Odsunięcie objętości

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Odsunięcie objętości

Umożliwia powiększenie lub pomniejszenie woluminu bryły.

Operacje > Edytuj kształt

Operacje Odsunięcie objętości wstążka ZW3D

Operacje Odsunięcie objętości Pulpit ZW3D

 

 

Odsunięcie Objętości (Offset Volume)

Odsunięcie Objętościowe to zaawansowane narzędzie w systemach CAD 3D służące do tworzenia równoległych powierzchni na bryłach poprzez dodanie lub odjęcie materiału. Komenda ta umożliwia zwiększanie lub zmniejszanie objętości brył przy zachowaniu ich kształtu geometrycznego. Jest niezwykle przydatna w projektowaniu elementów o określonej grubości ścianki, jak również w modelowaniu plastikowych i odlewanych części, gdzie konieczne jest utrzymanie jednolitej grubości ścianek. Praktyczne zastosowanie znajduje m.in. w projektowaniu obudów elektroniki, pojemników, butelek czy innych elementów wydrukowanych w technologii 3D, gdzie kontrola grubości ścianek jest kluczowa dla wytrzymałości konstrukcji. Umożliwia również tworzenie wersji powiększonych lub pomniejszonych istniejących modeli, co jest przydatne przy projektowaniu form czy elementów dopasowania.

Streszczenie komendy

Funkcja odsunięcia objętościowego (offset volume) umożliwia tworzenie nowych brył poprzez przesunięcie powierzchni istniejącej bryły o określoną odległość w kierunku wewnętrznym lub zewnętrznym. Wartości ujemne powodują zmniejszenie bryły (odsunięcie wewnętrzne), podczas gdy wartości dodatnie zwiększają jej objętość (odsunięcie zewnętrzne). Narzędzie to pozwala na wybór określonych powierzchni, które mają pozostać nieruchome podczas operacji, oraz na zastosowanie różnych wartości odsunięcia dla poszczególnych powierzchni (odsunięcie zmienne). Komenda znajduje szerokie zastosowanie w projektowaniu form wtryskowych, obudów elektronicznych, elementów o kontrolowanej grubości ścianki oraz w przygotowaniu modeli do druku 3D. Możliwość zachowania pierwotnego kształtu bryły sprawia, że jest to narzędzie niezbędne w procesach projektowania wymagających precyzyjnej kontroli wymiarów i grubości materiału.


 

Metody i opcje działania komendy

Zachowanie pierwotnych brył (Keep original shapes) - opcja pozwalająca na pozostawienie oryginalnej bryły jako oddzielnego elementu po wykonaniu operacji odsunięcia

Zachowanie powierzchni pierwotnych (Keep primitive faces) - utrzymuje niezmienioną pierwotną geometrię powierzchni, na przykład cylinder pozostaje cylindrem po wydłużeniu

Usuwanie przecięć (Intersections) - opcja kontrolująca sposób obsługi powierzchni, które przecinają się podczas operacji odsunięcia


 

Wymagane dane wejściowe komendy

Bryły (Shapes) - wybór brył, które mają być poddane operacji odsunięcia

Wartość odsunięcia (Offset) - określenie wartości przesunięcia powierzchni; wartość ujemna oznacza odsunięcie wewnętrzne, dodatnia - zewnętrzne


 

Opcjonalne dane wejściowe komendy

Powierzchnie stacjonarne (Stationary) - wybór powierzchni, które mają pozostać nieruchome podczas operacji odsunięcia

Odsunięcie zmienne (Variable Offset) - możliwość przypisania różnych wartości odsunięcia dla poszczególnych powierzchni

Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy


 

Automatyczne zmniejszanie (Auto Reduce) - opcja Minimalizacji danych powierzchni (Minimize surface data) redukuje liczbę punktów kontrolnych przy tworzeniu powierzchni, co zmniejsza gęstość punktów kontrolnych i rozmiar pliku

Tolerancja (Tolerance) - ustawienie lokalnej tolerancji obowiązującej tylko dla bieżącej komendy; po zakończeniu używana jest tolerancja globalna

Opcje usuwania przecięć:

  • Nie usuwaj (Do not remove) - ignoruje przecinające się powierzchnie

  • Szybkie usuwanie (Remove fast) - ograniczone do usuwania przecięć na powierzchniach całkowicie odwróconych

  • Usuń wszystkie (Remove all) - usuwa przecięcia i odwrócone regiony


 

Tipsy i tricki użycia komendy w oprogramowaniu CAD

Przed wykonaniem operacji odsunięcia zaleca się sprawdzenie modelu pod kątem błędów geometrycznych, ponieważ nieciągłości powierzchni mogą powodować niepowodzenie operacji. W przypadku skomplikowanych geometrii lepiej jest podzielić bryłę na mniejsze części i wykonać odsunięcie dla każdej z nich oddzielnie. Przy projektowaniu elementów o zmiennej grubości ścianki należy uważać na zbyt duże różnice w wartościach odsunięcia, które mogą prowadzić do powstawania ostrych krawędzi lub problemów z przecięciami. Dla modeli przeznaczonych do druku 3D zaleca się używanie minimalnej grubości ścianki wynoszącej 0,8-1,2 mm w zależności od materiału. W systemach parametrycznych warto zapisywać operację odsunięcia jako jedną z ostatnich czynności w historii modelowania, aby umożliwić łatwą modyfikację grubości ścianek w przyszłości. Jeśli komenda kończy się niepowodzeniem, można spróbować zmniejszyć wartość odsunięcia lub wykluczyć problematyczne powierzchnie z operacji.


Synonimy komendy: wydrążanie, grubość ścianki, odsunięcie powierzchni, tworzenie powłoki, powiększanie bryły, zmniejszanie objętości, modelowanie grubości

 

ProgramNazwa komendy po polskuNazwa komendy po angielskuKrótki opis działania
A Offset Offset Tworzy równoległe linie i krzywe w płaszczyźnie 2D
S Powłoka Shell Tworzy cienkie ścianki poprzez usunięcie materiału z bryły
I Powłoka Shell Wydrąża bryłę zachowując jednolitą grubość ścianki
F Powłoka Shell Tworzy puste elementy o kontrolowanej grubości ścianki
U Odsunięcie Offset Tworzy równoległe linie i powierzchnie
B Grubość Solidify Dodaje grubość do płaskich powierzchni i siatek
O Powłoka Shell Wydrąża bryły zachowując określoną grubość ścianki
Se Cienka ściana Thin Wall Tworzy elementy o jednolitej grubości ścianki
A Powłoka Shell Wydrąża bryły przy zachowaniu grubości ścianki
G Odsunięcie Offset Tworzy równoległe obiekty w płaszczyźnie 2D
N Powłoka Shell Wydrąża bryły z kontrolą grubości ścianki
C Powłoka Shell Tworzy cienkie ścianki poprzez usunięcie materiału
C Powłoka Shell Wydrąża elementy z określoną grubością ścianki
F Grubość Thickness Dodaje grubość do powierzchni i konwertuje na bryły
Synonimy: modelowanie grubości