Zawiń szyk na ściany
Dostępne słowniki:
| Termin | Definicja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Zawiń szyk na ściany | ![]() Pozwala na tworzenie powtarzalnych struktur na powierzchniach geometrycznych. Operacje > Morficzne
Zawiń szyk na ściany (Wrap Pattern to Faces) Komenda Zawiń szyk na ściany służy do tworzenia dwuwymiarowego szyku kształtów, krzywych, punktów lub bloków, a następnie owijania tego szyku na wskazane ściany modelu 3D. Funkcja ta umożliwia nakładanie powtarzalnych wzorów geometrii na zakrzywione powierzchnie z minimalnym zniekształceniem lub z pełnym wypełnieniem docelowej ściany. Obsługuje trzy główne metody owijania: owijanie z minimalnym zniekształceniem, wypełnianie ściany owiniętym szykiem oraz owijanie szyku wzdłuż krzywej na ścianie. Komenda pozwala również skalować wzór oraz regulować liczbę i odstępy między instancjami. Jest niezwykle przydatna w projektowaniu opakowań, wzorów dekoracyjnych, siatek technicznych, tekstur powierzchni, elementów medycznych (np. implanty kostne), a także przy tworzeniu powtarzalnych struktur na złożonych powierzchniach geometrycznych. Dzięki elastycznym opcjom użytkownik może precyzyjnie kontrolować orientację, gęstość i rozmieszczenie wzoru na docelowej geometrii.
Metody i opcje działania komendy Zawiń szyk na ściany z minimalnym zniekształceniem (Wrap pattern to face with minimal distortion) – tworzy prosty liniowy szyk geometrii w dwóch kierunkach, a następnie owija go na wskazaną ścianę, minimalizując deformację wzoru. Wypełnij ścianę owiniętym szykiem (Fill face with wrapped pattern) – tworzy szyk wybranej geometrii i wypełnia całą wskazaną ścianę tym wzorem, automatycznie dostosowując liczbę instancji. Zawiń szyk na krzywą na ścianie (Wrap pattern to curve on face) – tworzy szyk wzdłuż wybranej krzywej i owija go na ścianę, podążając za kształtem krzywej. Zawiń szyk na krzywą (Wrap pattern to curve) – tworzy szyk geometrii wzdłuż krzywej i owija ją bez konieczności wskazywania ściany docelowej. Wymagane dane wejściowe Geometria (Geometry) – wybór geometrii (kształty, krzywe, punkty, bloki), która zostanie owinięta na ściany docelowe. Płaszczyzna odniesienia (Datum) – wybór płaszczyzny definiującej układ współrzędnych XY geometrii, która ma być owinięta. Ściany/Ściana (Faces/Face) – wskazanie ściany lub ścian modelu, na które geometria zostanie owinięta. Krzywa (Curve) – wybór krzywej ścieżki (w metodach wykorzystujących krzywą). Początek (Origin) – wybór punktu na ścianie, do którego zostanie zmapowany początek płaszczyzny odniesienia. Kierunek poziomy (Horizontal) – definiowanie kierunku na ścianie; oś X płaszczyzny odniesienia będzie odwzorowywana zgodnie z tym kierunkiem w punkcie początkowym. Punkt początkowy (Start point) – wybór punktu określającego, gdzie geometria zostanie owinięta na krzywą. Liczba (Number) – wprowadzenie całkowitej liczby instancji wzdłuż każdego kierunku. Odstęp (Spacing) – wprowadzenie odległości między instancjami wzdłuż każdego kierunku. Opcjonalne dane wejściowe Dopasuj normalną ściany (Match face normal) – kontroluje, czy oś Z jest dopasowana do normalnej ściany. Odwróć drugi kierunek (Flip second direction) – drugi kierunek to oś Y płaszczyzny odniesienia; zaznaczenie tej opcji powoduje odwrócenie kierunku do ujemnej osi Y i utworzenie szyku w odwróconym drugim kierunku. Sztywne owinięcie kształtu (Pattern shape rigidly) – umieszcza kopie szyku geometrii na ścianie bez owijania ich wokół ściany. Obrót (Rotate) – zmienia kierunek owinięcia szyku; dla metody z minimalnym zniekształceniem pozwala na dowolny obrót na ścianie, a dla metody wypełniania ściany – tylko na obrót o 90 stopni. Kierunek Z (Z direction) – geometria będzie przesuwana w kierunku Z zamiast wzdłuż normalnej powierzchni. Odwróć kierunek krzywej (Reverse curve direction) – przy owijaniu szyku na krzywą na ścianie odwraca kierunki osi X i Y krzywej. Metoda owijania (Wrap Method) – przy owijaniu szyku na krzywą na ścianie obsługiwane są trzy metody:
Minimalizuj dane powierzchni (Minimize surface data) – zmniejsza ilość danych tworzonych przez tę komendę. Zachowaj oryginał (Keep original) – zachowuje oryginalną geometrię po zakończeniu operacji; w przeciwnym razie zostanie usunięta. Maksymalna siatka (Maximum mesh) – ustawia maksymalny rozmiar trójkąta używanego do tworzenia rozwiniętej ściany; mniejsze trójkąty dają dokładniejsze wyniki, ale wymagają dłuższego obliczenia i większej pamięci; wartość zero oznacza automatyczny dobór rozmiaru. Minimalizuj (Minimize) – minimalizuje zniekształcenie podczas spłaszczania powierzchni; domyślnie minimalizuje zniekształcenie we wszystkich kierunkach; dostępna jest opcja minimalizacji tylko w kierunku U lub V dla pojedynczej nieprzyciętej powierzchni. Przesunięcie X/Y (X/Y shift) – suwak do przesuwania pierwszej instancji szyku na ścianie w kierunku X i Y. Wypełnienie X/Y (X/Y fill) – suwak określający, jaka część ściany powinna być wypełniona owiniętym szykiem. Skala/Skala X/Skala Y (Scale/X scale/Y scale) – suwak do regulacji skali geometrii do owinięcia; dla owijania na ścianę skalowany jest cały wzór, włącznie z odstępami między instancjami; dla wypełniania ściany skalowane są poszczególne instancje, ale wzór nadal wypełnia całą ścianę. Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia
Tipsy i tricki
Synonimy komendy ZW3D Owijanie wzoru na powierzchnię, nakładanie szyku na ścianę, mapowanie geometrii na krzywą powierzchnię, rzutowanie szyku na ścianę, deformacja szyku na powierzchni, teksturowanie 3D powierzchni wzorem, duplikowanie geometrii wzdłuż krzywizny Tabela porównawcza komend w programach CAD 3D
|



