Płaszczyzna

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Płaszczyzna

Umożliwia wstawienie dodatkowej płaszczyzny roboczej w przestrzeni 3D.

Szkic 3D > Odniesienie

Szkic3D Płaszczyzna ZW3D wstążka

Szkic3D Płaszczyzna ZW3D Panel

Polecenie umożliwia tworzenie nowych płaszczyzn odniesienia w części lub zespole. Są one wykorzystywane do szkicowania lub jako baza dla kolejnych operacji modelowania. Płaszczyzny te mogą być tworzone na wiele sposobów – względem geometrii, układu współrzędnych, domyślnych płaszczyzn czy poprzez wskazanie punktów.


Metody definiowania płaszczyzny odniesienia:

  • Geometria – płaszczyzna oparta na wskazanych elementach, pokazana na rysunku powyżej. Pole Wyniki umożliwia zdefiniowanie dostępnych więzów dla poszczególnych elementów (jeśli dostępne). 

  • Odsunięta płaszczyzna - możliwe utworzenie płaszczyzny równoległej, odsuniętej o zadaną wartość.

  • Kąt od ściany - wskazujemy Ścianę jako płaszczyznę odniesienia,  wobec której będzie rotowana tworzona płaszczyzna oraz Kąt

  • 3 punktowa płaszczyzna - definiowana przez trzy wskazane punkty (UkładPunkt XPunkt Y).

  • Na krzywej - możemy użyć Krzywej do tworzenia płaszczyzny. Miejsce na krzywej definiujemy poprzez Procent lub Odległość. Typ Kierunku: Prostopadły, Styczny, Prostopadły do krzywej, Styczny do krzywej - oraz w ostatnich dwu przypadkach wskazujemy dodatkową Krzywą wobec której ustawiana będzie nowa płaszczyzna. 
  • Płaszczyzna widoku – płaszczyzna równoległa do aktualnego widoku.
  • Dynamiczny – szybkie tworzenie płaszczyzny na bazie układu współrzędnych względem domyślnych płaszczyzn XY, XZ, YZ.

Poniżej przedstawiono metody wprowadzania płaszczyzny odniesienia:

Szkic3D Płaszczyzna ZW3D Panel opcje


Wymagane dane wejściowe

  • Metoda – wybór sposobu tworzenia płaszczyzny.

  • Geometria odniesienia – krzywa, krawędź, powierzchnia lub istniejąca płaszczyzna.

  • Elementy pomocnicze – np. punkt i ściana, kąt

Opcje dodatkowe

  • Wyrównanie do układów XY / XZ / YZ – dla metod 3-punktowych.

  • Odsunięcie – możliwość odsunięcia płaszczyzny od wskazanej geometrii.

  • Układ odniesienia – alternatywne źródło bazowania płaszczyzny.

  • Oś X (punkt) – określenie kierunku osi X płaszczyzny.

  • Kąty obrotu X, Y, Z – precyzyjne ustawienie orientacji płaszczyzny.

  • Właściwości graficzne – kolor, typ i szerokość linii.

  • Forma płaszczyzny – np. osie X-Y, prostokąt, osie X-Y-Z.


Uwagi

  • Odniesienia z odsunięciem tworzą automatyczne wymiary, które można modyfikować.

  • Atrybuty płaszczyzny można edytować za pomocą polecenia Edycja atrybutów.

  • W trakcie innych poleceń (np. szkicowania) można kliknąć PPM > Wstaw odniesienie, aby utworzyć płaszczyznę bez przerywania bieżącej operacji.

  • Tworząc lokalny układ współrzędnych, można również wstawić punkt odniesienia jako bazę.

Synonimy: płaszczyzna pomocnicza