Zawiń na ścianie

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Zawiń na ścianie

Pozwala na zawijanie geometrii na powierzchnię.

Operacje > Morficzne

Operacje Zawiń na ścianach wstążka ZW3D

Operacje Zawiń na ścianach Panel ZW3D

 

Zawiń na ścianach (Wrap to Faces)

Komenda umożliwiająca mapowanie i deformację zestawu geometrii na zestaw ścian, gdzie te geometrie powinny znajdować się w płaszczyźnie odniesienia. Funkcja jest szczególnie przydatna do umieszczania logo 3D, tekstów, wzorów i innych geometrii na zakrzywionych powierzchniach modelu. Narzędzie wykorzystuje zaawansowane algorytmy rzutowania i morfowania, które pozwalają na przeniesienie płaskich geometrii (bryły, powierzchnie, krzywe, szkice, punkty) na złożone kształty bryłowe i powierzchniowe. Komenda oferuje różnorodne metody zawijania, w tym mapowanie na ściany z wykorzystaniem technologii spłaszczania, zawijanie na pojedynczą powierzchnię UV, ponowne zawijanie przy użyciu funkcji "Unfold" oraz zawijanie wzdłuż krzywej na ścianie. Dodatkową możliwością jest przenoszenie już zawiniętej geometrii z jednego kształtu źródłowego na kształt docelowy z zachowaniem minimalnych zniekształceń wymiarów prostopadłych do powierzchni, co jest przydatne przy skalowaniu projektów na większe lub mniejsze wersje produktu.​


Metody zawijania:

Zawiń na ściany (Wrap to Faces) – metoda wykorzystująca technologię spłaszczania zestawu ścian, gdzie geometria zdefiniowana względem płaszczyzny odniesienia może być mapowana i deformowana na zestaw ścian.​

Zawiń na ścianę UV (Wrap to UV Face) – komenda do deformacji wzoru kształtów tak, aby podążały za naturalnymi liniami przepływu na pojedynczej powierzchni.​

Zawiń przez ponowne złożenie funkcji "Rozwiń" (Wrap by Refolding an "Unfold" Feature) – aby użyć tej komendy, użytkownik musi najpierw "rozłożyć" zestaw ścian, aby spłaszczyć krawędzie (i dodatkowe krzywe według potrzeb) na płaszczyźnie. Komenda następnie zawinie geometrię znajdującą się w obrębie rozłożonych krzywych z powrotem na oryginalne ściany, które zostały rozłożone.​

Zawiń na krzywą na ścianie (Wrap to Curve on Face) – komenda do zawijania geometrii wzdłuż krzywej na ścianie.​

Przenieś zawiniętą geometrię (Move Wrapped Geometry) – opcja służąca do przeniesienia geometrii, która jest już zawinięta na jednym kształcie ("źródłowym") na podobny kształt ("docelowy"). Na przykład, jeśli geometria została zawinięta na kształt źródłowy o określonym rozmiarze i musi być przeskalowana, aby pasować do kształtu docelowego będącego większą wersją źródła, ten rodzaj operacji morfowania może rozciągnąć geometrię na powierzchni kształtu docelowego, wpływając tylko minimalnie na grubość geometrii i inne wymiary prostopadłe do powierzchni. Kształty źródłowy i docelowy muszą być podobne w tym sensie, że muszą mieć taką samą liczbę ścian, a ściany muszą być ułożone w tej samej kolejności.​


Wymagane dane wejściowe:

Geometria (Geometry) – wybór kształtów, krzywych, szkiców i punktów, które będą zawinięte na docelowe ściany.​

Płaszczyzna odniesienia (Datum) – wybór płaszczyzny definiującej układ współrzędnych XY geometrii, która ma być zawinięta.​

Ściany/Ściana (Faces/Face) – ściany/ściana na modelu, na które geometria zostanie zawinięta.​

Poziomo (Horizontal) – definicja kierunku na ścianach, który będzie odpowiadał osi X płaszczyzny odniesienia.​

Początek (Origin) – wybór punktu na ścianach, który będzie początkiem układu współrzędnych płaszczyzny odniesienia.​

Źródło (Source) – wybór ściany źródłowej. Dla komendy zawijania przez ponowne złożenie funkcji "Unfold", ściana źródłowa powinna być rozłożoną płaszczyzną, a nie oryginalnymi ścianami. Oczekuje się, że zawijana geometria będzie czysto rzutowana na tę ścianę. Zazwyczaj będzie to ściana płaska. Izolinie UV na ścianie źródłowej i ścianie docelowej (patrz powyżej) określają mapowanie między ścianami.​

Krzywa (Curve) – wybór krzywej na ścianach (patrz powyżej). Geometria zostanie zawinięta wzdłuż krzywej.​

Punkt startowy (Start Point) – wybór punktu określającego, gdzie geometria zostanie zawinięta na krzywą.​

Cel (Destination) – wybór kształtu docelowego, który musi być podobny do kształtu źródłowego w tym sensie, że oba kształty muszą mieć taką samą liczbę ścian, a ściany muszą być ułożone w tej samej kolejności.​

Promień wygładzania (Smoothing Radius) – wprowadzenie odległości, na której opcja "Przenieś zawiniętą geometrię" powinna próbować wygładzić nieciągłości w kierunku normalnej ściany, które mogą wystąpić na kształtach źródłowym i docelowym. Takie nieciągłości występują na ostrych krawędziach i mogą powodować zmarszczki oraz inne problemy z jakością powierzchni w wyniku. Chociaż preferowanym rozwiązaniem tych problemów jest zastąpienie ostrych krawędzi zaokrągleniami na kształtach źródłowym i docelowym przed użyciem tej komendy, wprowadzenie większego promienia wygładzania może być zadowalającą alternatywą. Promień wygładzania to odległość mierzona od krawędzi do wnętrza ściany, na której opcja "Przenieś zawiniętą geometrię" będzie uśredniać kierunki normalnych ścian.​


Opcjonalne dane wejściowe:

Dopasuj normalną ściany (Match Face Normal) – opcja kontrolująca, po której stronie ściany docelowej kształty będą zawinięte.​

Przesuń kształt sztywno (Move Shape Rigidly) – opcja kontrolująca, czy zawijane kształty będą sztywno przenoszone na pozycję na ścianie docelowej, czy zawijane tak, aby dopasować się do kształtu ścian docelowych.​

Skala (Scale) – użycie suwaka do regulacji skali geometrii do zawinięcia. Wartość dodatnia oznacza powiększenie geometrii, a wartość ujemna jej pomniejszenie.​

Obróć (Rotate) – zmiana kierunku, w którym kształty będą zawijane (U lub V) na ścianie docelowej.​

Kierunek Z (Z Direction) – użycie tej opcji powoduje, że geometria zostanie przesunięta w kierunku Z zamiast wzdłuż normalnej powierzchni.​

Odwróć kierunek krzywej (Reverse Curve Direction) – podczas zawijania kształtu na krzywą na ścianie użycie tej opcji odwraca kierunki osi X i Y krzywej.​

Metoda zawijania (Wrap Method) – podczas zawijania kształtu na krzywą na ścianie obsługiwane są trzy metody zawijania:​

  • Przesuń kształt sztywno (Move Shape Rigidly) – metoda sztywnego przenoszenia kształtu na pozycję na ścianie docelowej.​

  • Zawiń zachowując kształt (Wrap but Preserve Shape) – metoda sztywnego przenoszenia kształtu na krzywą, a następnie zawijania na ścianę z minimalnym zniekształceniem. Jest odpowiednia, jeśli zawijasz kilka małych dekoracji wzdłuż krzywej.​

  • Zawiń i wygnij wzdłuż krzywej (Wrap and Bend Along Curve) – metoda zawijająca kształt i wyginająca go wzdłuż krzywej.​

Rozciągnij (Stretch) – rozciągnięcie lub kompresja geometrii wzdłuż długości krzywej.​

Minimalizuj dane powierzchni (Minimize Surface Data) – zaznaczenie tego pola zmniejsza dane zawiniętych ścian.​

Zachowaj oryginał (Keep Original) – zaznaczenie tego pola zachowuje oryginalną geometrię, która jest zawijana. W przeciwnym razie zostanie ona odrzucona.​

Maksymalna siatka (Maximum Mesh) – użycie tej opcji do ustawienia maksymalnego rozmiaru siatki trójkąta używanego do komponowania rozłożonej ściany. Im mniejsze trójkąty, tym dokładniejsze będą wyniki. Oczywiście oznacza to również dłuższe obliczenia i większe zapotrzebowanie na pamięć. Wartość zero oznacza, że ZW3D automatycznie wybierze rozmiar "maksymalnej siatki" na podstawie rozmiaru rozłożonej ściany.​

Minimalizuj (Minimize) – użycie tej opcji do minimalizacji zniekształceń podczas spłaszczania powierzchni. Domyślnie minimalizowane są zniekształcenia we wszystkich kierunkach. Tylko gdy kształt jest zawijany na pojedynczą nieprzyciętą ścianę, ta opcja jest dostępna do wyboru minimalizacji zniekształceń tylko w kierunku U lub V.​

 

Operacje Zawiń na ścianach Panel ZW3D opcje


Tipsy i tricki użycia komendy w oprogramowaniu CAD:

  • Podczas zawijania geometrii na powierzchnie ze ostrymi krawędziami zaleca się zastąpienie ostrych krawędzi zaokrągleniami przed użyciem funkcji zawijania, aby uniknąć problemów z jakością powierzchni takich jak zmarszczki.​

  • Jeśli problemy z jakością powierzchni pojawiają się w wyniku ostrych krawędzi, można zwiększyć wartość parametru "Promień wygładzania" jako alternatywę dla dodawania zaokrągleń.​

  • Dla komend używających funkcji "Unfold" (rozłóż), upewnij się, że używasz rozłożonej płaszczyzny jako ściany źródłowej, a nie oryginalnych ścian modelu.​

  • Opcja "Zawiń na ścianę UV" jest szczególnie przydatna, gdy chcesz wymusić użycie pojedynczej, konkretnej ściany źródłowej do morfowania geometrii, zamiast włączania jej do operacji "Przenieś zawiniętą geometrię".​

  • Podczas używania opcji "Przenieś zawiniętą geometrię", kształty źródłowy i docelowy działają najlepiej, gdy nie mają ostrych krawędzi.​

  • Używaj mniejszych wartości "Maksymalnej siatki" dla większej dokładności, ale bądź świadomy, że wydłuży to czas obliczeń i zwiększy zapotrzebowanie na pamięć.​

  • Funkcja zawijania w ZW3D może być stosowana do logo 3D, tekstów, wzorów dekoracyjnych oraz złożonych geometrii wymagających dostosowania do zakrzywionych powierzchni.​


Lista synonimów komendy dla popularnych programów CAD 3D:

Zawijanie na powierzchnię, owijanie geometrii, mapowanie na ścianę, rzutowanie na zakrzywioną powierzchnię, deformacja na ścianę, nakładanie wzoru na bryłę, morfowanie geometrii, embosowanie na krzywej, odwzorowanie na powierzchnię, projekcja na zakrzywienie.​​


Tabela porównawcza komend zawijania w programach CAD:

Nazwa programuNazwa komendy po polskuNazwa komendy po angielskuKrótki opis działania funkcji
A Rzutowanie powierzchni Surface Projection Rzutowanie geometrii polilinii na powierzchnie cylindryczne i zakrzywione z użyciem kierunku projekcji, nie pełne zawijanie z zachowaniem kształtu​
S Zawiń Wrap Rzutowanie szkicu na powierzchnie z opcjami emboss (dodanie materiału), deboss (usunięcie materiału) i scribe (podział ściany), z metodami Analytical (cylindry i stożki) i Spline Surface (dowolne powierzchnie)​
I Wytłaczanie/Grawerowanie Emboss/Engrave Osadzanie tekstu i grafik na płaskich i zakrzywionych powierzchniach z opcją zawijania na ścianę, obsługuje funkcję "Wrap to Face" dla krzywizn​​
3 Embossuj Emboss Zawijanie szkicu na okrągłe lub zakrzywione powierzchnie z opcjami dodawania i usuwania materiału, zachowuje wyrównanie do powierzchni poprzez wewnętrzne przesunięcie​
U Rzutowanie tekstury Projected Texture Ręczne rzutowanie i pozycjonowanie tekstur na zakrzywionych powierzchniach przez zamalowanie ukrytych segmentów geometrii, brak automatycznego zawijania 3D​​
B Mapowanie UV/Rzutowanie tekstury UV Mapping/Texture Projection Rozwijanie UV i rzutowanie tekstur na siatki z użyciem unwrap i project from view, wymaga manualnego dostosowania szwów dla złożonych powierzchni​​
O Zawiń Wrap Zawijanie szkiców i geometrii na cylindryczne i zakrzywione powierzchnie z opcjami emboss i deboss, obsługuje punkty kotwiczenia, przesunięcia U/V i obrót​​
E Wytłaczanie tekstu/Zawijanie Text Extrude/Wrap Embosowanie i grawerowanie tekstu na płaskich powierzchniach za pomocą Text Profile, zawijanie wymaga zaawansowanych technik jak Toroidal Bend​
D Zawiń Wrap Zawijanie szkiców na ściany bryły z opcjami emboss i deboss, obsługuje wybór punktu startowego (najbliższy punkt, środek szkicu, płaszczyzna szkicu), działa na wielu ścianach​​
G Powierzchnie NURBS/Konwersja Convert to NURBS/Surface Tools Konwersja brył i powierzchni proceduralnych na powierzchnie NURBS, brak dedykowanego narzędzia wrap, funkcje powierzchniowe standardowe​
N Embossuj/Embossuj bryłę Emboss/Emboss Body Tworzenie wytłoczeń lub wgłębień poprzez rzutowanie profilu wzdłuż wektora z opcjami kontroli umieszczenia i kształtu czapki końcowej, obsługuje płaskie i zakrzywione powierzchnie​​
C Zawiń/Toroidal Bend/Offset Wrap/Toroidal Bend/Offset Zawijanie szkiców na powierzchnie ruled (cylindry, stożki) z użyciem Wrap, dla złożonych krzywizn wykorzystuje Toroidal Bend lub Offset z opcją Expand Feature, tekst wymaga konwersji do geometrii​
C Owijanie powierzchni/Emboss Wrap Surface/Emboss W CATIA V5 brak natywnej funkcji emboss tekstu, używa się workarounds z Drawing text i Pad/Pocket, Wrap Surface dostępny w Shape Sculptor dla deformacji powierzchni​​
F Mapowanie szkicu na powierzchnię Map Sketch to Surface Rzutowanie szkiców tekstu na zakrzywione powierzchnie z użyciem Curve Workbench, wymaga konwersji tekstu na szkic i użycia support to sketch, obsługuje reverse U i thickness
Synonimy: nakładanie wzoru na bryłę