Zawiń szyk na ściany

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Zawiń szyk na ściany

Pozwala na tworzenie powtarzalnych struktur na powierzchniach geometrycznych.

Operacje > Morficzne

Operacje Zawiń szyk na ściany wstążka ZW3D

Operacje Zawiń szyk na ściany ZW3D Panel

 

Zawiń szyk na ściany (Wrap Pattern to Faces)


Komenda Zawiń szyk na ściany służy do tworzenia dwuwymiarowego szyku kształtów, krzywych, punktów lub bloków, a następnie owijania tego szyku na wskazane ściany modelu 3D. Funkcja ta umożliwia nakładanie powtarzalnych wzorów geometrii na zakrzywione powierzchnie z minimalnym zniekształceniem lub z pełnym wypełnieniem docelowej ściany. Obsługuje trzy główne metody owijania: owijanie z minimalnym zniekształceniem, wypełnianie ściany owiniętym szykiem oraz owijanie szyku wzdłuż krzywej na ścianie. Komenda pozwala również skalować wzór oraz regulować liczbę i odstępy między instancjami. Jest niezwykle przydatna w projektowaniu opakowań, wzorów dekoracyjnych, siatek technicznych, tekstur powierzchni, elementów medycznych (np. implanty kostne), a także przy tworzeniu powtarzalnych struktur na złożonych powierzchniach geometrycznych. Dzięki elastycznym opcjom użytkownik może precyzyjnie kontrolować orientację, gęstość i rozmieszczenie wzoru na docelowej geometrii.

Operacje Zawiń szyk na ściany Panel ZW3D opcje


Metody i opcje działania komendy

Zawiń szyk na ściany z minimalnym zniekształceniem (Wrap pattern to face with minimal distortion) – tworzy prosty liniowy szyk geometrii w dwóch kierunkach, a następnie owija go na wskazaną ścianę, minimalizując deformację wzoru.

Wypełnij ścianę owiniętym szykiem (Fill face with wrapped pattern) – tworzy szyk wybranej geometrii i wypełnia całą wskazaną ścianę tym wzorem, automatycznie dostosowując liczbę instancji.

Zawiń szyk na krzywą na ścianie (Wrap pattern to curve on face) – tworzy szyk wzdłuż wybranej krzywej i owija go na ścianę, podążając za kształtem krzywej.

Zawiń szyk na krzywą (Wrap pattern to curve) – tworzy szyk geometrii wzdłuż krzywej i owija ją bez konieczności wskazywania ściany docelowej.


Wymagane dane wejściowe

Geometria (Geometry) – wybór geometrii (kształty, krzywe, punkty, bloki), która zostanie owinięta na ściany docelowe.

Płaszczyzna odniesienia (Datum) – wybór płaszczyzny definiującej układ współrzędnych XY geometrii, która ma być owinięta.

Ściany/Ściana (Faces/Face) – wskazanie ściany lub ścian modelu, na które geometria zostanie owinięta.

Krzywa (Curve) – wybór krzywej ścieżki (w metodach wykorzystujących krzywą).

Początek (Origin) – wybór punktu na ścianie, do którego zostanie zmapowany początek płaszczyzny odniesienia.

Kierunek poziomy (Horizontal) – definiowanie kierunku na ścianie; X płaszczyzny odniesienia będzie odwzorowywana zgodnie z tym kierunkiem w punkcie początkowym.

Punkt początkowy (Start point) – wybór punktu określającego, gdzie geometria zostanie owinięta na krzywą.

Liczba (Number) – wprowadzenie całkowitej liczby instancji wzdłuż każdego kierunku.

Odstęp (Spacing) – wprowadzenie odległości między instancjami wzdłuż każdego kierunku.


Opcjonalne dane wejściowe

Dopasuj normalną ściany (Match face normal) – kontroluje, czy oś Z jest dopasowana do normalnej ściany.

Odwróć drugi kierunek (Flip second direction) – drugi kierunek to oś Y płaszczyzny odniesienia; zaznaczenie tej opcji powoduje odwrócenie kierunku do ujemnej osi Y i utworzenie szyku w odwróconym drugim kierunku.

Sztywne owinięcie kształtu (Pattern shape rigidly) – umieszcza kopie szyku geometrii na ścianie bez owijania ich wokół ściany.

Obrót (Rotate) – zmienia kierunek owinięcia szyku; dla metody z minimalnym zniekształceniem pozwala na dowolny obrót na ścianie, a dla metody wypełniania ściany – tylko na obrót o 90 stopni.

Kierunek Z (Z direction) – geometria będzie przesuwana w kierunku Z zamiast wzdłuż normalnej powierzchni.

Odwróć kierunek krzywej (Reverse curve direction) – przy owijaniu szyku na krzywą na ścianie odwraca kierunki osi X i Y krzywej.

Metoda owijania (Wrap Method) – przy owijaniu szyku na krzywą na ścianie obsługiwane są trzy metody:

  • Przesuń kształt sztywno (Move shape rigidly) – sztywno przesuwa szyk geometrii w pozycję na ścianie docelowej.

  • Owiń, ale zachowaj kształt (Wrap but preserve shape) – sztywno przesuwa szyk geometrii na krzywą, a następnie owija na ścianę z minimalnym zniekształceniem; odpowiednie dla owijania kilku małych dekoracji wzdłuż krzywej.

  • Owiń i wyginaj wzdłuż krzywej (Wrap and bend along curve) – owija szyk geometrii i wygina kształt wzdłuż krzywej.

Minimalizuj dane powierzchni (Minimize surface data) – zmniejsza ilość danych tworzonych przez tę komendę.

Zachowaj oryginał (Keep original) – zachowuje oryginalną geometrię po zakończeniu operacji; w przeciwnym razie zostanie usunięta.

Maksymalna siatka (Maximum mesh) – ustawia maksymalny rozmiar trójkąta używanego do tworzenia rozwiniętej ściany; mniejsze trójkąty dają dokładniejsze wyniki, ale wymagają dłuższego obliczenia i większej pamięci; wartość zero oznacza automatyczny dobór rozmiaru.

Minimalizuj (Minimize) – minimalizuje zniekształcenie podczas spłaszczania powierzchni; domyślnie minimalizuje zniekształcenie we wszystkich kierunkach; dostępna jest opcja minimalizacji tylko w kierunku U lub V dla pojedynczej nieprzyciętej powierzchni.

Przesunięcie X/Y (X/Y shift) – suwak do przesuwania pierwszej instancji szyku na ścianie w kierunku X i Y.

Wypełnienie X/Y (X/Y fill) – suwak określający, jaka część ściany powinna być wypełniona owiniętym szykiem.

Skala/Skala X/Skala Y (Scale/X scale/Y scale) – suwak do regulacji skali geometrii do owinięcia; dla owijania na ścianę skalowany jest cały wzór, włącznie z odstępami między instancjami; dla wypełniania ściany skalowane są poszczególne instancje, ale wzór nadal wypełnia całą ścianę.


Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia

  • Regulacja gęstości siatki triangulacji dla lepszej dokładności owijania

  • Możliwość obrotu wzoru o dowolny kąt lub o wielokrotność 90°

  • Przesuwanie wzoru w płaszczyźnie XY dla precyzyjnego pozycjonowania

  • Kontrola wypełnienia ściany w kierunkach U i V

  • Niezależna skala w osiach X i Y dla anizotropicznych wzorów

  • Opcje minimalizacji zniekształceń w wybranych kierunkach parametrycznych powierzchni


Tipsy i tricki

  • Przed użyciem komendy upewnij się, że płaszczyzna odniesienia jest odpowiednio zorientowana względem geometrii wzoru – wpływa to na końcową orientację szyku na ścianie.​

  • Dla powierzchni o dużej krzywiźnie zmniejsz wartość Maksymalna siatka, aby uzyskać lepszą dokładność owijania, ale pamiętaj o dłuższym czasie obliczeń.​

  • Użyj opcji Zachowaj oryginał, jeśli planujesz ponowne wykorzystanie tej samej geometrii w innej operacji.​

  • Przy owijaniu wzorów tekstowych na butelki, kubki czy opakowania cylindryczne zastosuj metodę Zawiń szyk na ściany z minimalnym zniekształceniem dla najbardziej czytelnego rezultatu.​

  • Jeśli wzór nie wypełnia całej ściany zgodnie z oczekiwaniami, użyj suwaków Wypełnienie X/Y do precyzyjnego dostosowania zakresu pokrycia.​

  • Do tworzenia powtarzalnych struktur biologicznych (np. wzorów na implantach kostnych) wykorzystaj Wypełnij ścianę owiniętym szykiem w połączeniu z anatomicznie zakrzywionymi powierzchniami.

  • W przypadku powierzchni rozwijalnych (cylindry, stożki) wybierz metodę Owiń i wyginaj wzdłuż krzywej, aby zachować proporcje geometrii wzoru.​

  • Przy wzorach dekoracyjnych na butelkach perfum lub produktach kosmetycznych najpierw przetestuj owijanie na uproszczonej geometrii, a następnie przenieś ustawienia na finalny model.​

  • Dla złożonych powierzchni nierozwijalnych użyj metody Owiń, ale zachowaj kształt, aby zminimalizować widoczne deformacje małych elementów wzoru.​


Synonimy komendy ZW3D

Owijanie wzoru na powierzchnię, nakładanie szyku na ścianę, mapowanie geometrii na krzywą powierzchnię, rzutowanie szyku na ścianę, deformacja szyku na powierzchni, teksturowanie 3D powierzchni wzorem, duplikowanie geometrii wzdłuż krzywizny


Tabela porównawcza komend w programach CAD 3D

Nazwa programuNazwa komendy po polskuNazwa komendy po angielskuKrótki opis działania funkcji
ZW3D Zawiń szyk na ściany Wrap Pattern to Faces Tworzy szyk geometrii w dwóch kierunkach i owija go na wybrane ściany z kontrolą zniekształceń, wypełnienia i orientacji
A Rzutuj na powierzchnię Surface Projection Rzutuje wybrane obiekty 2D na powierzchnie 3D wzdłuż wektora lub normalnej; brak wbudowanej funkcji szyku owijania
S Owiń Wrap Owija szkic na analityczną lub splajnową powierzchnię z opcjami wytłoczenia, wgłębienia lub wyrycia; obsługuje metody analityczne i splajnowe
I Nakładka Decal Nakłada obrazy lub wzory na zakrzywione lub płaskie powierzchnie; funkcja Owiń na ścianę owija szkice 2D wokół cylindrycznych powierzchni
3 Wytłoczenie z owijaniem Emboss Owija szkic lub wzór wokół zakrzywionej powierzchni cylindrycznej lub kulistej; wymaga metody rozwijania-zwijania dla bardziej złożonych kształtów
U Nałóż teksturę Texture Projection / Drape Nakłada tekstury na zakrzywione powierzchnie za pomocą projekcji; funkcja Drape umieszcza geometrię 2D na terenach 3D
B Modyfikator Shrinkwrap Shrinkwrap Modifier Kurczy obiekt do powierzchni innego obiektu; różne tryby projekcji pozwalają na owijanie geometrii wokół powierzchni docelowej
O Owiń Wrap Owija szkic lub powierzchnię wokół cylindra z opcjami wytłoczenia, wgłębienia lub podziału ściany; obsługuje punkty kotwiczenia i przesunięcia U/V
E Owiń szkic Wrap Sketch Owija szkic wokół analitycznej powierzchni (cylinder, stożek); szkic musi leżeć na płaszczyźnie stycznej do powierzchni
D Owiń Wrap Owija szkic na jedną lub wiele połączonych ścian z opcjami wytłoczenia lub wgłębienia; dostępne tylko w wersjach Pro i Expert
G Wyrównaj Align Przesuwa, obraca i skaluje obiekt, wyrównując go z istniejącą geometrią; brak dedykowanej funkcji owijania szyku na powierzchnię
N Owiń/Rozwiń krzywą Wrap/Unwrap Curve Owija szkic na powierzchnie rozwijalne i nierozwijalne; tworzy krzywą odniesienia poprzez wygładzenie szkicu na geometrii
C Owiń Wrap Wygładza szkic na geometrię modelu, tworząc krzywą odniesienia; działa na powierzchniach rozwijalnych; obsługuje przycinanie przy granicy
C Owiń powierzchnię Wrap Surface Deformuje powierzchnię zgodnie z referencyjną i docelową powierzchnią; obsługuje tryby normalne i kierunkowe owijania
F Szkic na powierzchni Sketch on Surface Mapuje szkic 2D na zakrzywioną powierzchnię 3D za pomocą funkcji z warsztatów Curves lub Surfaces; wymaga zewnętrznych dodatków
Synonimy: rzutowanie szyku na ścianę