Zawiń na ścianie
Dostępne słowniki:
| Termin | Definicja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Zawiń na ścianie | ![]() Pozwala na zawijanie geometrii na powierzchnię. Operacje > Morficzne
Zawiń na ścianach (Wrap to Faces) Komenda umożliwiająca mapowanie i deformację zestawu geometrii na zestaw ścian, gdzie te geometrie powinny znajdować się w płaszczyźnie odniesienia. Funkcja jest szczególnie przydatna do umieszczania logo 3D, tekstów, wzorów i innych geometrii na zakrzywionych powierzchniach modelu. Narzędzie wykorzystuje zaawansowane algorytmy rzutowania i morfowania, które pozwalają na przeniesienie płaskich geometrii (bryły, powierzchnie, krzywe, szkice, punkty) na złożone kształty bryłowe i powierzchniowe. Komenda oferuje różnorodne metody zawijania, w tym mapowanie na ściany z wykorzystaniem technologii spłaszczania, zawijanie na pojedynczą powierzchnię UV, ponowne zawijanie przy użyciu funkcji "Unfold" oraz zawijanie wzdłuż krzywej na ścianie. Dodatkową możliwością jest przenoszenie już zawiniętej geometrii z jednego kształtu źródłowego na kształt docelowy z zachowaniem minimalnych zniekształceń wymiarów prostopadłych do powierzchni, co jest przydatne przy skalowaniu projektów na większe lub mniejsze wersje produktu. Metody zawijania: Zawiń na ściany (Wrap to Faces) – metoda wykorzystująca technologię spłaszczania zestawu ścian, gdzie geometria zdefiniowana względem płaszczyzny odniesienia może być mapowana i deformowana na zestaw ścian. Zawiń na ścianę UV (Wrap to UV Face) – komenda do deformacji wzoru kształtów tak, aby podążały za naturalnymi liniami przepływu na pojedynczej powierzchni. Zawiń przez ponowne złożenie funkcji "Rozwiń" (Wrap by Refolding an "Unfold" Feature) – aby użyć tej komendy, użytkownik musi najpierw "rozłożyć" zestaw ścian, aby spłaszczyć krawędzie (i dodatkowe krzywe według potrzeb) na płaszczyźnie. Komenda następnie zawinie geometrię znajdującą się w obrębie rozłożonych krzywych z powrotem na oryginalne ściany, które zostały rozłożone. Zawiń na krzywą na ścianie (Wrap to Curve on Face) – komenda do zawijania geometrii wzdłuż krzywej na ścianie. Przenieś zawiniętą geometrię (Move Wrapped Geometry) – opcja służąca do przeniesienia geometrii, która jest już zawinięta na jednym kształcie ("źródłowym") na podobny kształt ("docelowy"). Na przykład, jeśli geometria została zawinięta na kształt źródłowy o określonym rozmiarze i musi być przeskalowana, aby pasować do kształtu docelowego będącego większą wersją źródła, ten rodzaj operacji morfowania może rozciągnąć geometrię na powierzchni kształtu docelowego, wpływając tylko minimalnie na grubość geometrii i inne wymiary prostopadłe do powierzchni. Kształty źródłowy i docelowy muszą być podobne w tym sensie, że muszą mieć taką samą liczbę ścian, a ściany muszą być ułożone w tej samej kolejności. Wymagane dane wejściowe: Geometria (Geometry) – wybór kształtów, krzywych, szkiców i punktów, które będą zawinięte na docelowe ściany. Płaszczyzna odniesienia (Datum) – wybór płaszczyzny definiującej układ współrzędnych XY geometrii, która ma być zawinięta. Ściany/Ściana (Faces/Face) – ściany/ściana na modelu, na które geometria zostanie zawinięta. Poziomo (Horizontal) – definicja kierunku na ścianach, który będzie odpowiadał osi X płaszczyzny odniesienia. Początek (Origin) – wybór punktu na ścianach, który będzie początkiem układu współrzędnych płaszczyzny odniesienia. Źródło (Source) – wybór ściany źródłowej. Dla komendy zawijania przez ponowne złożenie funkcji "Unfold", ściana źródłowa powinna być rozłożoną płaszczyzną, a nie oryginalnymi ścianami. Oczekuje się, że zawijana geometria będzie czysto rzutowana na tę ścianę. Zazwyczaj będzie to ściana płaska. Izolinie UV na ścianie źródłowej i ścianie docelowej (patrz powyżej) określają mapowanie między ścianami. Krzywa (Curve) – wybór krzywej na ścianach (patrz powyżej). Geometria zostanie zawinięta wzdłuż krzywej. Punkt startowy (Start Point) – wybór punktu określającego, gdzie geometria zostanie zawinięta na krzywą. Cel (Destination) – wybór kształtu docelowego, który musi być podobny do kształtu źródłowego w tym sensie, że oba kształty muszą mieć taką samą liczbę ścian, a ściany muszą być ułożone w tej samej kolejności. Promień wygładzania (Smoothing Radius) – wprowadzenie odległości, na której opcja "Przenieś zawiniętą geometrię" powinna próbować wygładzić nieciągłości w kierunku normalnej ściany, które mogą wystąpić na kształtach źródłowym i docelowym. Takie nieciągłości występują na ostrych krawędziach i mogą powodować zmarszczki oraz inne problemy z jakością powierzchni w wyniku. Chociaż preferowanym rozwiązaniem tych problemów jest zastąpienie ostrych krawędzi zaokrągleniami na kształtach źródłowym i docelowym przed użyciem tej komendy, wprowadzenie większego promienia wygładzania może być zadowalającą alternatywą. Promień wygładzania to odległość mierzona od krawędzi do wnętrza ściany, na której opcja "Przenieś zawiniętą geometrię" będzie uśredniać kierunki normalnych ścian. Opcjonalne dane wejściowe: Dopasuj normalną ściany (Match Face Normal) – opcja kontrolująca, po której stronie ściany docelowej kształty będą zawinięte. Przesuń kształt sztywno (Move Shape Rigidly) – opcja kontrolująca, czy zawijane kształty będą sztywno przenoszone na pozycję na ścianie docelowej, czy zawijane tak, aby dopasować się do kształtu ścian docelowych. Skala (Scale) – użycie suwaka do regulacji skali geometrii do zawinięcia. Wartość dodatnia oznacza powiększenie geometrii, a wartość ujemna jej pomniejszenie. Obróć (Rotate) – zmiana kierunku, w którym kształty będą zawijane (U lub V) na ścianie docelowej. Kierunek Z (Z Direction) – użycie tej opcji powoduje, że geometria zostanie przesunięta w kierunku Z zamiast wzdłuż normalnej powierzchni. Odwróć kierunek krzywej (Reverse Curve Direction) – podczas zawijania kształtu na krzywą na ścianie użycie tej opcji odwraca kierunki osi X i Y krzywej. Metoda zawijania (Wrap Method) – podczas zawijania kształtu na krzywą na ścianie obsługiwane są trzy metody zawijania:
Rozciągnij (Stretch) – rozciągnięcie lub kompresja geometrii wzdłuż długości krzywej. Minimalizuj dane powierzchni (Minimize Surface Data) – zaznaczenie tego pola zmniejsza dane zawiniętych ścian. Zachowaj oryginał (Keep Original) – zaznaczenie tego pola zachowuje oryginalną geometrię, która jest zawijana. W przeciwnym razie zostanie ona odrzucona. Maksymalna siatka (Maximum Mesh) – użycie tej opcji do ustawienia maksymalnego rozmiaru siatki trójkąta używanego do komponowania rozłożonej ściany. Im mniejsze trójkąty, tym dokładniejsze będą wyniki. Oczywiście oznacza to również dłuższe obliczenia i większe zapotrzebowanie na pamięć. Wartość zero oznacza, że ZW3D automatycznie wybierze rozmiar "maksymalnej siatki" na podstawie rozmiaru rozłożonej ściany. Minimalizuj (Minimize) – użycie tej opcji do minimalizacji zniekształceń podczas spłaszczania powierzchni. Domyślnie minimalizowane są zniekształcenia we wszystkich kierunkach. Tylko gdy kształt jest zawijany na pojedynczą nieprzyciętą ścianę, ta opcja jest dostępna do wyboru minimalizacji zniekształceń tylko w kierunku U lub V.
Tipsy i tricki użycia komendy w oprogramowaniu CAD:
Lista synonimów komendy dla popularnych programów CAD 3D: Zawijanie na powierzchnię, owijanie geometrii, mapowanie na ścianę, rzutowanie na zakrzywioną powierzchnię, deformacja na ścianę, nakładanie wzoru na bryłę, morfowanie geometrii, embosowanie na krzywej, odwzorowanie na powierzchnię, projekcja na zakrzywienie. Tabela porównawcza komend zawijania w programach CAD:
|



