
Umożliwia połączenie dwóch ścian korzystając z ich krawędzi.
Swobodne formowanie > Bazowa ściana


Komenda Połącz ścianę służy do tworzenia powierzchni przejściowej między dwiema powierzchniami w środowisku modelowania 3D ZW3D. Narzędzie pozwala na generowanie gładkich połączeń między krawędziami dwóch różnych ścian, z możliwością kontroli typu ciągłości – od prostego styku pozycyjnego G0, przez ciągłość styczną G1, ciągłość krzywizny G2, aż po płynność zmiany krzywizny G3. Jest szczególnie przydatna przy tworzeniu powierzchni klasy A, gdzie wymagane jest zachowanie estetycznego wyglądu oraz gładkich przejść między elementami. Typowe zastosowania obejmują projektowanie obudów urządzeń elektronicznych, karoserii pojazdów, produktów konsumenckich oraz wszędzie tam, gdzie dwa modele powierzchniowe muszą zostać połączone płynnym przejściem. Narzędzie pozwala również na precyzyjne dostosowanie kształtu powierzchni przejściowej poprzez regulację wagi wpływu istniejących krzywych na końcowy kształt połączenia.
Wymagane dane wejściowe:
Początkowa krawędź (Start edge) – wybierz krawędź ściany jako krawędź początkową dla powierzchni przejściowej.
Końcowa krawędź (End edge) – wybierz krawędź ściany jako krawędź końcową dla powierzchni przejściowej.
Opcjonalne dane wejściowe:
Ciągłość (Continuity) – określa metodę ciągłości używaną do dopasowania i łączenia ścian. Użytkownik może niezależnie ustawić ciągłość dla krawędzi początkowej i końcowej:
-
G0 (Pozycja) (G0 Position) – wymusza jedynie zgodność pozycji krawędzi na obu końcach powierzchni przejściowej. Powierzchnie stykają się, ale mogą mieć różne nachylenia.
-
G1 (Styczność) (G1 Tangent) – wymusza zgodność pozycji krawędzi oraz styczność do ściany na krawędziach obu końców powierzchni przejściowej. Zapewnia gładkie przejście bez widocznego załamania.
-
G2 (Krzywizna) (G2 Curvature) – wymusza zgodność pozycji krawędzi, styczność do ścian oraz krzywizny na obu końcach powierzchni przejściowej. Gwarantuje optycznie płynne przejście z zachowaniem ciągłości krzywizny.
-
G3 (Przepływ) (G3 Flow) – wymusza zgodność pozycji krawędzi, styczność do ścian oraz ciągłość tempa zmiany krzywizny G3 na obu końcach powierzchni przejściowej. Najwyższy poziom gładkości wymagany w projektowaniu powierzchni klasy A.
Kierunek (Direction) – wybór kierunku krawędzi początkowej/końcowej jako prostopadły lub wzdłuż krawędzi.
Wpływ (Weight) – suwak do regulacji współczynnika wagi lub wprowadzenie wartości od -1,0 do 1,0. Jeśli wybrano opcję Krzywizna, parametr ten określa, jak duży wpływ będą miały istniejące krzywe na kształt krzywej przejściowej.
Strona (Side) – przełącznik ściany umożliwiający zmianę strony, względem której generowana jest powierzchnia przejściowa.
Funkcje dodatkowe:
Początkowe wiązania (Start Constraints) – sekcja zawierająca ustawienia ciągłości, kierunku i wpływu dla krawędzi początkowej.
Końcowe wiązania (End Constraints) – sekcja zawierająca ustawienia ciągłości, kierunku i wpływu dla krawędzi końcowej.
Przełącz ścianę (Toggle Face) – opcja pozwalająca na zmianę strony przylegania powierzchni przejściowej do wybranej ściany.
Porady i wskazówki:
-
Przed użyciem komendy upewnij się, że krawędzie początkowa i końcowa należą do różnych ścian – komenda łączy dwie odrębne powierzchnie.
-
Dla powierzchni klasy A stosowanych w projektach motoryzacyjnych lub przemysłowych zaleca się używanie ciągłości G2 lub G3, która zapewnia optycznie płynne przejścia widoczne w analizie refleksów świetlnych.
-
Ciągłość G0 stosuj tylko wtedy, gdy połączenie ma być widoczne jako wyraźna krawędź lub gdy wymagania estetyczne są minimalne.
-
Regulując parametr Wpływ, możesz kontrolować, jak bardzo powierzchnia przejściowa będzie „napięta" lub „luźna" – wartości bliskie 0 dają bardziej płaskie przejścia, wartości bliskie 1 lub -1 tworzą bardziej zaokrąglone kształty.
-
Jeśli powierzchnia przejściowa nie wygląda prawidłowo, spróbuj zmienić kierunek krawędzi za pomocą opcji Kierunek lub użyj przycisku Przełącz ścianę.
-
Komenda dobrze współpracuje z innymi funkcjami z zakładki Swobodne formowanie, takimi jak N-granice czy Łata MES, co pozwala na kompleksowe modelowanie powierzchni.
Synonimy komendy w programach CAD 3D:
Łączenie powierzchni, Powierzchnia przejściowa, Połączenie ścian, Mieszanie powierzchni, Wypełnienie między powierzchniami, Mostek powierzchniowy, Łącznik powierzchni, Powierzchnia łącząca.
| Program | Nazwa komendy (PL) | Nazwa komendy (EN) | Opis działania |
| A |
Łączenie powierzchni |
SURFBLEND |
Tworzy ciągłą powierzchnię przejściową między dwiema istniejącymi powierzchniami z kontrolą ciągłości i wielkości wybrzuszenia |
| S |
Powierzchnia graniczna / Wypełnienie |
Boundary Surface / Fill Surface |
Łączy krawędzie powierzchni z opcjami ciągłości stycznej lub krzywizny, wymaga ręcznego przycinania i łączenia |
| I |
Wyciągnięcie przez profile |
Loft |
Tworzy przejście między profilami z opcją gładkości G2 i kontrolą warunków brzegowych |
| 3 |
Łata / Wyciągnięcie przez profile |
Patch / Loft |
Wypełnia otwory między krawędziami powierzchni z opcjami ciągłości stycznej lub krzywizny |
| U |
Ekstruzja między ścianami (wtyczka) |
Face2Face (plugin) |
Wymaga wtyczki zewnętrznej do generowania powierzchni między dwiema ścianami |
| B |
Połącz ściany / Wypełnij |
Bridge Edge Loops / Fill |
Łączy pętle krawędzi tworząc powierzchnię przejściową, głównie dla siatek wielokątnych |
| O |
Wypełnienie powierzchni |
Fill Surface |
Tworzy łatę powierzchniową między krawędziami z opcjami ciągłości i łączenia z sąsiednimi powierzchniami |
| E |
Przedefiniuj powierzchnię / Łączenie powierzchni |
Redefine Surface / Surface Blend |
Tworzy nową powierzchnię przez zastąpienie istniejących ścian z pełną kontrolą warunków łączenia |
| D |
Zaokrąglenie / Wyciągnięcie przez profile |
Fillet / Loft |
Oferuje zaokrąglenia z mieszaniem wierzchołków i zmiennym promieniem dla tworzenia przejść |
| G |
Łączenie powierzchni |
SURFBLEND |
Tworzy powierzchnię przejściową między dwiema powierzchniami, podobnie jak w AutoCAD |
| N |
Łączenie ścian |
Face Blend |
Tworzy promień na stykających się ścianach z wieloma opcjami przekroju i przycinania |
| C |
Łączenie graniczne / Powierzchnia między brzegami |
Boundary Blend / Blend Between Surfaces |
Tworzy powierzchnię łączoną między krzywymi lub krawędziami w jednym lub dwóch kierunkach z kontrolą ciągłości |
| C |
Łączenie |
Blend |
Tworzy powierzchnię przejściową między dwiema krzywymi z obsługą ciągłości punktowej, stycznej i krzywizny oraz kontrolą napięcia |
| F |
Łączenie powierzchni |
Blend Surface |
Tworzy powierzchnię między krawędziami dwóch obiektów z kontrolą ciągłości w środowisku Curves Workbench |
Synonimy:
powierzchnia przejściowa