Skorupa

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Skorupa

Umożliwia utworzenie cienkościennej powłoki na podstawie bryły. 

Operacje > Edytuj kształt

Operacje Skorupa ZW3D wstążka

Operacje Skorupa ZW3D Panel

 

Skorupa (Shell Solid)

Komenda Skorupa (Shell Solid) umożliwia tworzenie cienkościennych elementów poprzez wydrążanie bryły z zachowaniem określonej grubości ścianek. Funkcja stosuje offsetowanie do wszystkich ścian bryły z wyjątkiem tych, które zostały wskazane do usunięcia lub posiadają już przypisane atrybuty przesunięcia. Jest to niezwykle przydatne narzędzie w projektowaniu części odlewanych, wtryskowych, formowanych próżniowo oraz obudów, gdzie kluczowe znaczenie ma równomierna grubość ściany. Komenda automatycznie tworzy ściany boczne w celu utrzymania zamkniętej bryły, co pozwala oszczędzić czas modelowania i zapewnia spójność geometrii. Przykłady zastosowania obejmują projektowanie obudów elektronicznych, pojemników na żywność, części samochodowych czy elementów wyposażenia medycznego, gdzie redukcja masy i materiału przy zachowaniu wytrzymałości konstrukcyjnej jest priorytetem.


Wymagane dane wejściowe

Kształty S (Shape) — wybierz bryłę, którą chcesz wydrążyć

Grubość T (Thickness) — określ grubość ścianki skorupy

Otwarcia O (Openings) — wybierz ściany, które mają zostać usunięte lub wykluczone z offsetowania, lub kliknij środkowym przyciskiem myszy, aby pominąć tę opcję. Te ściany pozostaną w nowej funkcji, ale nie zostaną przesunięte.


Zakładka Opcje (Options Tab)

Ściany F (Faces) — wybierz ścianę lub ściany do przesunięcia

Odsunięcie T (Offset) — określ wartość przesunięcia. Wartość ujemna oznacza przesunięcie wewnętrzne, wartość dodatnia oznacza przesunięcie zewnętrzne.

Lista (List) — po wprowadzeniu ścian i wartości przesunięcia kliknij środkowym przyciskiem myszy, aby wprowadzić je jako listę. Dwukrotne kliknięcie pozycji na liście spowoduje ponowne wypełnienie wartości w odpowiednich polach, co umożliwi ich edycję. Możesz ustawić różne wartości przesunięcia dla różnych ścian.


Ustawienia (Settings)

Utwórz ściany boczne (Create side faces) — zaznacz to pole, aby utworzyć wymagane ściany boczne podczas offsetowania w celu utrzymania zamkniętej bryły. W większości przypadków dotyczy to tylko otwartych krawędzi. Jeśli to pole nie jest zaznaczone, otwarte krawędzie pozostaną otwarte.

Zachowaj ściany prymitywne (Keep primitive faces) — zaznacz to pole, aby ściany prymitywne pozostały prymitywami po wykonaniu skorupy.

Przecięcia (Intersections) — użyj tej opcji do usuwania samoprzecinających się ścian. Ta opcja wykrywa również zanikające zaokrąglenia, narożniki zaokrągleń i fazki.

  • Nie usuwaj (Do not remove) — ignoruj samoprzecinające się ściany

  • Usuń szybko (Remove fast) — ograniczone do usuwania samoprzecięć na lub w pobliżu ścian, które stają się całkowicie odwrócone, takich jak zaokrąglenie przesunięte o więcej niż jego promień

  • Usuń wszystkie (Remove all) — usuń samoprzecięcia i odwrócone regiony (włącznie z przypadkami odwróconych pętli wewnętrznych). Ściany przecinające inne ściany w kształcie zostaną podzielone.


Automatyczna redukcja (Auto Reduce)

Minimalizuj dane powierzchni (Minimize surface data) — użyj tej opcji, aby zmniejszyć liczbę punktów kontrolnych podczas tworzenia powierzchni. Opcja ta może spowolnić wydajność, ale znacznie zmniejsza gęstość punktów kontrolnych i rozmiar pliku, co znacznie przyspiesza modyfikację powierzchni i kształtów w kolejnych operacjach modelowania.


Tolerancja (Tolerance)

Tolerancja (Tolerance) — ustaw tolerancję lokalną, która jest ważna tylko dla bieżącej komendy. Po zakończeniu komendy w modelowaniu będzie używana tolerancja globalna.


Tipsy i tricki użycia komendy

  • Zawsze sprawdzaj najmniejszy promień wklęsłych zaokrągleń w modelu — komenda może się nie powieść, jeśli grubość offsetu jest większa niż promień najmniejszego wklęsłego zaokrąglenia

  • Przed zastosowaniem skorupy upewnij się, że model nie zawiera samoprzecinających się powierzchni lub mikrogeometrii

  • W przypadku złożonych kształtów rozważ zastosowanie skorupy w wielu krokach zamiast jednej operacji

  • Użyj przekroju modelu (Section Analysis) po utworzeniu skorupy, aby zweryfikować równomierność grubości ścianek

  • Jeśli skorupa zawodzi, spróbuj zmniejszyć wartość grubości lub dodać większe promienie zaokrągleń przed wykonaniem operacji

  • W przypadku części z wieloma grubościami ścianek użyj opcji przesłonięcia grubości (Override) dla poszczególnych ścian

  • Zaleca się stosowanie opcji Usuń wszystkie (Remove all) dla skomplikowanych geometrii z wieloma zaokrągleniami

  • Pamiętaj, że ściany ze zdefiniowanym już atrybutem przesunięcia mogą być inaczej traktowane — atrybut zostanie najpierw zastosowany

  • Dla części wtryskowych zalecana jest równomierna grubość ścianki między 1-5 mm w zależności od materiału i wielkości części

  • Skorupa wykonana na wcześniejszym etapie procesu modelowania może wymagać ponownej regeneracji po dodaniu kolejnych operacji


Synonimy komendy w programach CAD 3D

Wydrążenie, Wyskorupienie, Skorupowanie, Powłoka, Cienka ściana, Offsetowanie bryły, Grubość ściany, Tworzenie powłoki


Nazwa programuNazwa komendy po polskuNazwa komendy po angielskuKrótki opis działania
A Wydrążenie bryły Shell / SOLIDEDIT Shell Tworzy pusty wnętrza z określoną grubością ściany poprzez usunięcie wybranych ścian z bryły 3D
S Skorupa Shell Tworzy cienkościenne części poprzez wydrążenie bryły z zachowaniem jednolitej grubości ściany, z możliwością usunięcia jednej lub więcej ścian
I Skorupa Shell Usuwa materiał z wnętrza części tworząc pustą wnękę o określonej grubości ścian, z opcją offsetu wewnętrznego, zewnętrznego lub obustronnego
3 Skorupa Shell Wydrąża bryłę zachowując określoną grubość ścianki z możliwością usunięcia wybranych ścian, z opcją offsetu wewnętrznego, zewnętrznego lub obustronnegо
U Zewnętrzna powłoka Outer Shell Łączy i upraszcza nakładające się bryły w jednolitą powłokę zewnętrzną, usuwając wewnętrzną geometrię
B Modyfikator wzmocnienia Solidify Modifier Dodaje grubość do powierzchni siatki tworząc objętość z możliwością kontroli kierunku i grubości offsetu
O Skorupa Shell Wydrąża część pozostawiając jednolitą grubość ścianki z możliwością określenia ścian do usunięcia
E Cienka ściana Thin Wall Tworzy cienkościenne bryły o określonej grubości z możliwością usunięcia wybranych ścian, z opcją offsetu wewnętrznego, zewnętrznego lub symetrycznego
D Skorupa Shell Wydrąża istniejący model pozostawiając jednolitą grubość ścianki z możliwością określenia różnych grubości dla poszczególnych ścian
G Wydrążenie bryły Shell Tworzy cienkościenną strukturę poprzez usunięcie materiału z wnętrza bryły z zachowaniem określonej grubości ścian
N Skorupa Shell Modyfikuje bryłę poprzez zastosowanie grubości ścianki i otwarcie wybranych ścian, z możliwością przypisania indywidualnej grubości lub usunięcia poszczególnych ścian
C Skorupa Shell Tworzy wydrążoną bryłę o określonej grubości ścianki z możliwością wykluczenia wybranych powierzchni i kontroli opcji dla powierzchni fazowanych
C Skorupa Shell Wydrąża element zachowując określoną grubość na jego bokach, z możliwością dodania grubości na zewnątrz lub do wewnątrz oraz różnych grubości dla różnych ścian
F Grubość Thickness Przekształca powierzchnię lub bryłę w powłokę o określonej grubości, z możliwością wyboru kierunku offsetu i usunięcia wybranych ścian
Synonimy: tworzenie powłoki