Płaszczyzny układu

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Płaszczyzny układu

Umożliwia na wstawienie dodatkowego lokalnego układu współrzędnych.

Operacje > Odniesienie

Operacje Plaszczyzny ukladu wstazka

Operacje Płaszczyzny układu ZW3D Panel

 

 

Płaszczyzny układu (Datum CSYS) to fundamentalna komenda w ZW3D umożliwiająca tworzenie lokalnych układów współrzędnych, które stanowią bazę dla konstruowania geometrii 3D modelu. Komenda pozwala na definiowanie nowego układu odniesienia poprzez wybór różnych elementów geometrycznych, takich jak punkty, krawędzie, ściany czy osie. Układ odniesienia składa się z początku (origin), trzech osi X/Y/Z oraz trzech płaszczyzn odniesienia. Utworzone układy mogą być wykorzystywane jako płaszczyzny szkicowania, płaszczyzny odniesienia dla cięć, osadzania komponentów w zespołach, czy też jako elementy w operacjach lustrzanych i przemieszczeń. Przykładem zastosowania jest utworzenie układu współrzędnych na pochylonej powierzchni modelu, na której następnie można narysować profil do wyciągnięcia, lub stworzenie układu na podstawie trzech ścian obudowy w celu precyzyjnego umiejscowienia komponentów montażowych w zespole.


Metody i opcje działania komendy

Geometria (Geometry)
Metoda umożliwiająca automatyczne utworzenie układu współrzędnych na podstawie wybranych elementów geometrycznych. System analizuje wybrane obiekty (punkty, krzywe, ściany, bryły) i tworzy najlepiej dopasowany układ współrzędnych. W sekcji Wyniki definiujemy przyporządkowanie osi: 1sza  (1st Axis) oraz 2ga oś (2nd Axis) mogą być przypisane do X, Y lub Z. Przycisk Następne rozwiązanie (Next Solution) pozwala na wyszukanie kolejnego w kolejce zestawu ułożenia osi.


3 punkty (3 Points)
Metoda tworząca układ współrzędnych poprzez określenie trzech punktów w przestrzeni 3D. Układ (Origin) definiuje położenie początku układu, natomiast Punkt 1 (Point 1) i Punkt 2 (Point 2) umożliwiają zdefiniowanie kierunków osi oraz przypisanie, którymi osiami mają być. Podobnie jak w metodzie Geometria, można zdefiniować dodatkowe parametry Orientacji i Właściwości płaszczyzny.


3 ściany (3 Faces)
Metoda tworząca układ współrzędnych na podstawie trzech płaszczyzn. Ściana 1 (Face 1), Ściana 2 (Face 2), Ściana 3 (Face 3) - dla każdej definiujemy jedną płaszczyznę odniesienia. Jeśli wybrane ściany nie tworzą między sobą kątów prostych, zostanie obliczona średnia pozycja układu współrzędnych.


Punkt i 2 kierunki (Point and 2 Directions)
Metoda umożliwiająca utworzenie układu współrzędnych poprzez określenie punktu początkowego i dwóch kierunków. Układ (Origin) definiuje początek, Kierunek1 (Direction 1) oraz Kierunek2 (Direction 2) określają orientację osi wraz z możliwością oznaczenia, którymi osiami mają być. Kierunki mogą być wyznaczone przez linie, osie i krawędzie dostępne w przestrzeni 3D.


Płaszczyzna, punkt i kierunek (Plane, Point and Direction)
Metoda tworząca układ współrzędnych na podstawie trzech elementów: Ściana (Face) - płaska płaszczyzna z możliwością oznaczenia, z którą osią ma być tożsama; Punkt (Point) definiujący położenie; oraz Kierunek (Direction) z możliwością zdefiniowania przypisanej osi. Na podstawie tych trzech ustawień definiowany jest nowy układ współrzędnych.


Płaszczyzna widoku (View Plane)
Metoda tworząca układ współrzędnych dostosowany do aktualnego widoku użytkownika. Po włączeniu tej opcji i zaznaczeniu w przestrzeni lub na zastanej geometrii Układu (Origin) - początku, nowy układ współrzędnych zostanie zorientowany zgodnie z aktualną orientacją kamery/widoku.


Dynamiczna (Dynamic)
Metoda umożliwiająca tworzenie układu współrzędnych całkowicie niezwiązanego z geometrią modelu. Użytkownik ręcznie ustawia Pozycję (Position) początkową oraz orientację Osi X (X Axis), Osi Y (Y Axis), Osi Z (Z Axis). W Ustawieniach (Settings) można włączyć opcję Auto orientacja (Auto Orientation).


Wymagane dane wejściowe komendy

  • Wybór metody tworzenia układu współrzędnych z dostępnych opcji

  • Dla metody GeometriaElementy (Entities) - minimum jeden element geometryczny (punkt, krawędź, linia, oś, ściana lub bryła)

  • Dla metody 3 punktyUkład (Origin), Punkt 1 (Point 1), Punkt 2 (Point 2)

  • Dla metody 3 ścianyŚciana 1 (Face 1), Ściana 2 (Face 2), Ściana 3 (Face 3)

  • Dla metody Punkt i 2 kierunkiUkład (Origin), Kierunek1 (Direction 1), Kierunek2 (Direction 2)

  • Dla metody Płaszczyzna, punkt i kierunekŚciana (Face), Punkt (Point), Kierunek (Direction)

  • Dla metody Płaszczyzna widokuUkład (Origin) - punkt początku

  • Dla metody DynamicznaPozycja (Position)


Opcjonalne dane wejściowe komendy

Orientacja (Orientation)

  • Odsunięcie Z (Z Offset) - przesunięcie układu wzdłuż osi Z w milimetrach

  • Układ (Origin) - punkt odniesienia na wybranym elemencie

  • X punkt (X Point) - punkt pozwalający na ukierunkowanie osi X

  • X Kąt (X Angle) - kąt obrotu wokół osi X w stopniach

  • Y Kąt (Y Angle) - kąt obrotu wokół osi Y w stopniach

  • Z Kąt (Z Angle) - kąt obrotu wokół osi Z w stopniach

Wyniki (Results) - dla metody Geometria

  • 1sza oś (1st Axis) - przypisanie pierwszej osi (X, Y lub Z)

  • 2ga oś (2nd Axis) - przypisanie drugiej osi (X, Y lub Z)

  • Następne rozwiązanie (Next Solution) - wyszukanie alternatywnego rozwiązania


Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy

Właściwości płaszczyzny (Plane Properties)

Po włączeniu opcji Dostosowane właściwości (Custom Properties) można modyfikować:

  • Kolor (Color) - wybór koloru płaszczyzny z palety kolorów, ułatwiający wizualną identyfikację układu

  • Styl (Style) - dostępne opcje: linia prosta, linia przerywana, linia kropkowa

  • Szerokość (Width) - grubość linii rysowania płaszczyzny

  • Format płaszczyzny (Plane Format) - opcja Domyślny (Default) określająca standardowy format wyświetlania

Ustawienia dla metody Dynamiczna

  • Auto orientacja (Auto Orientation) - automatyczne dostosowanie orientacji układu

  • Oś X (X Axis), Oś Y (Y Axis), Oś Z (Z Axis) - ręczne definiowanie kierunków osi

Charakterystyka układu współrzędnych

Utworzony układ współrzędnych (Datum CSYS) składa się z:

  • Punktu początku (origin) służącego jako punkt przechwytywania

  • Trzech osi X/Y/Z działających jako niezależne elementy referencyjne kierunku

  • Trzech płaszczyzn odniesienia używanych jako ogólne płaszczyzny


Tipsy i tricki użycia komendy w oprogramowaniu CAD

Podstawowe zastosowania

  1. Tworzenie układów na pochyłych powierzchniach - użyj metody Geometria i wybierz pochyloną ścianę, aby automatycznie utworzyć układ współrzędnych zorientowany zgodnie z tą powierzchnią, idealny do szkicowania profili na skośnych płaszczyznach.

  2. Precyzyjne pozycjonowanie w zespołach - wykorzystaj metodę 3 ściany do utworzenia układu współrzędnych pasującego do trzech prostopadłych ścian obudowy, co ułatwia pozycjonowanie komponentów wewnętrznych.

  3. Organizacja wizualna - twórz układy o różnych kolorach i stylach linii za pomocą Dostosowanych właściwości, aby wizualnie wydzielić różne zestawy układów odniesienia (np. czerwone dla głównych, niebieskie dla pomocniczych).

  4. Układ dla operacji lustrzanych - utwórz układ metodą Punkt i 2 kierunki pośrodku między symetrycznymi elementami modelu, a następnie użyj jego płaszczyzn do lustrzanego odbicia cech.

  5. Praca z importowaną geometrią - dla modeli CAD o niewłaściwej orientacji użyj metody Dynamiczna do utworzenia nowego układu współrzędnych wyrównanego do własnych konwencji projektowania.

Zaawansowane techniki

  1. Wykorzystanie Następnego rozwiązania - przy metodzie Geometria eksperymentuj z przyciskiem Następne rozwiązanie, aby znaleźć alternatywne ułożenie osi lepiej odpowiadające potrzebom projektu.

  2. Układy dla ścieżek Sweep - użyj metody Płaszczyzna, punkt i kierunek do zdefiniowania serii układów prostopadłych do krzywej ścieżki w operacji Sweep.

  3. Szybkie szkicowanie z Płaszczyzny widoku - w trakcie modelowania użyj metody Płaszczyzna widoku, aby natychmiast utworzyć układ współrzędnych równoległy do aktualnego widoku ekranu, przyspieszając proces szkicowania.

  4. Korekta orientacji osi - wykorzystaj parametry X KątY KątZ Kąt w sekcji Orientacja, aby precyzyjnie dostosować orientację układu bez konieczności ponownego wybierania geometrii.

  5. Układy jako elementy zespołów - utworzone układy współrzędnych mogą być używane w wiązaniach zespołów (równoległość, prostopadłość, kąt, współosiowość), co ułatwia precyzyjne montowanie komponentów.


Synonimy komendy dla popularnych programów CAD

  • Układ współrzędnych

  • Układ odniesienia

  • Lokalny układ współrzędnych

  • System współrzędnych użytkownika

  • Płaszczyzna Datum

  • Układ referencyjny

  • Kartezjański układ współrzędnych


Tabela porównawcza dla programów CAD

ProgramNazwa komendy (PL)Nazwa komendy (EN)Opis działania
A Układ współrzędnych użytkownika UCS (User Coordinate System) Definiowanie lokalnego układu współrzędnych przez wybór początku i kierunków osi; obsługuje metody: 3 punkty, obiekt, ściana, widok; wpływa na siatkę, śledzenie i wprowadzanie współrzędnych
S Układ współrzędnych Coordinate System Tworzenie układów współrzędnych przez wybór początku, osi X, Y, Z; używany w eksporcie, pomiarach i analizach; może być oparty na wierzchołkach, krawędziach i ścianach
I Użytkowniczy układ współrzędnych User Coordinate System (UCS) Definiowanie niestandardowych układów współrzędnych dla szkiców i operacji; obsługuje wybór płaszczyzn i kierunków osi; używany w projektowaniu zespołów

3

Punkt konstrukcyjny/Płaszczyzna Construction Point/Plane Tworzenie punktów i płaszczyzn konstrukcyjnych jako odniesień; obsługuje offsety, kąty, styczne; w pełni parametryczne i edytowalne
U Osie Axes Podstawowe narzędzie do zmiany orientacji osi; umożliwia wyrównanie do krawędzi lub powierzchni; prostsze niż w profesjonalnych programach CAD
B Kursor 3D/Początek 3D Cursor/Origin W Blenderze zamiast formalnych układów Datum używa się kursora 3D i początku obiektu; transformacje mogą być względne do różnych punktów odniesienia
O Płaszczyzna Plane Tworzenie płaszczyzn odniesienia metodami: offset, kąt, styczna, przez punkty; wyniki są parametryczne i mogą być edytowane w drzewie cech
E Układ współrzędnych Coordinate System Funkcja Datum CSYS do tworzenia lokalnych układów współrzędnych; wspiera różne metody definiowania; używany w wymiarowaniu i eksporcie
D Płaszczyzna odniesienia Reference Plane Tworzenie płaszczyzn i układów odniesienia; obsługuje wybór geometrii, offsety i rotacje; używany do szkicowania i operacji boolowskich
G Układ współrzędnych użytkownika UCS Jako klon AutoCAD oferuje identyczną funkcjonalność UCS; definiowanie przez 3 punkty, obiekt, ścianę; wpływa na orientację rysowania
N Układ współrzędnych Datum Datum CSYS Zaawansowana komenda z metodami: geometria, 3 punkty, dynamiczna, na krzywej; pełna obsługa operacji w oparciu o referencje; integracja z PMI
C Układ współrzędnych Datum Datum Coordinate System Tworzenie układów przez wybór płaszczyzn, osi i punktów; stanowi bazę dla Datum Reference Frame (DRF); używany w GD&T i produkcji
C Układ osi Axis System Narzędzie do tworzenia lokalnych układów współrzędnych; obsługuje wybór geometrii, standardowe i niestandardowe orientacje; kluczowy element dla analiz
F Lokalny układ współrzędnych Local Coordinate System Funkcja w warsztacie Part Design; tworzenie płaszczyzn i układów odniesienia; parametryczne i edytowalne w drzewie modelu