwia dodawanie brył do siebie.

Opeacje > Edytuj kształt

Operacje ZW3D Dodaj wstążka

Operacje Dodaj zw3D Panel

 

 

Dodaj (Add)


Polecenie Dodaj (Add) w menu Edytuj > Kształty (Edit > Shapes) służy do dodawania jednego lub więcej kształtów do kształtu bazowego (base shape). Umożliwia także opcjonalne zachowanie zarówno formy bazowej, jak i dodawanych kształtów, a także wybór granicznych ścian ograniczających zakres operacji. Przydatne jest to w przypadkach, gdy chcesz połączyć ze sobą różne bryły lub elementy projektu CAD, np. dokładając uchwyt do dzbanka.​

Przykład użycia polecenia: dodanie kilku cylindrycznych elementów do bazowej platformy, co pozwala na szybkie modyfikowanie części mechanicznej czy złożenia technicznego. Po zakończeniu procesu baza jest zachowana, a dodane kształty mogą zostać usunięte lub pozostawione w zależności od ustawień.


Metody i opcje działania komendy

  • Możliwość wyboru kształtu bazowego oraz dodawanych kształtów z listy obiektów.

  • Ustawienie granicy (Boundary), czyli wskazanie powierzchni ograniczających obszar dodawania – kluczowe przy operacjach na cienkościennych bazach albo podczas łączenia otwartych kształtów.

  • Ustawienie lokalnej tolerancji dla operacji, pozwalającej zachować wymagane dokładności.​

  • Wybór opcji zatrzymania kształtu bazowego (Keep base shape) oraz zachowania dodanych kształtów (Keep added shapes).


Wymagane dane wejściowe komendy

  • Baza (Base) – kształt poddawany operacji, pozostały po wykonaniu komendy.

  • Dodawane (Added) – kształt, który zostaje dodany do bazy. Może być bryłą zamkniętą lub otwartą.


Opcjonalne dane wejściowe komendy

  • Zatrzymaj kształt bazowy (Keep base shape) – zachowuje formę bazową, nie usuwa jej po operacji.

  • Zatrzymaj dodane kształty (Keep added shapes) – zachowuje dodane obiekty po operacji.

  • Granica (Boundary) – wybór powierzchni ograniczających dodawany obiekt, umożliwia precyzyjne przycinanie podczas dodawania.

  • Tolerancja (Tolerance) – precyzyjne ustawienie tolerancji lokalnie dla bieżącej operacji.


Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy

  • Możliwość definiowania granicznych powierzchni w celu ograniczenia obszaru łączenia – ważne przy modelowaniu cienkościennych obiektów.

  • Praca zarówno na bryłach otwartych, jak i zamkniętych.​

  • Integracja z ustawieniami tolerancji modelowania części.


Tipsy i tricki użycia komendy w oprogramowaniu CAD

  • Wybierając odpowiednią granicę, można efektywnie przycinać dodawane obiekty, co jest pomocne w złożonych modelach mechanicznych.

  • W przypadku pracy nad cienkościennymi bazami polegać należy na precyzyjnym ustawianiu powierzchni granicznych, np. przy dodawaniu uchwytów czy styków.

  • Dodawanie otwartych brył jest możliwe, jednak wymaga dokładnego określenia ich granic i miejsca penetracji bazy.

  • Warto korzystać z opcji zatrzymania dodanych kształtów w celu dalszej edycji lub analizy konstrukcji projektu.


Operacje Dodaj Panel Opcje

Dodając elementy do modelu w ZW3D, możliwe jest nie tylko łączenie brył, ale również powierzchni z bryłami. Na załączonym obrazku przedstawiono sytuację, gdzie do istniejącej powierzchni (PowierzchniaSurface) dodano bryłę (BryłaSolid) poprzez operację Dodaj (Add). Skutkiem tego jest powstanie nowej powierzchni, która uwzględnia dodatkowy kształt wynikający z połączenia z bryłą.


Dodawanie powierzchni i bryły

  • Jeśli jako bazę wybierzemy powierzchnię, a dodany kształt będzie bryłą, operacja połączenia zamiast sumowania dwóch brył skutkuje powstaniem nowej, zmodyfikowanej powierzchni.

  • Bryła (BryłaSolid) przenika przez powierzchnię (PowierzchniaSurface), a wynikowa powierzchnia przyjmuje kształt odpowiadający temu przecięciu — widoczne są np. cylindryczne przebicia w powłoce.

  • Takie rozwiązanie jest szczególnie użyteczne podczas projektowania elementów złożonych, na przykład tworzenia otworów lub przetłoczeń na powłoce.

  • Można wykorzystać tę metodę do uzyskania skomplikowanych geometrii powierzchniowych, nieosiągalnych wyłącznie przez operacje na bryłach.

  • Rezultatem nie jest bryła, lecz powierzchnia o nowym kształcie, wzbogacona o cechy dodanego obiektu.


Tipsy i tricki

  • Przed dodawaniem bryły do powierzchni warto upewnić się, że dodana bryła w pełni penetruje powierzchnię, aby efekt geometryczny był zgodny z zamierzeniem projektanta.

  • Dodając bryłę do powierzchni możesz tworzyć np. techniczne otwory, przetłoczenia lub elementy ozdobne na powłoce modelu.

  • Po wykonaniu operacji można dalej modyfikować wynikową powierzchnię, wykorzystując funkcje CAD do późniejszej edycji, np. usuwania krawędzi lub wygładzania połączeń.


Synonimy komendy dla popularnych programów CAD 3D po polsku:
Dodaj, Połącz kształty, Suma bryłowa, Scal bryły, Sumuj, Dodawanie brył.


Nazwa programuNazwa komendy po polskuNazwa komendy po angielskuKrótki opis działania funkcji
A Sumuj bryły Union Łączy kilka brył w jedną całość.
S Połącz kształty Combine Łączy wskazane bryły w jeden obiekt.
I Sumuj bryły Join Pozwala na sumowanie brył i geometrii.
3 Połącz kształty Combine Służy do łączenia ciał stałych w jedną bryłę.
U Scal bryły Union Umożliwia połączenie obiektów 3D.
B Dodaj bryły Add Object Dodaje nowe obiekty do sceny modelu.
O Sumuj bryły  Boolean Add Tworzy nową bryłę przez dodanie innej.
E Połącz kształty Add Pozwala na dodawanie brył do istniejących.
A Sumuj bryły Boolean Union Łączy bryły w jeden obiekt części.
G Sumuj bryły Union Umożliwia tworzenie pojedynczej bryły z wielu.
N Połącz bryły Unite Pozwala na połączenie kilku brył w jedną.
C Sumuj bryły Merge Łączy wybrane bryły w jeden obiekt 3D.
C Dodaj bryły Add Dodaje obiekty geometryczne do części.
F Połącz bryły Union Pozwala na scalanie wielu brył w jeden obiekt.

 

Synonimy: dodawanie brył