
Umożliwia tworzenie lustrzanych odbić obiektów, szkicy, linii, punktów i funkcji w przestrzeni 3D.
Operacje > Podstawowa edycja


Lustro cechy (Mirror Feature)
Polecenie służy do tworzenia lustrzanych kopii istniejących cech modelu 3D względem wybranej płaszczyzny. Umożliwia szybkie odwzorowanie fragmentów geometrii bez konieczności ponownego modelowania, co znacząco przyspiesza pracę przy częściach o symetrycznym kształcie. Lustro cechy może być stosowane do cech bryłowych, kształtów, elementów szkicu (z zastrzeżeniami) oraz wzorów cech. Typowym zastosowaniem jest dublowanie wybranych nacięć, otworów, kieszeni, żeber lub złożeń kształtów względem płaszczyzny symetrii części, a także przenoszenie całych grup cech z jednej strony modelu na drugą. Komenda pozwala zachować powiązanie asocjatywne z pierwotnymi cechami lub utworzyć od nich niezależną geometrię, co daje elastyczność przy późniejszych zmianach projektu.
Dlaczego nie można teraz lustrować komponentów?
W trybie nowego złożenia New Assembly Mode komenda Lustro cechy (Mirror Feature) nie obsługuje komponentów złożenia i filtr wyboru nie pozwala zaznaczać komponentów. Aby wykonać lustrzane odbicie komponentu, należy użyć polecenia Lustro komponentu (Mirror Component) dostępnego na pasku narzędzi złożenia, a nie komendy Lustro cechy na poziomie części.
Metody i opcje działania komendy
Lustro cechy (Mirror Feature) działa na poziomie części i tworzy lustrzaną kopię wskazanych cech względem wybranej płaszczyzny. Użytkownik wybiera jedną lub wiele cech, następnie wskazuje płaszczyznę odniesienia (płaszczyzna bazowa, ściana bryły lub szkic). Program generuje nową cechę lustra, która może być asocjatywna względem oryginału lub stanowić osobną geometrię. Komenda może pracować zarówno w trybie kopiowania, jak i przenoszenia oryginalnych cech. Dla kształtów bryłowych dostępne są dodatkowo operacje Boolowskie, pozwalające określić sposób łączenia kształtu lustrzanego z innymi bryłami w modelu (dodawanie, usuwanie, część wspólna).
Wymagane dane wejściowe komendy
Cecha (Feature)
Wybierz cechy przeznaczone do lustrzanego odbicia. Mogą to być cechy bryłowe, kształty, bywa że także cechy szkicu lub wzory cech – zgodnie z listą typów obsługiwanych przez komendę. Szkice wybrane bezpośrednio są blokowane (LOCKED), co oznacza brak możliwości ich bezpośredniej ponownej edycji w ramach tej operacji – warto to uwzględnić przy planowaniu kolejności modelowania.
Płaszczyzna (Plane)
Wskaż płaszczyznę lustra. Może to być płaszczyzna bazowa (datum plane), płaska ściana bryły lub szkic pełniący rolę płaszczyzny odniesienia. Od poprawnego wyboru płaszczyzny zależy położenie lustrzanej geometrii, dlatego często stosuje się specjalnie przygotowane płaszczyzny konstrukcyjne przechodzące przez oś symetrii modelu.
Opcjonalne dane wejściowe komendy
Przenieś/Kopiuj (Move/Copy)
Określa, czy po wykonaniu lustra oryginalne cechy pozostają w modelu:
-
wybór „Przenieś” powoduje usunięcie cech źródłowych i pozostawienie jedynie ich lustrzanego odpowiednika,
-
wybór „Kopiuj” tworzy nową cechę lustra przy zachowaniu oryginału.
Kształt Boola (Boolean shapes)
Pozwala wskazać bryły (kształty), które mają zostać połączone z lustrzaną geometrią. Wybór ten ma znaczenie tylko wtedy, gdy lustrowane są kształty bryłowe, a nie inne typy encji.
Połącz (Combine)
Definiuje sposób łączenia kształtu lustrzanego z wybranymi bryłami Boolowskimi. Opcja ta jest pomijana dla encji innych niż kształty.
Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy
Brak (None)
Tworzy wyłącznie wskazane kształty lustrzane, bez wykonywania jakichkolwiek operacji Boolowskich. Jest to użyteczne, gdy potrzebne są niezależne bryły do dalszego przetwarzania.
Dodaj (Add)
Dodaje kształt lustrzany do wskazanych brył Boolowskich, tworząc z nimi jedną połączoną bryłę. Ta opcja jest wykorzystywana do rozszerzania objętości istniejącej części o lustrzane elementy.
Usuń (Remove)
Odejmuje (wycina) kształt lustrzany od wskazanych brył. Sprawdza się przy tworzeniu gniazd, kieszeni lub innych wgłębień uzyskiwanych przez odbicie istniejących elementów po drugiej stronie modelu.
Część wspólna (Intersect)
Pozostawia jedynie część wspólną kształtu lustrzanego i brył Boolowskich. Opcja ta jest przydatna przy projektowaniu elementów wynikowych, takich jak obszary styku, gniazda o kontrolowanym kształcie czy konstrukcje pomocnicze.
Asocjatywna kopia (Associative copy)
Po zaznaczeniu tej opcji instancje lustrzane pozostają asocjatywne w stosunku do oryginalnych cech. Każda redefinicja lub modyfikacja cech źródłowych powoduje automatyczną aktualizację ich lustrzanych odpowiedników, co zapewnia spójność modelu i ułatwia wprowadzanie zmian projektowych. Po odznaczeniu tej opcji tworzona jest geometria jawna, niepodlegająca redefinicji za pomocą cech źródłowych – oryginał i instancje stają się całkowicie niezależne, co może być korzystne przy pracach końcowych, optymalizacjach lokalnych albo przy uproszczaniu historii modelu.
Tipsy i tricki użycia komendy w oprogramowaniu CAD
-
Przed użyciem Lustro cechy (Mirror Feature) warto utworzyć dedykowane płaszczyzny konstrukcyjne przechodzące przez osie symetrii części – ułatwia to późniejsze zarządzanie historią modelu i modyfikacje.
-
Przy modelach silnie parametrycznych zaleca się korzystanie z opcji Asocjatywna kopia (Associative copy), aby zachować automatyczne aktualizacje lustrzanych elementów po zmianie wymiarów oryginału.
-
Gdy geometria po drugiej stronie modelu ma być modyfikowana niezależnie (np. różne detale lewej i prawej strony), lepiej utworzyć lustro jako nieasocjatywne, a następnie lokalnie edytować powstałe cechy.
-
W przypadku trudności z wyborem właściwych elementów do lustra warto chwilowo ograniczyć filtr wyboru do cech lub brył, aby uniknąć przypadkowego zaznaczania szkiców i ścian.
-
Jeżeli po użyciu lustra powstają niepożądane bryły pomocnicze, można skorzystać z opcji Boolowskich (Dodaj, Usuń, Część wspólna) do ich automatycznego włączenia lub wyeliminowania w trakcie tej samej operacji.
-
Przy symetrycznych częściach często szybciej jest zamodelować tylko połowę elementów i użyć Lustro cechy (Mirror Feature) niż powtarzać te same operacje po obu stronach.
-
W złożeniach należy pamiętać, że do odbijania całych części lub podzespołów służy osobna komenda Lustro komponentu (Mirror Component) na poziomie złożenia, ponieważ Lustro cechy (Mirror Feature) działa wyłącznie na poziomie części.
Synonimy komendy w popularnych programach CAD 3D (po polsku)
Odbicie lustrzane cechy
Lustrzane odbicie elementu
Lustro bryły
Symetria cechy
Lustrzana kopia geometrii
Odbicie względem płaszczyzny
Tabela porównawcza działania podobnych funkcji w wybranych programach
| Nazwa programu | Nazwa komendy po polsku | Nazwa komendy po angielsku | Krótki opis działania funkcji |
| A |
Lustro obiektów |
MIRROR |
Tworzy lustrzaną kopię wybranych obiektów 2D i 3D względem zadanej linii lub płaszczyzny, z opcją usunięcia oryginału. |
| S |
Lustro cech |
Mirror |
Odbija wskazane cechy, bryły lub szkice względem płaszczyzny, ściany lub płaszczyzny środkowej, z możliwością zachowania powiązań parametrycznych. |
| I |
Lustro cech |
Mirror Feature |
Tworzy lustrzane kopie cech, brył i szkiców części względem wybranej płaszczyzny lub płaszczyzny konstrukcyjnej, z trybem asocjatywnym lub niezależnym. |
| 3 |
Lustro elementów |
Mirror |
Umożliwia lustrzane odbicie cech, brył, komponentów i szkiców względem płaszczyzny, linii lub płaszczyzny konstrukcyjnej w przestrzeni modelu. |
| U |
Lustro elementów (skala ujemna) |
Scale (negative) |
Lustrzane odbicie elementów realizowane jest poprzez skalowanie z ujemnym współczynnikiem lub wtyczki Mirror, tworząc symetryczne kopie geometrii. |
| B |
Lustro obiektów |
Mirror Modifier |
Modyfikator tworzący lustrzane kopie siatki względem wybranych osi, z możliwością łączenia wierzchołków i pracy na obiektach edytowalnych. |
| O |
Lustro cech |
Mirror |
Odbija cechy, bryły lub ściany względem płaszczyzny odniesienia lub powierzchni, z pełnym zachowaniem zależności parametrycznych. |
| E |
Lustro cech |
Mirror |
Tworzy lustrzane kopie cech i brył części względem płaszczyzny lub ściany, umożliwiając pracę w trybie asocjatywnym. |
| D |
Lustro cech |
Mirror Feature |
Odbija wybrane cechy części względem wskazanej płaszczyzny konstrukcyjnej lub ściany, zachowując parametryczne powiązania. |
| G |
Lustro obiektów |
MIRROR |
Tworzy lustrzane kopie obiektów rysunkowych względem zdefiniowanej linii lub płaszczyzny, z opcją usuwania oryginalnych elementów. |
| N |
Lustro cech |
Mirror Feature |
Umożliwia lustrzane odbicie cech, brył i powierzchni względem płaszczyzny, datumu lub układu współrzędnych, z rozbudowanymi opcjami asocjatywności. |
| C |
Lustro cech |
Mirror |
Tworzy lustrzane cechy i bryły względem wybranej płaszczyzny lub osi, z możliwością powiązania parametrów lub utworzenia niezależnych elementów. |
| C |
Lustro elementów |
Mirror |
Pozwala na lustrzane odbicie części geometrii, cech i brył względem płaszczyzny lub powierzchni, z opcją powiązania asocjatywnego. |
| F |
Lustro obiektów |
Mirror |
Tworzy lustrzane kopie części, krawędzi lub brył względem płaszczyzny, szkicu lub osi, wspierając modelowanie symetrycznych komponentów. |
Synonimy:
symetria cechy