Zaokrąglenie

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Zaokrąglenie

Umożliwia wygładzenie dwóch stycznych krawędzi, krzywych w przestrzeni 3D.

Szkic 3D > Edycja krzywej

Szkic3D Zaokrąglenie wstążka ZW3D

Szkic3D Zaokrąglenie Panel ZW3D

Aby użyć funkcji, wymagane jest:
- Dla opcji Promień: wybranie 1szej krzywej2giej krzywej oraz zdefiniowanie Promienia. Jeśli wartość zostanie ustawiona na zero, krzywe zostaną przycięte/wydłużone tak, aby utworzyć narożnik.
- Dla opcji Granica: wybranie 1szej krzywej, 2giej krzywej oraz zdefiniowanie Punkt ustawienia pomiędzy dwiema wybranymi krzywymi, aby utworzyć pełne zaokrąglenie.

W ustawieniach za pomocą opcji Łuk G2(krzywizna ciągła) możemy zmienić zwykły łuk kołowy na łuk projektanta - to krzywa NURBS, która odpowiada styczności łuku, ale ma zerową krzywiznę na końcach.

Za pomocą przycisku Następne rozwiązanie odwracamy zaokrąglenie na drugą stronę. Można zablokować pozycję, styczność i promień krzywizny dla punktów końcowych oraz edytowanego punktu. Należy pamiętać, że blokowanie tych ograniczeń dotyczy tylko punktów pośrednich na krzywej i działa tylko wtedy, gdy dany punkt jest zaznaczony do edycji. Ograniczenia punktów końcowych można zablokować na stałe — niezależnie od edycji punktów pośrednich. 
To polecenie pozwala wybrać tę samą krzywą dwukrotnie! Dzięki temu możliwe jest zaokrąglenie zamkniętej, ciągłej krzywej, która nie jest styczna.

Łuki możemy modyfikować za pomocą Opcji Przytnij: Utnij dwa, Nie ucinaj, Tnij pierwszy, Tnij drugi. 

Aby kontrolować sposób wydłużania krzywych możemy skorzystać z opcji Wydłużenie:
- Liniowe: Wydłużenie następuje w linii prostej.
- Łukowe: Wydłużenie następuje po łuku w kierunku krzywizny.
- Odbicie: Krzywe są wydłużane przez odbicie punktów kontrolnych względem płaszczyzny prostopadłej do krzywej w punkcie, w którym ma nastąpić wydłużenie.

 

 

Synonimy: fillet