|
Materiały |
To polecenie umożliwia przypisanie zdefiniowanych w programie tekstur do obiektów, warstw bądź też kolorów. Istnieje także możliwość tworzenia własnych wzorów. |
Widoczne na rysunku poniżej okno dialogowe Przypisanie materiału zawiera rozwijalne listy już istniejących tekstur, opcje, zakładki oraz możliwość tworzenia zarówno nowych wzorów jak i edytowania już istniejących.

Zakładka Biblioteka materiałów zawiera wszystkie dostępne rodzaje tekstur zgrupowane w katalogach ukazujących swoją zawartość po ich rozwinięciu – rysunek powyżej.
Wszystko – zaznaczenie tej opcji wyświetla wszystkie tekstury dostępne zarówno w aktualnym rysunku jak i w bibliotece – rysunek poniżej.

Rysunek – zaznaczenie tej opcji wyświetla wszystkie tekstury dostępne w aktualnym rysunku – rysunek poniżej.

Biblioteka – zaznaczenie tej opcji wyświetla wszystkie tekstury dostępne w bibliotece – rysunek poniżej.

Zapisz – kliknięcie tego przycisku (rysunek poniżej) umożliwia zapisanie materiału który nie występuje w naszej bibliotece. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku pliku otrzymanego z zewnętrznego źródła.

Reload – kliknięcie tego przycisku (rysunek poniżej) umożliwia zastosowanie wprowadzonych w teksturze zmian w dowolnym pliku w którym znajduje ona zastosowanie.

Realod All – kliknięcie tego przycisku (rysunek poniżej) umożliwia zastosowanie wprowadzonych w teksturach zmian w dowolnym pliku w którym znajdują one zastosowanie.

Nowy – kliknięcie tego przycisku (rysunek poniżej) otwiera okno Edytor materiału umożliwiające stworzenie własnego wzoru tekstury.

Edycja – kliknięcie tego przycisku (rysunek poniżej) otwiera okno Edytor materiału umożliwiające modyfikację istniejących tekstur.

Usuń – kliknięcie tego przycisku (rysunek poniżej) usuwa zarówno teksturę z rysunku jak i odpowiadający jej plik z katalogu Textures.

Wyczyść przypisanie – kliknięcie tego przycisku usuwa przypisaną obiektowi teksturę zastępując ją wzorem standardowym (Default).

Zakładka Mapowanie materiału zawiera opcje umożliwiające dostosowanie parametrów tekstury do własnych potrzeb – rysunek poniżej.

Typ projekcji – ta część okna dialogowego umożliwia dopasowanie tekstury do powierzchni obiektu 3D. Dostępne opcje to Płaski, Cylindryczny oraz Sferyczny (rysunek poniżej).
![]()
Różnice pomiędzy powyższymi wariantami przedstawione są na przykładzie trzech elementów przestrzennych, na które została nałożona poniższa tekstura.




Opcje skalowania – ta część okna dialogowego odpowiada za rozmieszczenie tekstury na powierzchni obiektu 3D – rysunek poniżej.

Sąsiadująco – zaznaczenie tej opcji umożliwia wypełnienie wybranym wzorem całej powierzchni. Jej odznaczenie skutkuje wstawieniem tekstury (o zadanej skali) podczas gdy reszta powierzchni pozostaje czarna – rysunek poniżej.

Utrzymaj AR – zaznaczenie tej opcji zapewnia skalowanie tekstury równomiernie we wszystkich kierunkach. Jej odznaczenie umożliwia rozciąganie wzoru w dowolnym kierunku o zadaną wartość – rysunek poniżej.

Render Options – zaznaczenie tej opcji umożliwia wykluczenie obiektu z procesu renderingu, przy czym element pominięty w miejscu zachodzenia na inną bryłę pozostaje widoczny jako cień – rysunek poniżej.


Główna oś kuli – ta część okna dialogowego umożliwia określenie kierunku rzutowania tekstury na powierzchnie obiektu - rysunek poniżej.

Ustawieniem domyślnym jest Wektor normalny odpowiadający kierunkowi prostopadłemu do wybranej płaszczyzny rzutowania. Zaznaczenie opcji Podaj pozwala samodzielnie określić normalną lub oś wektora poprzez wpisanie odpowiednich wartości w pola edycyjne. Oś X, Oś Y oraz Oś Z zapewniają kierunek prostopadły zgodny z odpowiednimi osiami. Na rysunku poniżej przedstawione są przykłady renderowania obiektów z wykorzystaniem powyższych opcji.

Umiejscowienie, Skala, i obrót – ta część okna dialogowego umożliwia określenie środka i skali wektora, obrotu oraz pochylenia tekstury – rysunek poniżej.

Znaczenie poszczególnych opcji zostanie omówione na przykładzie obiektów o wymiarach jak na rysunku poniżej.

Środek – ta opcja umożliwia określenia środka płaszczyzny, cylindra lub sfery poprzez wpisanie odpowiednich współrzędnych w pola edycyjne. Jest to możliwe po odznaczeniu domyślnej opcji Automatycznie zapewniającej centrowanie na każdym z w/w elementów – rysunek poniżej.

Skala – ta opcja umożliwia dostosowanie rozmiaru tekstury do powierzchni obiektu.
W przypadku projekcji płaskiej wartości skali 1, 1, 1 odpowiadają powierzchni kwadratu o długości boku 1. Gdy w/w współczynniki ulegną zwiększeniu, wówczas tylko część tekstury zmieści się na tej powierzchni; jeżeli zostaną zmniejszone to (przy zaznaczonej opcji Sąsiadująco – patrz strona 26) będzie ich odpowiednio więcej – rysunek poniżej.

W przypadku projekcji cylindrycznej wartości skali 1, 1, 1 dotyczą długości oraz wysokości powierzchni walcowej. Pierwszy ze współczynników odpowiada za rozciągnięcie tekstury na powierzchni cylindrycznej, drugi związany jest z wysokością walca, a ostatni określa odległość od linii środkowej. Zwiększenie/zmniejszenie skali daje taki sam efekt jak w przypadku przedstawionej powyżej projekcji płaskiej – rysunek poniżej.

W przypadku projekcji sferycznej wartości skali 1, 1, 1 dotyczą całej powierzchni kulistej. Środek tekstury jest rozciągnięty wokół sfery podczas gdy jej góra i dół zbiegają się na biegunach. Pierwszy ze współczynników odpowiada za rozmieszczenie tekstury wzdłuż długości geograficznej, drugi wzdłuż szerokości geograficznej, a ostatni jest promieniową odległością od środka do powierzchni. Zwiększenie/zmniejszenie skali daje taki sam efekt jak w przypadku przedstawionych powyżej projekcji płaskiej i cylindrycznej.

Obrót i Pochylenie – te opcje określają kątowe ułożenie tekstury na powierzchni obiektu.
W przypadku projekcji płaskiej zarówno obrót jak i pochylenie tekstury wyrażane są w ten sam sposób. Co więcej, wartości obu parametrów dodają się – rysunek poniżej.

W przypadku projekcji cylindrycznej oraz sferycznej obrót odpowiada za umiejscowienie linii początku i końca tekstury, podczas gdy pochylenie za jej położenie względem osi walca/kuli – rysunek poniżej.

