Koleje Linowe Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG (BZB) od 2015 roku używają ZWCAD w projektach rozbudowy swoich kolejek górskich.

 

 

 


Niemiecka Turystyka Linowa

W 1930 roku BZB po raz pierwszy rozpoczęło swoją działalność w ramach wizjonerskiej misji zapewnienia turystom z całego świata niezapomnianych alpejskich doznań.

Jednak, jak wiadomo takie przedsięwzięcia inżynieryjne stanowią bardzo duże wyzwanie.

Różnorodne systemy inżynieryjne i projekty infrastruktur zrealizowane zostały w ramach współpracy z programami ZWCAD Mechanical, Architecture oraz ZWTraffic.

Aplikacja opracowana przez polskiego partnera ZWSOFT, firmę SZANSA, świetnie sprawdziła się do układania znaków drogowych i zyskała uznanie wielu specjalistów od robót drogowych. Coraz więcej poszukiwaczy przygód może więc sprawnie, i co ważne, bezpiecznie wjechać na takie szczyty jak: Zugspitze, Garmisch-Classic i Mount Wank.

 

Trudności w drodze na najwyższy niemiecki szczyt

Jesienią 2014 roku rozpoczęto projekt rozbudowy i ulepszenia kolejki linowej Zugspitze. Wykonanie go zajęło ponad 3 lata, całkowite koszty pochłonęły 50 milionów Euro, a zatrudnionych przy nim były setki osób.

 

fazy budowy kolejki gorskiej 

 

Ważnym czynnikiem, który umożliwił zrealizowanie tego projektu było specjalistyczne oprogramowanie inżynieryjne

Z uwagi na wysokie koszty wcześniej wykupionych rocznych subskrypcji oprogramowania CAD, z których korzystał zespół, zdecydowano o optymalizacji budżetu.

Poza rosnącymi ciągle kosztami, kolejnym wyzwaniem było zapoznanie wszystkich członków zespołu (w tym architektów, elektryków, informatyków itp.) z całkiem nowym oprogramowaniem, co wiąże się z tak cennym czasem przeznaczonym na wdrożenie ich, zwłaszcza gdy sprzęt i zrozumienie oprogramowania CAD znacząco się od siebie różniły.

Innym poważnym problemem była kompatybilność .dwg, dlatego że wstępny projekt został zlecony firmie z zewnątrz. Co więcej, zespół chciał, aby wyświetlanie, edycja i drukowanie dużych plików było szybkie i stabilne.

 

Zawsze znajdzie się rozwiązanie

Zgodnie z zaleceniem niemieckiego partnera ZWCAD, encee CAD/CAM, zespół projektowy zdecydował się wypróbować najpierw ZWCAD Mechanical. Wyniki testów były na tyle obiecujące, że  lider zdecydował o zastąpieniu poprzedniego rozwiązania CAD, kompatybilnym i elastycznym  ZWCAD-em, który co ważne był także przystępny cenowo. 

Była to świetna decyzja. Członkowie zespołu nie mieli żadnych problemów z otwarciem plików każdego formatu jakiego używali, a opanowanie nowego rozwiązania okazało się dość intuicyjne, gdyż  jego interfejs i wszystkie polecenia były w języku niemieckim.

Administrator projektu chwali współpracę z nowymi programami:

Świetnie nam się pracuje z encee, wsparcie od nich jest skuteczne i sprawne, nawet zadania specjalne, nie stanowią żadnego wyzwania dla encee i ZWCADa. Tak ZWCAD zdecydowanie spełnił nasze oczekiwania – podsumowuje.”

szyna kolejowa

 

Na szczyt świata i jeszcze wyżej!

Wspólnie udało się pobić aż trzy rekordy świata, w następujących kategoriach:

  • najwyższy pylon konstrukcji stalowej dla tramwajów napowietrznych,
  • największa całkowita różnica wysokości na jednym odcinku
  • najdłuższa niepodparta rozpiętość kolejki linowej.

W tym samym czasie udało się także dotrzymać obietnicy i udostępnić dla gości szczyt góry Zugspitze.

 

przeglad kolejki gorskiej

 

Co godzinę 580 gości jest wygodnie przewożonych na szczyt w dwóch nowych pojazdach.

Na miejscu, z poziomu platformy widokowej mogą podziwiać, zapierające dech scenerie. Czekają też na nich inne atrakcje w postaci przepysznych posiłków w górskich restauracjach, umieszczonych w malowniczych miejscach oraz lekcji przyrody w Fascination Zugspitze, gdzie nauka splata się z zabawą - w interaktywnym muzeum, którego jedną z atrakcji jest  doświadczenie eskimoskiego stylu życia w przytulnej wiosce igloo.

Ponadto na  odwiedzających to wyjątkowe miejsce gości czeka cała moc innych atrakcji!

W 2007 r. Bawarska Kolej Zugspitze, która może poruszać się na wysokości nawet 300 metrów pod szczytem Zugspitze, została nominowana do nagrody w kategorii: historyczny zabytek budownictwa lądowego w Niemczech. Dekadę później kolejka linowa Zugspitze dzięki pomocy ZWCAD osiągnęła  zupełnie nowy poziom.


(Wszystkie zdjęcia dzięki uprzejmości BZB)

 

Tekst oryginalny.