Stożek

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Stożek

Umożliwia utworzenie bryły prymitywnej - walca stożkowego opartego na paru podstawowych danych.

Operacje > Podstawowy kształt

Operacje ZW3D Stożek wstążka

Operacje ZW3D Stożek Panel

 

Polecenie Stożek/Wyciąg ścięty (Cone/Frustum QuickShape) umożliwia utworzenie bryły w kształcie stożka lub jego ściętej wersji.

  • Jeśli drugi promień zostanie ustawiony na zero, powstaje stożek.

  • Jeśli zostanie określony, powstanie wyciąg ścięty.

Dostępne są standardowe tryby: Baza (Base), Dodaj (Add), Usuń (Remove) i Część wspólna (Intersect). Opcjonalnie można wyrównać bryłę względem wskazanej płaszczyzny.


Wymagane dane wejściowe (Required Inputs)

  • Środek C (Center) – wybierz punkt środkowy i początkowy dla stożka/wyciągu ściętego. Dostępne są standardowe metody wskazywania punktów. Punkt ten pozostaje niezmienny nawet przy użyciu opcji Align Plane.

  • Pierwszy Promień, Długość, drugi Promień (1st Radius, Length, 2nd Radius)

    • Pierwszy promień – definiowany wokół punktu środkowego na domyślnej płaszczyźnie lub wskazanej płaszczyźnie wyrównania.

    • Długość – odcinek prostopadły do płaszczyzny bazowej; można wskazać interaktywnie lub wpisać dokładną wartość.

    • Drugi promień – jeśli pozostanie równy zero, powstaje stożek. Jeśli zostanie określony, powstaje wyciąg ścięty. Jest on definiowany wokół punktu końcowego długości, równolegle do płaszczyzny bazowej.

    • Można przełączać pole między promieniem a średnicą.


Opcjonalne dane wejściowe (Optional Inputs)

  • Operacje boolowskie (Boolean shapes/shape) – określ rodzaj operacji oraz kształt bazowy.

    • Baza (Base) – tworzona jest osobna bryła bazowa, definiująca kształt początkowy części.

    • Dodaj (Add) – bryła zostaje utworzona i dodana do kształtu bazowego.

    • Usuń (Remove) – bryła zostaje utworzona i odjęta od kształtu bazowego.

    • Część wspólna (Intersect) – bryła zostaje utworzona i pozostawiona jako część wspólna z kształtem bazowym.

  • Kierunek (Direction) – umożliwia wyrównanie stożka/wyciągu ściętego względem wektora.

  • Tolerancja (Tolerance) – ustawia tolerancję lokalną ważną tylko dla bieżącego polecenia. Po zakończeniu działania przywracana jest tolerancja globalna.


Synonimy i odpowiedniki w innych systemach CAD

System CADPolecenie / Nazwa funkcjiUwagi
ZW3D Cone/Frustum QuickShape Wymaga podania punktu, promieni i długości; dostępne tryby boolowskie
  Revolved Boss/Base (dla stożka), Extruded Boss/Base (dla frustum z profilem kołowym) Stożek/frustum tworzony poprzez obrót lub wyciągnięcie szkicu
  Cone (bryła stożka), Frustum via Extrude Frustum realizowany poprzez szkic dwóch okręgów i wyciągnięcie
  Cone (narzędzie bryłowe), Frustum (stożek ścięty, jako opcja stożka) Dostępny suwak Top radius
  Extrude with Taper (stożek), Extrude between sections (frustum) Stożek poprzez zwężenie, frustum przez dwa przekroje
  Shaft (stożek przez obrót), Pad between circles (frustum) Wymaga szkicu bazowego
  Cone (bryła stożka), Truncated Cone Bezpośrednia funkcja stożka ściętego

Synonimy po polsku

  • Stożek – podstawowa nazwa bryły, gdy drugi promień 

  • Bryła stożkowa – używana w podręcznikach matematyki i geometrii

  • Walec stożkowy – czasem spotykane w dokumentacjach maszynowych

  • Wyciąg stożkowy – w kontekście modelowania CAD (wyciągnięcie przekroju kołowego ze zwężeniem)

  • Wyciąg ścięty – odpowiednik frustum, czyli stożka z odciętym wierzchołkiem

  • Stożek ścięty – najczęściej stosowany w języku technicznym

  • Bryła ścięta – uproszczona nazwa, jeśli kontekst CAD jasno wskazuje na stożek

  • Korpus stożkowy – termin używany w budowie maszyn (np. korpusy, tuleje)

  • Tuleja stożkowa / tuleja ścięta – nazwa w zastosowaniach inżynierskich

Synonimy: bryła stożkowa