ZWCAD Help

Opis zmiennych systemowych oraz poleceń dostępnych w programie ZWCAD.

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Walec

Narzędzie pozwalające stworzyć bryłę geometryczną jaką jest walec.

Wektor

Wektor to wielkość mechaniczna, którą przedstawiamy za pomocą odcinka w przestrzeni lub na płaszczyźnie.

Wprowadzanie dynamiczne

Wprowadzanie dynamiczne pozwala na łatwiejsze rysowanie, dzięki ułatwionemu wprowadzaniu wartości do programu.

Podczas rysowania lub edycji wyświetlają się etykiety, których zawartość możemy edytować.

Ilość etykiet zależy od wybranej funkcji, np. przy rysowaniu linii zostaniemy zapytani o długość oraz kąt.

Pomiędzy etykietami przełączamy się za pomocą klawisza TAB natomiast klawisz ENTER powoduje natychmiastowe narysowanie obiektu.

Funkcje wprowadzania dynamicznego możemy uaktywnić lub wyłączyć poprzez kalwisz F12, lub też na pasku statusu wybierając ikonę, jak poniżej

 wylaczenie wlaczenie wprowadzania dynamicznego

 

Wprowadzanie_dynamiczne

Opcja pozwalająca na wyświetlanie podpowiedzi podczas wpisywania polecenia na obszarze roboczym rysunku.

Współrzędne bezwzględne

Podajemy współrzędne X, Y, Z punktu względem początku układu współrzędnych.

Synonyms - współrzędnych bezwzględnych
Współrzędne względne

Współrzędne względem ostatniego obiektu.

Synonyms - współrzędnych względnych
Wstawienie rastra

Zobacz opis jak wstawić rastra do ZWCAD.

Wybór obiektów

W ZWCAD mamy dwa podstawowe możliwości wyboru obiektów:

  • przed wybraniem polecenia - w pierwszej kolejności wybieramy obiekty, a następnie wybieramy funkcje np. kopiuj,
  • po wyborze polecenia - wybieramy polecenie, a następnie jesteśmy proszeni o wybór obiektów.

Niezależnie od tego jakiego sposobu używamy sposób wybierania elementów możemy podzielić na:

  • wskazanie pojedynczego elementu na rysunku,
  • wybór oknem (zaznaczanie w prawo) - tylko elementy znajdujące się w całości w oknie,
  • wybór oknem (zaznaczanie w lewo)- elementy znajdujące się w całości w oknie oraz przecinające.

Aby odjąć obiekt od zbioru wskazań można wykonać zaznaczenie wraz z klawiszem SHIFT.

Wybór oknem omówiliśmy szczegółowo na rysunkach poniżej.

 

Wyciągnij

Polecenie pozwalające na wyciągnięcie wybranego obiektu wzdłuż wybranej ścieżki lub poprzez podaną wartość wysokości wyciągnięcia.

Wyczyść_ekran

Opcja pozwalająca na bardziej przejrzystszy widok programu oraz projektu w nim utworzonego. Po wybraniu opcji narzędzia programu zostaną schowane, ale można je rozwinąć. Okno otwiera się na całą szerokość ekranu. 

Wykrywanie wysp

Dostępne są 3 opcje_wykrywania wysp:

  • Co druga - każda granica obszar stanowi jakby przełącznik włączający lub wyłączający kreskowanie.
  • Zewnętrzna - kreskowany jest tylko zewnętrzny pas obszaru.
  • Ignoruj - zakreskowany zostanie cały obszar wewnętrzny.

 

Poszczególne przypadki opcji wykrywania wysp pokazano na rysunku poniżej:

 

 

Synonyms - Opcje_wykrywania wysp
Wymagania sprzętowe
Wymiarowanie_kąta

Narzędzie wymiaruje kąt pomiędzy elementami.

Synonyms - _dimangular
Wymiarowanie_współrzędnymi

Wymiarowanie odnośnikami, na któych program podaje odległość X lub Y od początku układu współrzędnych.

Synonyms - _dimordinate
Wymiar_liniowy

Wstawia wymiar poprzez 2 punkty lub wskazanie obiektu.

Synonyms - _dimlinear
Wymiar_od_bazy

Wstawia kolejne wymiary od bazy.

Synonyms - _dimbaseline, wymiarów od bazy
Wymiar_pochyły

Pozwala na pochylenie pomocniczych linii wymiarowych.

Wymiar_promienia

Pozwala na zwymiarowanie promienia łuku, okręgu lub polilinii.

Synonyms - _dimradius
Wymiar_przerwany

Wstawia symbol przerwania (zygazak) na linię tekstu wymiarowego.

Wymiar_równoległy

Tworzy wymiar liniowy równoległy do obiektu, lub do linii poprowadzonej przez wskazane punkty.

Synonyms - _dimaligned