Szyk cechy

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Szyk cechy

Umożliwia tworzenie szyków szkiców lub dowolnej kombinacji cech modelu w przestrzeni 3D.

Szkic 3D > Podstawowa edycja

Szkic3D Szyk cechy ZW3D wstążka

Szkic3D Szyk cechy ZW3D - Panel

Polecenie to służy do tworzenia szyków szkiców lub dowolnej kombinacji cech modelu. Dostępnych jest siedem różnych metod tworzenia szyku, z których każda wymaga innego typu danych wejściowych. Przed zakończeniem polecenia wyświetlane jest pełne odwzorowanie tworzonego szyku, co pozwala odpowiednio dostosować ustawienia.


Dlaczego nie mogę teraz utworzyć szyku komponentów?

W nowym trybie złożenia to polecenie nie obsługuje szyku komponentów, a filtr wyboru również nie umożliwia zaznaczenia komponentów. Jeśli chcesz utworzyć szyk komponentu, wybierz polecenie Szyk (Pattern) na pasku narzędzi Złożenie (Assembly).


Wymagane dane wejściowe

Metoda liniowa (Linear Method)

Tworzy liniowy szyk jednego lub kilku obiektów.

  • Liniowy szyk cech

  • Liniowy szyk obiektów pomocniczych

Metoda kołowa (Circular Method)

Tworzy kołowy szyk jednego lub kilku obiektów.

  • Kołowy szyk obiektów pomocniczych

  • Kołowy szyk cech

  • Kołowy szyk komponentów

Metoda wielokąta (Polygon Method)

Tworzy szyk w układzie wielokątnym.

Metoda punkt–punkt (Point to Point Method)

Tworzy nieregularny szyk obiektów od punktu bazowego do punktów docelowych. Każdy element szyku można umieścić indywidualnie.

  • Szyk obiektów pomocniczych

  • Punktowy szyk cech

  • Punktowy szyk komponentów

Metoda „Na podstawie szyku” (At Pattern Method)

Tworzy szyk obiektów w lokalizacjach zdefiniowanych przez wcześniej utworzony szyk. Właściwości (kierunek, liczba, odstępy itd.) są dziedziczone z wybranego szyku.

Porada ZW3D: Ta metoda obsługuje szyki komponentów. Na przykład: jeśli otwory zostały utworzone metodą liniową, można za pomocą tej metody utworzyć szyk śrub pasujących do tych otworów. Można wskazać oryginalny szyk graficznie lub z listy historii.

Metoda „Na krzywych” (At Curves Method)

Tworzy szyk 3D w przestrzeni wzdłuż jednej lub wielu krzywych. Pierwsza wybrana krzywa wyznacza kierunek. Liczba elementów dopasowywana jest automatycznie do granic krzywych.

Metoda „Na powierzchni” (At Surface Method)

Tworzy szyk 3D w przestrzeni wzdłuż istniejącej powierzchni. Liczba elementów jest dopasowywana do granic U i V danej powierzchni.

Metoda „Wypełnienie” (Fill Pattern Method)

Tworzy szyk 3D w określonym obszarze szkicu. Wzór wypełnienia tworzony jest automatycznie w zależności od typu, odstępów, obrotu itd.

Metoda przez parametry wariantowe (By Variant Parameters Method)

Tworzy szyk sterowany przez parametryzację wymiarów szkicu.


Inne wymagane dane wejściowe

Typ
Dla metody Fill Pattern można wybrać typ wypełnienia: kwadratowe, diamentowe, sześciokątne, koncentryczne, spiralne, wzdłuż krzywych szkicu.

Baza
Wybierz obiekty lub szkice do powielania.

Obszar szkicu
Dla metody Fill Pattern określa obszar do wypełnienia.

Średnica
W metodzie kołowej określa średnicę szyku. Można ją później zmienić za pomocą polecenia Edycja wartości wymiaru (2D). Zmiana średnicy powoduje przesunięcie całego szyku na nową średnicę i usunięcie cechy bazowej.

Graniczna krzywa (Boundary)
Dla metody At Curves — krzywe ograniczające obszar szyku.

Brzeg (Border)
Dla metody Fill Pattern — odległość granicy wzoru od krawędzi.

Powierzchnia (Face)
Dla metody At Face — wybór powierzchni dla wzoru.

Kierunek
Pierwszy kierunek liniowy lub obrotu szyku.

Drugi kierunek
Drugi kierunek dla szyków dwukierunkowych. Umożliwia np. odbicie względem pierwszego.

Tylko element bazowy
Zaznacz, jeśli chcesz powielić tylko element bazowy w drugim kierunku.

Zmienna odległość (Variable Spacing)
Zaznacz, aby edytować konkretne odległości między elementami w tabeli.

Tryb (Mode)
Tryby szyku:

  • Liczba i zakres

  • Liczba i odstęp

  • Odstęp i zakres

Punkt bazowy
Wybierz punkt początkowy dla szyku.

Przesuń obiekt bazowy
Zaznacz, by dopasować jego położenie do punktu bazowego.

Liczba boków (Sides)
Dla metody wielokąta.

Odstęp (Spacing)
Ustawienia odległości między elementami szyku. Możliwość ustawienia:

  • Liczby elementów na bok

  • Odległości (pitch)

  • Odstępu przyrostowego (wzór: odstęp podstawowy + przyrost * idx)

Liczba (Number)
Całkowita liczba elementów w szyku.

Koncentryczne N
Dla metody wielokąta – liczba koncentrycznych wielokątów.

Drugi kierunek
Metoda liniowa — dostępne tryby:

  • Odstęp i liczba

  • Do odniesienia

Geometria odniesienia (Reference Geometry)
Dla metody liniowej — wybór punktów, linii, płaszczyzn prostopadłych do kierunku szyku.

Tryb przesunięcia (Offset Mode)
Obliczanie przesunięcia od geometrii odniesienia do ostatniego elementu szyku:

  • Środek ciężkości

  • Środek ramki (Bounding box)

  • Wybrana geometria odniesienia

Odległość przesunięcia (Offset Distance)
Wprowadź wartość przesunięcia; wartości dodatnie/ujemne zmieniają kierunek szyku.

Odstęp / Liczba
Wybierz, czy odległość ma być zdefiniowana przez odstęp, czy liczbę elementów.

Odniesienie bazowe (Seed Reference)
Geometria służąca do obliczania przesunięcia.

Symetria
Dla szyku liniowego — szyk symetryczny po obu stronach.

Obrót (Rotation)
Dla metody Fill Pattern — kąt obrotu wzoru.

Kąt (Angle)
Dla szyków kołowych — odstęp między elementami w stopniach.

Punkty bazowe/do punktów
Określ punkty dla lokalizacji instancji szyku.

Wzór (Pattern)
Wybierz istniejący wzór jako bazę nowego.

Promień (Radius)
Dla metody koncentrycznej — promień wypełnienia.


Zakładka „Instancje do przełączania”

Przełącz (Toggle)
Włącz/wyłącz wybrane instancje w szyku. Kolory: żółty (włączone), czerwony (wyłączone).


Zakładka „Orientacja”

Wyrównanie (Alignment)

  • Do bazy — instancje wyrównane jak obiekt bazowy

  • Do wzoru — dla metody kołowej – wyrównanie do osi obrotu; dla „Na krzywych” – do kierunku normalnego względem krzywej

Przesunięcie (Stagger)
Zygzakowaty układ szyku. Co drugi rząd przesunięty o połowę odstępu.


Zakładka „Wzór wypełnienia”

Granica
Dla metod liniowej, kołowej i wielokąta — określa obszar do wypełnienia.

  • Brak

  • Powierzchnia — wybierz twarz, jej krawędzie tworzą granicę

  • Krzywe — tworzą zamknięte obszary

  • Margines

  • Tryb wykluczania — tylko wypełnienie wewnątrz granicy


Zakładka „Operacje boolowskie”

Połącz (Combine)
Dla cech bryłowych określa sposób łączenia z częścią:

  • Brak

  • Dodaj

  • Usuń

  • Przecięcie


Zakładka „Ustawienia”

Kopia asocjatywna
Zaznacz, aby instancje były powiązane z oryginałem. Modyfikacja oryginału zaktualizuje instancje.

Wyklucz bazę jako instancję
Nie uwzględnia obiektu bazowego jako instancji w szyku.


Zakładka „Szyk pochodny”

Wartości pochodne
ZW3D może wyliczyć Liczbę lub Odstęp automatycznie.

  • Brak

  • Odstęp

  • Liczba

Minimalny %
Pomija instancje z niewystarczającym odstępem (np. mniej niż 50%).


Zakładka „Szyk zmienny”

Tylko dla polecenia „Geometria szyku”.

Lista parametrów
Tworzenie szyku zmiennego przez stopniowe modyfikowanie parametrów.

Parametr / Przyrost / Lista1 / Tabela przyrostów
Umożliwia edycję i import/eksport tabel przyrostów.


Dziedziczenie wzoru

Dziedziczenie więzów
Umożliwia ustawienie niestandardowego dziedziczenia więzów. Dotyczy tylko szyków komponentów w złożeniach.


Porady i techniki ZW3D

Podczas szykowania i lustrzanego odbicia komponentów
Komponenty wynikowe będą zablokowane do edycji geometrycznej.

Poniżej pokazano na filmie podstawowe 3 metody szyku cechy na podstawie Szyku geometrii okręgu:

Szkic3D Szyk cechy - film

Synonimy: zaawansowane szyki parametryczne