Płaszczyzna |
 Umożliwia wstawienie dodatkowej płaszczyzny roboczej w przestrzeni 3D.
Szkic 3D > Odniesienie


Polecenie umożliwia tworzenie nowych płaszczyzn odniesienia w części lub zespole. Są one wykorzystywane do szkicowania lub jako baza dla kolejnych operacji modelowania. Płaszczyzny te mogą być tworzone na wiele sposobów – względem geometrii, układu współrzędnych, domyślnych płaszczyzn czy poprzez wskazanie punktów.
Metody definiowania płaszczyzny odniesienia:
-
Geometria – płaszczyzna oparta na wskazanych elementach, pokazana na rysunku powyżej. Pole Wyniki umożliwia zdefiniowanie dostępnych więzów dla poszczególnych elementów (jeśli dostępne).
-
Odsunięta płaszczyzna - możliwe utworzenie płaszczyzny równoległej, odsuniętej o zadaną wartość.
-
Kąt od ściany - wskazujemy Ścianę jako płaszczyznę odniesienia, Oś wobec której będzie rotowana tworzona płaszczyzna oraz Kąt.
-
3 punktowa płaszczyzna - definiowana przez trzy wskazane punkty (Układ, Punkt X, Punkt Y).
- Na krzywej - możemy użyć Krzywej do tworzenia płaszczyzny. Miejsce na krzywej definiujemy poprzez Procent lub Odległość. Typ Kierunku: Prostopadły, Styczny, Prostopadły do krzywej, Styczny do krzywej - oraz w ostatnich dwu przypadkach wskazujemy dodatkową Krzywą wobec której ustawiana będzie nowa płaszczyzna.
- Płaszczyzna widoku – płaszczyzna równoległa do aktualnego widoku.
- Dynamiczny – szybkie tworzenie płaszczyzny na bazie układu współrzędnych względem domyślnych płaszczyzn XY, XZ, YZ.
Poniżej przedstawiono metody wprowadzania płaszczyzny odniesienia:

Wymagane dane wejściowe
-
Metoda – wybór sposobu tworzenia płaszczyzny.
-
Geometria odniesienia – krzywa, krawędź, powierzchnia lub istniejąca płaszczyzna.
-
Elementy pomocnicze – np. punkt i ściana, kąt
-
Wyrównanie do układów XY / XZ / YZ – dla metod 3-punktowych.
-
Odsunięcie – możliwość odsunięcia płaszczyzny od wskazanej geometrii.
-
Układ odniesienia – alternatywne źródło bazowania płaszczyzny.
-
Oś X (punkt) – określenie kierunku osi X płaszczyzny.
-
Kąty obrotu X, Y, Z – precyzyjne ustawienie orientacji płaszczyzny.
-
Właściwości graficzne – kolor, typ i szerokość linii.
-
Forma płaszczyzny – np. osie X-Y, prostokąt, osie X-Y-Z.
Uwagi
-
Odniesienia z odsunięciem tworzą automatyczne wymiary, które można modyfikować.
-
Atrybuty płaszczyzny można edytować za pomocą polecenia Edycja atrybutów.
-
W trakcie innych poleceń (np. szkicowania) można kliknąć PPM > Wstaw odniesienie, aby utworzyć płaszczyznę bez przerywania bieżącej operacji.
-
Tworząc lokalny układ współrzędnych, można również wstawić punkt odniesienia jako bazę.
Synonimy:
płaszczyzna pomocnicza
|