
Pozwala na pozycjonowanie geometri w układzie globalnym.
Operacje > Podstawowa edycja


Wyrównaj z światowym układem współrzędnych (Align to World Coordinate System)
Komenda Wyrównaj z światowym układem współrzędnych (Align to World Coordinate System) służy do przenoszenia i wyrównywania elementów geometrycznych względem globalnego układu współrzędnych w środowisku ZW3D. Jest to niezwykle przydatne narzędzie przy pracy z importowanymi modelami, skanami 3D lub bryłami, które wymagają precyzyjnego pozycjonowania względem początku układu współrzędnych. Komenda pozwala na szybkie wyrównanie bryły, ściany, krzywej lub punktu do określonej płaszczyzny odniesienia z możliwością dodatkowego obrotu oraz przesunięcia w trzech osiach. Przykładowe zastosowania obejmują: wyrównywanie zaimportowanych plików STEP/IGES do poprawnej orientacji w przestrzeni projektowej, przygotowanie modeli do obróbki CNC poprzez ustawienie względem układu maszynowego, korekcję położenia skanów 3D przed rozpoczęciem inżynierii odwrotnej oraz standaryzację orientacji komponentów w złożeniach.
Metody i opcje działania komendy
Komenda wykorzystuje trzy główne płaszczyzny robocze: Płaszczyzna Z (Z Plane) jako punkt odniesienia, względem którego przemieszczany jest element, Z UW (Z WCS) definiujący uchwyt pozycjonowania oraz możliwość obrotu i przesunięcia w przestrzeni. System oferuje 10 punktów uchwytowych rozmieszczonych na Płaszczyźnie Z – w każdym narożniku, środku każdej krawędzi bocznej oraz w środku płaszczyzny.
Wymagane dane wejściowe komendy
-
Element (Entity) – wybór obiektów do wyrównania: bryły, ściany, krzywe lub punkty; możliwy jest wybór wielu zaznaczonych elementów jednocześnie
-
Płaszczyzna Z (Z Plane) – płaszczyzna odniesienia, względem której wykonywane jest wyrównanie (np. F8)
-
Z UW (Z WCS) – uchwyt układu współrzędnych definiujący docelową pozycję (np. CSYS_9), jeden z 10 dostępnych uchwytów rozmieszczonych na Płaszczyźnie Z
Opcjonalne dane wejściowe komendy
-
Obrót UW (WCS Rotation) – obrót wybranych uchwytów o: 0°, 90°, 180° lub 270° stopni, pozwalający na zmianę orientacji elementu względem osi Z
-
Przesunięcie UW (WCS Offset) – dodatkowe przesunięcie elementu w przestrzeni:
-
Odległość X (X Distance) – przesunięcie wzdłuż osi X w milimetrach
-
Odległość Y (Y Distance) – przesunięcie wzdłuż osi Y w milimetrach
-
Odległość Z (Z Distance) – przesunięcie wzdłuż osi Z w milimetrach
Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy
Komenda umożliwia wybór spośród 10 predefiniowanych punktów uchwytowych na płaszczyźnie odniesienia, co daje pełną kontrolę nad pozycjonowaniem. Użytkownik może łączyć obrót z przesunięciem dla uzyskania precyzyjnej pozycji docelowej. Funkcja wspiera pracę z zewnętrznymi układami współrzędnych (CSYS) utworzonymi wcześniej w projekcie. Możliwe jest również wykorzystanie tej komendy w połączeniu z funkcjami inżynierii odwrotnej do prawidłowego pozycjonowania skanów względem globalnego układu współrzędnych.
Tipsy i tricki użycia komendy
-
Przed wyrównaniem warto utworzyć nowy układ współrzędnych (Datum CSYS) w dogodnym miejscu modelu, aby mieć pełną kontrolę nad docelową pozycją
-
W przypadku importowanych skanów 3D zaleca się najpierw utworzenie 3-punktowej płaszczyzny na geometrii skanu, a następnie jej wyrównanie do globalnego układu
-
Dla modeli symetrycznych można wykorzystać obrót o 180° zamiast ręcznego pozycjonowania
-
Kombinacja przesunięć X, Y, Z pozwala na precyzyjne mikropozycjonowanie bez konieczności ponownego uruchamiania komendy
-
W obróbce CNC prawidłowe wyrównanie części względem układu maszynowego (MCS) jest kluczowe dla poprawnego generowania ścieżek narzędzi
-
Przy pracy ze złożeniami warto najpierw wyrównać główny komponent do początku układu współrzędnych, a następnie pozycjonować pozostałe elementy względem niego
Synonimy komendy w popularnych programach CAD 3D
-
Wyrównaj do układu globalnego
-
Wyrównaj do początku
-
Przenieś do początku układu współrzędnych
-
Dopasuj do WCS
-
Wyrównaj względem osi
-
Pozycjonuj w układzie globalnym
-
Transformuj do układu światowego
-
Ustaw orientację modelu
| Program | Nazwa komendy (PL) | Nazwa komendy (EN) | Opis działania |
| A |
Dopasuj 3D |
3DALIGN |
Wyrównuje obiekty 3D poprzez określenie do trzech par punktów źródłowych i docelowych |
| S |
Wyrównaj układy współrzędnych |
Align Coordinate Systems |
Pozwala na porównanie geometrii części poprzez wyrównanie niestandardowych układów współrzędnych |
| I |
Więzy UCS |
UCS Constraint |
Umożliwia wiązanie komponentów poprzez układy współrzędnych użytkownika, ograniczając ruch we wszystkich kierunkach |
| 3 |
Wyrównaj |
Align |
Wyrównuje ciała lub komponenty do początku układu poprzez wybór punktów, krawędzi lub ścian |
| U |
Wyrównaj osie |
Align Axes |
Pozycjonuje układ osi względem wybranej ściany lub punktu, umożliwia ręczne ustawienie początku |
| B |
Wyrównaj obiekty |
Align Objects |
Wyrównuje zaznaczone obiekty względem wybranej osi współrzędnych lub środka sceny |
| O |
Transformuj przez łącznik dopasowania |
Transform by Mate Connector |
Umożliwia repozycjonowanie importowanych części względem początku układu za pomocą łączników dopasowania |
| E |
Wyrównaj |
Align Tool |
Wyrównuje geometrię siatki lub brył do bazowego układu współrzędnych za pomocą osi głównych |
| D |
Przemieść względem początku |
Move to Origin |
Umożliwia przesunięcie geometrii części względem początku układu współrzędnych |
| G |
Dopasuj 3D |
3DALIGN |
Wyrównuje wybrany obiekt do innego obiektu w przestrzeni 2D i 3D poprzez określenie płaszczyzn |
| N |
Ustaw WCS na absolutny |
Set WCS to Absolute |
Przywraca roboczy układ współrzędnych do pozycji absolutnego układu współrzędnych |
| C |
Układ współrzędnych |
Coordinate System |
Umożliwia tworzenie i pozycjonowanie układów współrzędnych względem geometrii lub domyślnego początku |
| C |
Wyrównaj za pomocą kompasu |
Align using Compass |
Pozwala na wyrównanie chmur punktów i geometrii za pomocą kompasu do układu odniesienia |
| F |
Wyrównaj |
Align |
Narzędzie do wyrównywania obiektów 3D, 2D i obrazów referencyjnych poprzez wybór punktów korelacji |
Synonimy:
wyrównaj do WCS