Wyrównaj z światowym układem współrzędnych

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Wyrównaj z światowym układem współrzędnych

Pozwala na pozycjonowanie geometri w układzie globalnym. 

Operacje > Podstawowa edycja

Operacje Wyrównaj ze światowym układem współrzędnych wstążka ZW3D

Operacje Wyrównaj ze światowym układem współrzędnych Panel ZW3D

 

Wyrównaj z światowym układem współrzędnych (Align to World Coordinate System)


Komenda Wyrównaj z światowym układem współrzędnych (Align to World Coordinate System) służy do przenoszenia i wyrównywania elementów geometrycznych względem globalnego układu współrzędnych w środowisku ZW3D. Jest to niezwykle przydatne narzędzie przy pracy z importowanymi modelami, skanami 3D lub bryłami, które wymagają precyzyjnego pozycjonowania względem początku układu współrzędnych. Komenda pozwala na szybkie wyrównanie bryły, ściany, krzywej lub punktu do określonej płaszczyzny odniesienia z możliwością dodatkowego obrotu oraz przesunięcia w trzech osiach. Przykładowe zastosowania obejmują: wyrównywanie zaimportowanych plików STEP/IGES do poprawnej orientacji w przestrzeni projektowej, przygotowanie modeli do obróbki CNC poprzez ustawienie względem układu maszynowego, korekcję położenia skanów 3D przed rozpoczęciem inżynierii odwrotnej oraz standaryzację orientacji komponentów w złożeniach.​


Metody i opcje działania komendy

Komenda wykorzystuje trzy główne płaszczyzny robocze: Płaszczyzna Z (Z Plane) jako punkt odniesienia, względem którego przemieszczany jest element, Z UW (Z WCS) definiujący uchwyt pozycjonowania oraz możliwość obrotu i przesunięcia w przestrzeni. System oferuje 10 punktów uchwytowych rozmieszczonych na Płaszczyźnie Z – w każdym narożniku, środku każdej krawędzi bocznej oraz w środku płaszczyzny.​


Wymagane dane wejściowe komendy

  • Element (Entity) – wybór obiektów do wyrównania: bryły, ściany, krzywe lub punkty; możliwy jest wybór wielu zaznaczonych elementów jednocześnie

  • Płaszczyzna Z (Z Plane) – płaszczyzna odniesienia, względem której wykonywane jest wyrównanie (np. F8)

  • Z UW (Z WCS) – uchwyt układu współrzędnych definiujący docelową pozycję (np. CSYS_9), jeden z 10 dostępnych uchwytów rozmieszczonych na Płaszczyźnie Z


Opcjonalne dane wejściowe komendy

  • Obrót UW (WCS Rotation) – obrót wybranych uchwytów o: 0°, 90°, 180° lub 270° stopni, pozwalający na zmianę orientacji elementu względem osi Z

  • Przesunięcie UW (WCS Offset) – dodatkowe przesunięcie elementu w przestrzeni:

    • Odległość X (X Distance) – przesunięcie wzdłuż osi X w milimetrach

    • Odległość Y (Y Distance) – przesunięcie wzdłuż osi Y w milimetrach

    • Odległość Z (Z Distance) – przesunięcie wzdłuż osi Z w milimetrach


Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy

Komenda umożliwia wybór spośród 10 predefiniowanych punktów uchwytowych na płaszczyźnie odniesienia, co daje pełną kontrolę nad pozycjonowaniem. Użytkownik może łączyć obrót z przesunięciem dla uzyskania precyzyjnej pozycji docelowej. Funkcja wspiera pracę z zewnętrznymi układami współrzędnych (CSYS) utworzonymi wcześniej w projekcie. Możliwe jest również wykorzystanie tej komendy w połączeniu z funkcjami inżynierii odwrotnej do prawidłowego pozycjonowania skanów względem globalnego układu współrzędnych.​​


Tipsy i tricki użycia komendy

  • Przed wyrównaniem warto utworzyć nowy układ współrzędnych (Datum CSYS) w dogodnym miejscu modelu, aby mieć pełną kontrolę nad docelową pozycją​​

  • W przypadku importowanych skanów 3D zaleca się najpierw utworzenie 3-punktowej płaszczyzny na geometrii skanu, a następnie jej wyrównanie do globalnego układu​

  • Dla modeli symetrycznych można wykorzystać obrót o 180° zamiast ręcznego pozycjonowania

  • Kombinacja przesunięć X, Y, Z pozwala na precyzyjne mikropozycjonowanie bez konieczności ponownego uruchamiania komendy

  • W obróbce CNC prawidłowe wyrównanie części względem układu maszynowego (MCS) jest kluczowe dla poprawnego generowania ścieżek narzędzi​

  • Przy pracy ze złożeniami warto najpierw wyrównać główny komponent do początku układu współrzędnych, a następnie pozycjonować pozostałe elementy względem niego​


Synonimy komendy w popularnych programach CAD 3D

  • Wyrównaj do układu globalnego

  • Wyrównaj do początku

  • Przenieś do początku układu współrzędnych

  • Dopasuj do WCS

  • Wyrównaj względem osi

  • Pozycjonuj w układzie globalnym

  • Transformuj do układu światowego

  • Ustaw orientację modelu


ProgramNazwa komendy (PL)Nazwa komendy (EN)Opis działania
A Dopasuj 3D 3DALIGN Wyrównuje obiekty 3D poprzez określenie do trzech par punktów źródłowych i docelowych​
S Wyrównaj układy współrzędnych Align Coordinate Systems Pozwala na porównanie geometrii części poprzez wyrównanie niestandardowych układów współrzędnych​
I Więzy UCS UCS Constraint Umożliwia wiązanie komponentów poprzez układy współrzędnych użytkownika, ograniczając ruch we wszystkich kierunkach​​
3 Wyrównaj Align Wyrównuje ciała lub komponenty do początku układu poprzez wybór punktów, krawędzi lub ścian​​
U Wyrównaj osie Align Axes Pozycjonuje układ osi względem wybranej ściany lub punktu, umożliwia ręczne ustawienie początku​
B Wyrównaj obiekty Align Objects Wyrównuje zaznaczone obiekty względem wybranej osi współrzędnych lub środka sceny​​
O Transformuj przez łącznik dopasowania Transform by Mate Connector Umożliwia repozycjonowanie importowanych części względem początku układu za pomocą łączników dopasowania​
E Wyrównaj Align Tool Wyrównuje geometrię siatki lub brył do bazowego układu współrzędnych za pomocą osi głównych​
D Przemieść względem początku Move to Origin Umożliwia przesunięcie geometrii części względem początku układu współrzędnych​
G Dopasuj 3D 3DALIGN Wyrównuje wybrany obiekt do innego obiektu w przestrzeni 2D i 3D poprzez określenie płaszczyzn​
N Ustaw WCS na absolutny Set WCS to Absolute Przywraca roboczy układ współrzędnych do pozycji absolutnego układu współrzędnych​​
C Układ współrzędnych Coordinate System Umożliwia tworzenie i pozycjonowanie układów współrzędnych względem geometrii lub domyślnego początku​​
C Wyrównaj za pomocą kompasu Align using Compass Pozwala na wyrównanie chmur punktów i geometrii za pomocą kompasu do układu odniesienia​​
F Wyrównaj Align Narzędzie do wyrównywania obiektów 3D, 2D i obrazów referencyjnych poprzez wybór punktów korelacji​​
Synonimy: wyrównaj do WCS