Szyk cechy
Dostępne słowniki:
| Termin | Definicja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Szyk cechy | ![]() Umożliwia tworzenie parametryzowanej w przestrzeni replikacji operacji. Operacje > Podstawowa edycja
Szyk Cechy (Pattern Feature) Komenda umożliwiająca tworzenie wzorców szkiców lub dowolnej kombinacji cech konstrukcyjnych. Podobnie jak w przypadku Szyku Geometrii, dostępnych jest siedem różnych metod tworzenia szyku, każda wymagająca określonych typów danych wejściowych. Pełny podgląd wynikowego wzorca jest wyświetlany przed zakończeniem polecenia, co pozwala na dostosowanie opcji. W trybie Nowego Zespołu Montażowego komenda nie obsługuje tworzenia szyków komponentów - do tego celu należy użyć komendy Szyk znajdującej się w menu Złożenie. Szyk Cechy różni się od Szyku Geometrii tym, że odtwarza proces tworzenia cechy w każdej nowej lokalizacji wraz z operacjami logicznymi (dodawanie, odejmowanie, przecinanie), co umożliwia tworzenie szyków zmiennych, gdzie poszczególne instancje mogą różnić się wymiarami. Jest to szczególnie przydatne przy projektowaniu skomplikowanych struktur parametrycznych, gdzie każda kolejna instancja wymaga modyfikacji geometrii bazowej zgodnie z określonymi regułami inkrementacji. Metody działania komend Metoda Liniowa (Linear Method) - tworzy liniowy szyk jednego lub większej liczby obiektów wzdłuż jednego lub dwóch kierunków z możliwością symetrycznego układania instancji. Wspiera tryby: liczba i zakres, liczba i odstęp, odstęp i zakres. Metoda Kołowa (Circular Method) - tworzy kołowy szyk obiektów wokół osi obrotu z możliwością tworzenia współśrodkowych pierścieni. Pozwala kontrolować średnicę, kąt rozstawienia i liczbę pierścieni promieniujących na zewnątrz. Metoda Wielokątna (Polygon Method) - tworzy wzorzec wielokątny obiektów z możliwością określenia liczby boków, liczby elementów na każdym boku lub rozstawu między instancjami oraz liczby współśrodkowych wielokątów. Metoda Punkt do Punktu (Point to Point Method) - tworzy nieregularny szyk obiektów od punktu bazowego do punktów docelowych, umożliwiając indywidualne umieszczenie każdej instancji w wybranych punktach. Metoda Na Wzorcu (At Pattern Method) - tworzy wzorzec obiektów w lokalizacjach zdefiniowanych przez wcześniej utworzony wzorzec, dziedzicząc charakterystykę bazowego wzorca (kierunek, liczbę, odstęp). Ta metoda obsługuje również komponenty zespołu - na przykład można wzorować zestaw elementów złącznych na podstawie wzorca otworów. Metoda Na Krzywych (At Curves Method) - tworzy przestrzenny wzorzec 3D wykorzystując jedną lub więcej krzywych wejściowych. Pierwsza wybrana krzywa określa pierwszy kierunek, a krzywe automatycznie limitują liczbę instancji, aby zmieścić je wzdłuż granic. Metoda Na Powierzchni (At Surface Method) - tworzy przestrzenny wzorzec 3D na istniejącej powierzchni, która automatycznie limituje liczbę instancji, aby zmieściły się wzdłuż granic U i V. Metoda Wypełnienia (Fill Pattern Method) - tworzy wzorzec 3D w określonym obszarze szkicu. Wzorzec wypełnienia jest automatycznie tworzony zgodnie z typem, odstępem, obrotem itp. Dostępne typy: kwadrat, romb, heksagon, koncentryczny, spiralny, wzdłuż krzywych szkicu. Metoda Przez Parametry Zmienne (By Variant Parameters Method) - metoda umożliwiająca sterowanie wzorcem poprzez parametryzację wymiarów szkicu z możliwością tworzenia list parametrów lub tabel inkrementacji.
Wymagane dane wejściowe Baza (Base) - wybór obiektów bazowych lub szkiców do wzorowania. Kierunek (Direction) - określenie pierwszego kierunku liniowego lub osi obrotu dla wzorca. Drugi Kierunek (Second Direction) - określenie drugiego kierunku liniowego. Dla metody liniowej dozwolony jest odwrócony kierunek równoległy do pierwszego kierunku. Opcja wzorowania tylko zarodka w drugim kierunku. Średnica (Diameter) - dla metody kołowej dodaje okrągłą linię środkową i średnicę, która pojawi się na arkuszu rysunkowym. Można zablokować/odblokować położenie względem wektora kierunku. Obszar Graniczny (Boundary) - dla metody Na Krzywych wybór krzywych granicznych definiujących i ograniczających wzorzec. Granica (Border) - dla wypełnienia wzorcem wybór odległości brzegu obszaru wypełnienia. Ściana (Face) - dla metody Na Ścianie wybór ściany, na której ma zostać umieszczony wzorzec. Liczba (Number) - wprowadzenie całkowitej liczby instancji w wzorcu lub wzdłuż każdego kierunku. Dla wzorców kołowych: całkowita liczba pierścieni w kierunku zewnętrznym włącznie z pierścieniem początkowym. Odstęp (Spacing) - wprowadzenie odstępu między instancjami wzdłuż każdego kierunku. Dla współśrodkowych pierścieni: odstęp między pierścieniami promieniującymi na zewnątrz. Kąt (Angle) - dla wzorców kołowych odstęp między instancjami mierzony w stopniach. Punkt Bazowy (Base Point) - wybór punktu bazowego jako nowego punktu startowego do tworzenia wzorca. Wzorzec (Pattern) - dla metody Na Wzorcu wybór istniejącego wzorca, który zdefiniuje nowy wzorzec. Opcjonalne dane wejściowe Zmienny Odstęp (Variable Spacing) - opcja aktywująca tabelę, w której użytkownik może modyfikować konkretne wartości odstępów dla wzorca. Tryb (Mode) - wybór trybu wzorca: liczba i zakres, liczba i odstęp, odstęp i zakres. Przesuń Obiekt Bazowy (Relocate Base Object) - zapewnienie, że punkt bazowy tablicy znajduje się w pożądanej lokalizacji w zależności od określonego punktu bazowego. Liczba Boków (Sides) - dla metody wielokątnej określenie liczby boków. Parametry Odstępów (Spacing Parameters) - dla metody wielokątnej dwa sposoby: liczba na bok lub rozstaw między instancjami. Liczba Współśrodkowa (Concentric N) - dla metody wielokątnej określenie liczby współśrodkowych wielokątów. Odstęp S (Spacing S) - wprowadzenie odstępu między instancjami z możliwością ustawienia odstępu inkrementacyjnego w formacie: odstęp bazowy + odstęp inkrementacyjny × idx. Obrót (Rotation) - dla wypełnienia wzorkiem wprowadzenie stopnia obrotu. Promień (Radius) - dla wypełnienia wzorkiem wprowadzenie długości promienia, gdy typ wypełnienia to "koncentryczny". Symetria (Symmetry) - dla wzorca liniowego symetryczne wzorowanie różnych elementów. Gdy cecha znajduje się pośrodku, wzorowanie odbywa się jednocześnie po obu stronach. Geometria Odniesienia (Reference Geometry) - dla wzorca liniowego obsługa wyboru punktów, linii i płaszczyzn jako referencji do ustawienia odstępów i liczby instancji. Tryb Przesunięcia (Offset Mode) - obliczanie odległości przesunięcia między referencją a instancją wzorca (środek ciężkości, środek ramki ograniczającej lub wybrana referencja). Odległość Przesunięcia (Offset Distance) - wprowadzenie wartości odległości przesunięcia od geometrii referencyjnej. Odwrócenie kierunku wzorca przez wprowadzenie wartości dodatniej lub ujemnej. Przełącz Instancje (Toggle Instances) - włączanie i wyłączanie instancji wewnątrz wzorca. Tryb podglądu wyświetla pozycję instancji kolorem żółtym (włączone) lub czerwonym (wyłączone). Funkcje dodatkowe Orientacja - Wyrównanie (Alignment) - wyrównanie każdej instancji w wzorcu:
Przesunięcie (Stagger) - przesunięcie wzorca. Przesuwa parzyste rzędy w pierwszym kierunku o połowę odstępu w kierunku drugiego kierunku. Na Ścianie (On Face) - wybór ściany, na której ma być umieszczony wzorzec lub obszar wypełnienia. Od Punktu (From Point) - dla metody Na Krzywych i Na Ścianie wybór punktu, od którego rozpoczyna się wzorzec. Granica Wypełnienia (Fill Pattern Boundary) - dla metod liniowej, kołowej i wielokątnej określenie granicy wypełnienia: brak, ściana, krzywa, margines, tryb wykluczenia. Operacje Logiczne - Łączenie (Boolean - Combine) - określenie, jak wzorzec brył ma być łączony z częścią nadrzędną: brak, dodaj, usuń, przecinaj. Kopiowanie Asocjacyjne (Associative Copy) - jeśli opcja jest zaznaczona, instancje wzorca będą asocjacyjne z oryginalnymi elementami. Przedefiniowanie oryginalnych elementów spowoduje aktualizację instancji. Jeśli opcja jest odznaczona, tworzy to geometrie jawne, które nie mogą być przedefiniowane. Wyklucz Bazę jako Instancję (Exclude Base as Instance) - jeśli opcja jest zaznaczona, instancja bazowa nie będzie uwzględniona w instancjach wzorca podczas tworzenia wzorca wzorców. Dziedziczenie Wiązań (Inherit Constraint) - umożliwia ustawienie niedziedziczonych relacji wiązań (dotyczy tylko funkcji szyku w zespole). Pochodność (Derive) - pozwala ZW3D obliczyć wartości Liczby lub Odstępu: brak, odstęp (wprowadź liczbę, ZW3D obliczy odstęp), liczba (wprowadź odstęp, ZW3D obliczy liczbę). Minimum % (Minimum %) - usuwa instancje, które nie mają minimalnego odstępu. Rozpocznij od około 50 i dostosuj. Wzorzec Zmienny (Variable Pattern) - dostępne tylko dla Szyku Geometrii: brak, lista parametrów (tworzenie wzorca zmiennego przez ustawienie inkrementacji parametrów), tabela inkrementacji parametrów, tabela parametrów instancji. Tipsy i tricki Wzorowanie i odbijanie komponentów - wzorowanie lub odbijanie komponentu spowoduje powstanie "zablokowanego komponentu", co oznacza, że wynikowy komponent będzie zablokowany przed "geometryczną" edycją. Różnice między Szykiem Geometrii a Szykiem Cechy - Szyk Geometrii jedynie kopiuje geometrię do lokalizacji wzorca bez operacji logicznych, podczas gdy Szyk Cechy odtwarza cechę w lokalizacji wzorca z operacją logiczną. Szyk Cechy może tworzyć wzorce zmienne, gdzie parametry mogą się zmieniać dla każdej instancji. Poprawa wydajności w ZW3D 2025 - w wersji 2025 wydajność funkcji wzorowania została poprawiona o średnio ponad 30%, a w przypadku złożonych operacji wzorowania poprawa może osiągnąć nawet 60%. Wzorce złożone - możliwość tworzenia wzorca wzorców (pattern of patterns), co pozwala na budowanie bardzo skomplikowanych struktur regularnych poprzez nakładanie różnych metod wzorowania. Kontrola instancji - używaj funkcji przełączania instancji, aby selektywnie włączać lub wyłączać poszczególne elementy wzorca bez konieczności przebudowy całej struktury. Optymalizacja złożonych wzorców - dla dużych ilości instancji (powyżej 100-200) zaleca się używanie Szyku Geometrii zamiast Szyku Cechy ze względu na znacznie lepszą wydajność. Wzorce wypełniające - używaj metody Fill Pattern do automatycznego wypełniania obszarów, co jest szczególnie przydatne przy tworzeniu perforacji, filtrów i tekstur. Wzorce na ścieżce - metoda Na Krzywych pozwala na tworzenie wzorców wzdłuż skomplikowanych krzywizn przestrzennych, idealnych do projektowania barier, ogrodzeń czy elementów dekoracyjnych. Synonimy dla programów CAD 3D Wzorzec, Szyk, Tablica, Układ, Rozmnożenie, Powielanie, Multiplikacja, Replikacja, Kopiowanie Wielokrotne, Duplikacja Wielokrotna Tabela porównawcza programów CAD
|



