Zaokrąglenie

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Zaokrąglenie

Umożliwia promieniowanie krawędzi brył.

Operacje > Operacja inżynierska

Operacje ZW3D Zaokrąglenie wstążka

Operacje Zaokraglenie ZW3D Panel

 

Polecenie umożliwia tworzenie szerokiej gamy zaokrągleń stałopromieniowych i zmiennopromieniowych oraz blend narożnych. Obejmuje m.in. kontrolę wygładzenia w narożach, wybór przekroju kołowego lub stożkowego, definiowanie atrybutów zmiennych promieni, odciążenie narożników i ograniczenia krawędzi.

Zaokrąglenia o stałym promieniu można później edytować i przekształcać w zmiennopromieniowe. Atrybuty zmienne mogą działać jako wartości wyjątków – większość krawędzi otrzymuje wspólny promień, a tylko nieliczne różne.


Zaokrąglenie Edge Fillet)
Tworzenie zaokrągleń na wybranych krawędziach.

Zaokrąglenie eliptyczne (Elliptical Fillet)
Tworzenie zaokrągleń eliptycznych. Podobnie jak w poleceniu (Asymmetric Chamfer), rozmiar przekroju definiują wartości odsunięć i/lub kąt.

Zaokrąglenie pętli (Loop Fillet)
Tworzenie zaokrąglenia o stałym promieniu wzdłuż całej pętli krawędzi danej ściany. Zamiast wybierać każdą krawędź osobno, wystarczy wskazać ścianę.

Zaokrąglenie wierzchołka (Vertex Fillet)
Tworzenie zaokrągleń w wybranych wierzchołkach. Obsługiwane są tryby Równa odległość (Equal distance) oraz Nierówna odległość (Unequal distance). W pierwszym wszystkie odcięcia narożne mają ten sam wymiar, w drugim można niezależnie definiować wartości dla każdego wierzchołka i krawędzi.


Krawędzie (Edges) – wybór krawędzi do zaokrąglenia.
Promień (Radius) – określenie promienia zaokrąglenia.
Zaokrąglenie cięciwowe (Chordal Fillet) – tworzenie zaokrąglenia o stałej odległości między krawędziami naroża.
Wartość cięciwowa (Chordal L) – promień w trybie chordal.
Lista (List) – przechowywanie krawędzi, promieni i innych parametrów w jednym poleceniu (różne promienie, kierunki itp.).
Odsunięcie (Eliptyczne) (Setback) – pierwsza wartość odsunięcia; razem z drugim odsunięciem (Setback2) lub kątem (Angle) określa rozmiar przekroju. Opcja Conic ratio decyduje o kształcie elipsy.
Metoda kąt/odsunięcie (Angle/Setback) – wybór sposobu określania przekroju:

  • Kąt (Angle) – setback + kąt,

  • Odsunięcie (Setback) – dwa odsunięcia (Setback, Setback2).
    Kąt (Angle) – definiuje przekrój na podstawie setback i wartości kąta.
    Drugie odsunięcie (Setback2) – alternatywa dla kąta, drugie odsunięcie.
    Ściany (Faces) – wybór ścian do zaokrąglenia.
    Wierzchołki (Vertex) – wybór wierzchołków do zaokrąglenia.
    Odsunięcie (Wierzchołki) (Setback, Vertex Fillet) – wartość odsunięcia w narożu.


Opcje (Options Tab)

Promień (Radius R) – wartość promienia.
Pętla (Loop) – tylko dla Loop Fillet: wybór pętli ściany (Wewnętrzna, Zewnętrzna, Wszystkie, Wybrane).
Krawędzie (Edges) – tylko dla Loop Fillet, wybór krawędzi jeśli wybrano opcję Wybrane.
Odciążenie naroża (Relief) – kontrola wygładzenia narożników, wartości >0 zwiększają luz.
Typ łuku (Arc type) – wybór typu przekroju:

  • Kołowy (Circular),

  • Stożkowy (Conic),

  • Ciągły G2 (Curvature).
    Współczynnik stożkowy (Conic ratio) – parametr 0–1 dla łuku stożkowego.
    Linia prowadząca (Hold line) – zestaw krzywych prowadzących definiujących kształt zaokrąglenia.
    Utrzymanie względem krawędzi (Hold Fillet to Edge):

  • Automatyczne (Automatic) – domyślne,

  • Brak (None) utrzymania,

  • Wszystkie (To all edges) – utrzymanie na wszystkich krawędziach.
    Łatki w ciasnych narożach (Use patch for tight corners) – tylko Elliptical Fillet.
    Wyszukiwanie podcięć (Search for undercuts) – analiza podcięć i korekta cech.
    Wymuszenie lokalne (Force local corner) – zaokrąglenie ograniczone tylko do krawędzi.
    Śledzenie styczności (Trace tangent fillet to end) – propagacja wzdłuż krawędzi stycznych.
    Typ naroża (Corner type):

  • Ścięte (Mitred) – naroża ścięte,

  • Wygładzanie (Tracing) – wygładzone przez śledzenie krawędzi,

  • Dopasowane (N-sided/Fill) – naroża dopasowane powierzchnią FEM lub N-ścienną.
    Ciągłość i gęstość (Continuity, Density) – gęstość próbkowania naroży.
    Scalenie z bryłą (Merged into the base shape) – zszywanie/niezszywanie ścian bazowych.
    Powierzchnia zaokrąglenia (Fillet face) – dopasowanie styczności: Maximal, Minimal, Tangent Match.
    Minimalizacja danych (Minimize surface data) – redukcja punktów kontrolnych NURBS.
    Tolerancja (Tolerance) – lokalna tolerancja polecenia.


Zaawansowane (Advanced Tab)

Opcje umożliwiają tworzenie zaokrągleń zmiennopromieniowych poprzez dodanie atrybutów wzdłuż krawędzi.

Atrybut krawędzi (Edge) – przypisanie wartości promienia w punkcie krawędzi; wartość 0 wygasza zaokrąglenie; opcja Flat tworzy odcinek o stałym promieniu.
Promień (Radius) – edycja wartości atrybutu.
Położenie (Location) – wybór położenia względem długości łuku: procent, odległość, punkt.
Wierzchołek (Vertex) – zaokrąglanie naroży z możliwością definiowania promienia i odciążenia dla każdej krawędzi i opcjonalnie dla ścian.
Wyjątek (Exception) – przypisanie atrybutów specjalnych dla wybranych narożników (np. mieszana wypukłość).


Zatrzymanie przed narożem (Stop Short of Corner Tab)

Tworzenie zaokrągleń częściowych, zatrzymanych w dowolnym punkcie krawędzi.

Krawędź (Edge) – wybór krawędzi i punktu.
Położenie (Location) – miejsce zatrzymania.
Odwrócenie kierunku (Flip direction) – zmiana strony zakończenia.


Uwagi (Notes)

  • Przycisk w prawym górnym rogu okna przełącza tryb podglądu:

    • F – pełny,

    • P – częściowy,

    • O – brak.

  • Klawisz SHIFT podczas wyboru krawędzi uruchamia Wybór łańcuchowy (Chain Pick) – zaznaczane są wszystkie połączone krawędzie/krzywe.

Dobrze – najpierw zrobię listę polskich synonimów, a potem tabelkę porównawczą z najczęściej spotykanymi nazwami polecenia Fillet w różnych programach CAD (po polsku, po angielsku, plus krótki opis).


Synonimy po polsku

  • zaokrąglenie

  • promień (używane skrótowo w kontekście „nadaj promień”)

  • promieniowanie krawędzi

  • blendowanie (rzadziej, zwykle w kontekście powierzchniowym)

  • wygładzanie krawędzi

  • faza zaokrąglona (rzadko, raczej jako potoczne określenie odróżnienia od fazy prostej)


Tabelka porównawcza

Program CADNazwa (PL)Nazwa (EN)Krótki opis
ZW3D Zaokrąglenie Fillet Tworzy zaokrąglenia stałopromieniowe i zmiennopromieniowe na krawędziach.
  Zaokrąglenie Fillet Łączy dwie linie, łuki lub polilinie łukiem o określonym promieniu.
  Zaokrąglenie Fillet Dodaje zaokrąglenia i blendy narożne w bryłach 3D, z opcją promienia zmiennego.
  Zaokrąglenie Edge Fillet Tworzy zaokrąglenia na krawędziach brył i powierzchni, także typu variable radius.
  Zaokrąglenie Edge Blend Rozbudowane polecenie zaokrągleń z wieloma opcjami kontroli naroży i ciągłości.
  Zaokrąglenie Round Dodaje zaokrąglenia na krawędziach, narożnikach lub ścianach.
  Zaokrąglenie Fillet Zaokrągla krawędzie brył i powierzchni, wspiera fillet stały i zmienny.
  Zaokrąglenie Fillet Tworzy zaokrąglenia na krawędziach brył i części arkusza blachy.
  Zaokrąglenie krawędzi Fillet Edge Tworzy zaokrąglenia między ścianami bryły wzdłuż wybranych krawędzi.
Synonimy: fillet