Dwuścieżkowe wyciągnięcie

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Dwuścieżkowe wyciągnięcie

Umożliwia utworzenie loftu na podstawie profilu i dwóch ścieżek prowadzących.

Operacje > Podstawowy kształt

Operacje Dwusciezkowe wyciagniecie wstazka

Operacje ZW3D Dwuścieżkowe wyciągnięcie Panel

Polecenie służy do tworzenia powierzchni loftu dwu-prowadnicowego pomiędzy dwiema krzywymi ścieżkami (prowadnicami), przechodzącej przez jeden lub więcej przekrojów. Opcja Grzbiet (Spine) umożliwia dodatkową kontrolę nad kształtem powierzchni. Dane wymagane to dwie krzywe ścieżki i profile przekrojów.

Dane wymagane

  • Pierwsza i druga ścieżka (1st path, 2nd path / rails)
    Wybierz pierwszą i drugą krzywą prowadzącą. Mogą to być krzywe szkicowe, krawędzie powierzchni, szkice, listy krzywych lub linie podziału. Prowadnice mogą także tworzyć fragment cylindra lub stożka.

  • Profil (Profile)
    Wybierz jeden lub więcej przekrojów poprzecznych, a następnie kliknij środkowym przyciskiem myszy, aby kontynuować. Obsługiwane są krzywe szkicowe, krawędzie, szkice i linie podziału.

  • Punkt startu (Start point)
    Wskaż punkt początkowy.

  • Profile (Profiles)
    Opcja umożliwia zapisywanie zestawu profili, ich dodawanie, modyfikowanie lub usuwanie.

  • Wpływ (Influence)
    Współczynnik określający siłę oddziaływania profilu względem sąsiednich. Domyślnie każdy ma wartość 1. Nadanie wartości 2 powoduje, że dany profil ma dwukrotnie większy wpływ. Liczy się jedynie stosunek współczynników – ich zakres nie jest ograniczony (muszą być dodatnie). Przy różnicach powyżej 10 efekt jest praktycznie niezauważalny.

Dane opcjonalne – zakładka Orientacja

  • Kształty (Shapes)
    Dostępne tylko, gdy aktywna jest opcja Sew shapes. Można wskazać kształty do zszycia. Brak wskazań oznacza zszycie wszystkich.

  • Grzbiet (Spine)
    Kontrola kierunku osi Z loftu:
    Brak (None) – bez kręgosłupa, loft dobiega do końców obu prowadnic.
    Naturalny (Natural) – prosty kręgosłup, jeśli wszystkie profile leżą w płaszczyznach równoległych; w innym przypadku prosta prostopadła do każdej z płaszczyzn przez środek profilu.
    Grzbiet (Spine) – Z styczna do wskazanej krzywej lub krawędzi.
    Równolegle (Parallel) – oś Z prostopadła do istniejącej płaszczyzny; płaszczyzny profili pozostają do niej równoległe.

  • Połączenie (Blending)
    Liniowe (Linear) – powierzchnia zawiera liniowe przejście między profilami.
    Gładkie (Smooth) – powierzchnia przechodzi płynnie.

  • Minimalizuj dane powierzchni (Minimize surface data)
    Redukuje liczbę punktów kontrolnych, zmniejsza plik i ułatwia dalszą edycję. Domyślna konfiguracja sterowana opcją automatycznej redukcji NURBS.

  • Tolerancja (Tolerance)
    Lokalne ustawienie tolerancji, ważne tylko dla bieżącego polecenia. Po zakończeniu obowiązuje globalna tolerancja modelu.

Dane opcjonalne – Kontrola kształtu
Opcje do tworzenia, modyfikacji i usuwania linii połączeń i wierzchołków stycznych. Linie połączeń dopasowują profile podczas loftu.

  • Punkt (Point) – wybierz dwa punkty, aby utworzyć linię połączenia.

  • Linie (Lines) – przechowywanie zestawu linii połączeń, możliwość dodawania, modyfikowania i usuwania.

  • Dodaj (Add) – wybierz punkt profilu, aby utworzyć linię połączenia.

  • Modyfikuj (Modify) – wybierz linię i nowy punkt, aby zmienić jej przebieg.

  • Usuń (Delete) – usuń wskazaną linię połączenia.

  • Automatyczna linia połączenia (Auto connection line) – automatyczne generowanie linii połączeń i podgląd dopasowania profili.

  • Ignoruj styczne wierzchołki (Ignore Tangent Vertices) – pomija wierzchołki styczne w profilach szkicowanych, powierzchnie loftu przebiegają nad nimi ciągłym łukiem.

Uwagi (Notes)
W krokach 1 i 2 można kliknąć prawym przyciskiem i wybrać Wstaw listę krzywych (Insert Curve List) z menu Input Options, aby wstawić parametryczną listę istniejących krzywych jako dane wejściowe.

 

Ponizej przedstawiono opcje Grzbiet oraz Połączenie:

Operacje Dwuścieżkowe wyciągnięcie ZW3D film

 

Bi-Rail Loft Face. W różnych systemach nazewnictwo bywa odmienne, ale funkcjonalność zbliżona: tworzenie powierzchni loftowanej prowadzonej przez dwie krzywe (szyny) i przechodzącej przez profile przekrojowe.


ProgramPolska nazwa (synonim)Angielski odpowiednikFunkcjonalność
ZW3D Dwuścieżkowe wyciągnięcie Bi-Rail Loft Face Tworzy powierzchnię loftowaną prowadzoną przez dwie krzywe (szyny) i profile przekrojowe; obsługuje opcję kręgosłupa (Spine) i różne tryby blendowania.
S Loft powierzchniowy z dwiema prowadnicami Lofted Surface (with Guide Curves) Pozwala utworzyć powierzchnię loftowaną przez profile, kontrolowaną dodatkowymi prowadnicami (Guide Curves), które pełnią funkcję szyn.
C Loft dwuszynowy (Multi-Section Surface) Multi-Section Surface Tworzy powierzchnię przejściową pomiędzy wieloma przekrojami; można definiować 1 lub 2 krzywe prowadzące oraz krzywą kręgosłupa.
N Powierzchnia przez przekroje z prowadnicami Through Curves / Through Curve Mesh Generuje powierzchnię przez profile (sekcje), z możliwością dodania jednej lub dwóch krzywych prowadzących.
 I Powierzchnia loftowana z prowadnicami Loft Surface with Rails Umożliwia tworzenie powierzchni loftowanych między przekrojami, sterowanych krzywymi prowadzącymi (rails).
R Powierzchnia dwuszynowa 2-Rail Sweep Tworzy powierzchnię przeciągając profil wzdłuż dwóch krzywych prowadzących; bardzo zbliżone do bi-rail loft.

Synonimy: loft dwuszynowy