Zmienne systemowe i polecenia
Opis zmiennych systemowych oraz poleceń dostępnych w programie ZWCAD.
Dostępne słowniki:
| Termin | Definicja | |||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BACKGROUNDPLOT | 				 Zmienna określa czy drukowanie w tle jest włączone w trakcie drukowania i publikowania plików. Domyślnie drukowanie w tle jest wyłączone a publikowanie w tle włączone. Typ: Liczba całkowita Miejsce zapisu: Rejestr systemu Domyślnie: 2 Możliwe wartości zmiennej: 
 
 
  | 
			|||||||||||||||
| BACKZ | 				 Zmienna zawiera wartość odsunięcia tylnej płaszczyzny tnącej od płaszczyzny celu w aktualnej rzutni. Jednostki wyświetlone są na podstawie jednostek określonych w rysunku. (Tylko do odczytu) Typ: Liczba rzeczywista Miejsce zapisu: W pliku .DWG By funkcja była w stanie określić wartość, wymagane jest włączenie polecenia VIEWMODE. Odległość tylnej płaszczyzny tnącej od punktu kamery można określić przez odjęcie BACKZ od odległości kamera-cel  | 
			|||||||||||||||
| BACTIONCOLOR | 				 Zmienna ustawia kolor tekstu akcji wykonanych w edytorze bloku. Prawidłowe wartości to "BYLAYER", "BYBLOCK" i liczby całkowite od 1 do 255. Typ: Ciąg Miejsce zapisu: Rejestr systemu Domyślnie: 7 Prawidłowe wartości dla True Colors to ciąg pełnych liczb oddzielanych przez przecinki (od 1 do 255) i poprzedonych przez RGB. Ustawienie True Color powinno wprowadzać się w taki sposób: RGB: 000,000,000  | 
			|||||||||||||||
| BCLOSE | ||||||||||||||||
| BEDIT | 				 
      Polecenie otwiera edytor bloków. W oknie edytora widoczny jest tylko modyfikowany blok.  | 
			|||||||||||||||
| BLIPMODE | 				 Zmienna włącza lub wyłącza oznaczenie kliknięć na modelu rysunku. BLIPMODE to komenda jak i zmienna systemowa. Proszę użyć komendę SETVAR w pierwszej kolejności by uzyskać dostęp do tej zmiennej systemowej. Typ: Liczba całkowita Miejsce zapisu: W rejestrze Domyślnie: 0 
  | 
			|||||||||||||||
| BLKALIGN | 				![]() Polecenie pozwalan na wyrównanie bloków w poziomie i w pionie. Do wyrównania nie są używane punkty bazowe bloków, lecz najbardziej granice zewnętrzne bloków.  | 
			|||||||||||||||
| BLOCKEDITOR | 				 Zmienna informuje czy aktywne okno to edytor bloków (zobacz edytor bloków - polecenie bedit).  | 
			|||||||||||||||
| BLOCKREPLACE | 				 Polecenie pozwala na zastępowanie wybranych bloków innymi blokami. Bloki do zastąpienia oraz te, którymi będziemy zastępować możemy wybrać z listy lub wskazać na rysunku. Po zatwierdzeniu operacji program CAD pyta nas czy usunąć definicje zastąpionych bloków, czy pozostawić: 
 Możemy je usunąć lub pozostawić (w przypadku jeśli chcielibyśmy ich użyć ponownie w tym rysunku). 
 Całą operacje pokazliśmy na filmie poniżej.  | 
			|||||||||||||||
| BLOCKTESTWINDOW | 				 Zmienna określa czy aktualnie "jesteśmy" w oknie testowym edytora bloków (zobacz polecenie BEDIT). Wartość zmiennej: 
  | 
			|||||||||||||||
| Blok | 				![]() Bloki w ZWCAD wykorzystujemy do połączenia wielu różnych obiektów w jeden element. Blok posiada unikalną nazwę i możemy go powielać w rysunku, nadając mu różną skalę i kąt obrotu. Bloki możemy kopiować pomiędzy rysunkami oraz zapisywać na dysku.  | 
			|||||||||||||||
| Bloki dynamiczne | 				 Bloki dynamiczne to obiekty, które mogą zawierać: 
 Bardzo popularne jest definiowanie w bloku dynamicznym różnych odmian jednego elementu. Przykładem może być śruba, gdzie możemy ustawić zarówno rodzaj gwintu jak i jej długość. 
  | 
			|||||||||||||||
| BSAVE | 				 Zapisuje blok, który aktualnie jest otwarty w edytorze. Polecenie działa tylko gdy jesteśmy w edytorze bloków (zobacz polecenie bedit).  | 
			|||||||||||||||
| BSAVEAS | 				 Polecenie pozawala na zapis aktualnie edytowanego bloku pod nową nazwą. Polecenie działa tylko gdy jesteśmy w edytorze bloków (zobacz polecenie bedit).  | 
			|||||||||||||||
| BTESTBLOCK | 				 Otwiera nowe okno rysunku i wstawia tam blok, który mamy w edytorze. Możemy zobaczyć jak będzie zachowywał się blok w normalnym rysunku. Edytor nie zostaje zamknięty. Polecenie działa tylko gdy jesteśmy w edytorze bloków (zobacz polecenie bedit).  | 
			|||||||||||||||
| BTMARKDISPLAY | 				 Zmienna steruje wyświetlaniem podziałki podczas zmiany wielkości bloków dynamicznych. Typ: Liczba całkowita Miejsce zapisu: Rejestr systemu Domyślnie: 0 Tematy pokrewne: bloki dynamiczne 
 Na filmie poniżej pokazano edycję bloku przy obu wartościach zmiennej BTMARKDISPLAY 
  | 
			|||||||||||||||
| Budowa wymiaru | 				 Na poniższym rysunku pokazaliśmy wymiar liniowy, oraz nazwaliśmy jego elemety składowe. Wymiary są ważnym elementem rysunktu technicznego. W sposób jednoznaczny określają wielkość elementów na rysunku. Narzędzia w ZWCAD pozwalają na wymiarowanie półautomatycznie - wartość tekstu wymiarowego jest odczytywana z rysunku. Wartość tekstu wymiarowego może być przemnożona przez skalę wymiaru (Jednostki podstawowe) ustawioną w stylu wymiarowania (Styl_wymiarowania). Zobacz również Pasek ikon Wymiary  | 
			|||||||||||||||
| Budowa wymiaru liniowego | 				 Zobacz z jakich elementów składowych jest zbudowany wymiar liniowy.  | 
			|||||||||||||||
| BWBLOCKAS | 				 Polecenie pozawala na zapis aktualnie edytowanego bloku pod nową nazwą do osobnego pliku DWG. Polecenie działa tylko gdy jesteśmy w edytorze bloków (zobacz polecenie bedit).  | 
			
											
						
      
 