Sfera

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Sfera

Umożliwia szybkie utworzenie bryły kulistej.

Operacje > Podstawowy kształt

Operacje Sfera ZW3D wstążka

Operacje Sfera ZW3D Panel

Polecenie Sfera QuickShape służy do tworzenia bryły w kształcie sfery. Może ona stanowić bazową cechę części albo zostać połączona z istniejącą bryłą metodą Dodaj, Usuń lub Część wspólna (Add, Remove, Intersect). Tworzone są parametry wymiarowe, które można później edytować wraz ze zmianami projektu.


Wymagane dane wejściowe (Required Inputs)

  • Środek (Center) – wybierz punkt środka sfery. Możesz przeciągnąć podgląd sfery, aby ustawić położenie środka, lub użyć menu podręcznego, aby wybrać dodatkowe opcje wprowadzania punktu.

  • Promień/Średnica (Radius/Diameter) – określ promień lub średnicę sfery. Możesz wpisać wartość liczbową, użyć istniejącej zmiennej, albo przez menu podręczne wskazać istniejący wymiar czy wyrażenie. Dostępny jest także przełącznik promień/średnica.


Opcjonalne dane wejściowe (Optional Inputs)

  • Kształty boolowskie (Boolean shapes/shape) – określ typ operacji boolowskiej i bryłę, z którą zostanie połączona sfera. Poza opcją Baza każda inna aktywuje to ustawienie i wymaga wskazania bryły odniesienia.

  • Baza (Base) – utworzy oddzielną cechę bazową. Cechy bazowe definiują początkowy kształt części.

  • Dodaj (Add) – sfera zostanie dodana do istniejącej bryły boolowskiej.

  • Usuń (Remove) – sfera zostanie odjęta od istniejącej bryły boolowskiej.

  • Część wspólna (Intersect) – sfera zostanie przecięta z istniejącą bryłą boolowską, pozostawiając część wspólną.

  • Tolerancja (Tolerance) – ustawia lokalną tolerancję obowiązującą tylko dla bieżącego polecenia. Po zakończeniu działania komendy obowiązuje ponownie globalna tolerancja modelowania.


Synonimy (pol.)

sfera, kula, bryła kulista

 

Polecenie Sfera QuickShape (Sphere QuickShape) umożliwia szybkie utworzenie bryły kulistej jako cechy bazowej lub w operacjach boolowskich (Dodaj, Usuń, Część wspólna) z możliwością edycji parametrów.


Tabela porównawcza – polecenie tworzenia sfery w różnych programach CAD

ProgramPolski (tłum.)English (oryg.)Krótki opis
ZW3D Sfera QuickShape Sphere QuickShape Tworzy bryłę kulistą na podstawie środka i promienia/średnicy, wspiera operacje boolowskie.
  Kula (Wyciągnięcie przez obrót) Sphere (Revolved Boss/Base) Sfera powstaje przez obrót półokręgu wokół osi – brak dedykowanego polecenia „Sphere”.
  Kula (Wyciągnięcie przez obrót) Sphere (Revolve) Generowana przez obrót profilu 2D (półokręgu); cecha w pełni parametryczna.
  Kula (Bryła) Sphere Dedykowane polecenie w module Part Design – określany środek i promień.
  Kula (Bryła) Sphere Narzędzie do szybkiego tworzenia sfery przez wskazanie punktu środka i promienia.
  Kula Sphere Utworzenie sfery w module Form/Design; centrum i promień jako parametry wejściowe.
Synonimy: kula