Śledzenie biegunowe

Kiedy włączone jest Śledzenie biegunowe, podczas rysowania kursor przyciąga się do wcześniej ustalonych kątów jeśli jest blisko. W przeciwieństwie do trybu Orto, Śledzenie biegunowe pozwala na rysowanie pod dowolnym kątem, jednak kiedy zbliży się do wielokrotności ustalonego (lub ustalonych) kąta, blokuje się na ten właśnie element. Nie ma możliwości używania tej funkcji razem z trybem Orto. 

Aby zmienić ustawienia funkcji należy wybrać polecenie USTAWIENIARYS albo kliknąć prawym przyciskiem myszy na ikonę funkcji w pasku statusu. W okienku Przyrost kąta należy wpisać wartość, do jakiej będzie przyciągany kursor podczas rysowania. Można także dodać dodatkowe kąty.

 

Opcje śledzenia biegunowego w ZWCAD

Przegląd warstw

Warstwy w programie są jak przezroczyste arkusze nakładane na siebie, dzięki którym można łatwo rozdzielać informacje. Każdy obiekt narysowany w programie należy do jakiejś warstwy, a ich widoczność można włączać i wyłączać. Jeśli taka warstwa zostanie wyłączona, to obiekty na niej się znajdujące nie są wyświetlane ani nie pokazują się w druku. W przypadku kiedy obecnie używana warstwa jest wyłączona, wciąż można na niej rysować, a obiekty pojawią się jak tylko warstwa zostanie włączona. Istnieje także opcja zamrożenia warstwy - wtedy także obiekty nie są wyświetlane ani drukowane, ale dodatkowo nie wpływają w żaden sposób na elementy rysunku i nie podlegają regeneracji. Nie można zamrozić obecnej warstwy.

Można także zablokowywać albo odblokowywać warstwy. Obiekty na takiej zablokowanej warstwie będą widoczne na wydruku i są widoczne w rysunku, ale nie można ich edytować. Chroni to elementy na tej warstwie przed przypadkową edycją. 

Każda warstwa ma przypisany kolor, rodzaj linii i jej szerokość. Niektóre także styl wydruku. Wszystkie nowo powstające obiekty będą miały właśnie kolor, rodzaj i szerokość linii zgodne z ustawieniami warstwy. 

Obliczenia geometryczne

ZWCAD oferuje wiele narzędzi do pomiaru obiektów, np.: długości, powierzchni, kąta. Część funkcji jest dostępna w panelu Narzędzia - Zapytania.

Współrzędne

Za każdym razem kiedy program CAD prosi o wybranie punktu, można to zrobić wskazując go myszką, lub wpisać jego współrzędne 2D albo 3D. Te współrzędne mogą być podane w układzie współrzędnych kartezjańskich albo biegunowych. Ponadto można odnajdywać punkty za pomocą współrzędnych kartezjańskich, walcowych albo sferycznych.

Układ współrzędnych kartezjańskich składa się z trzech osi, X Y i Z. Wartość punktu to odległość na osiach X Y i Z od punktu zerowego, będącego początkiem układu współrzędnych. Dzięki temu można wprowadzać dokładne miejsca punktów w odniesiu do punktu 0,0,0 albo w odniesieniu do poprzeniego punktu. 

Panel jednostek rysunkowych pozwala na ustawienie dokładności oraz sposobu wyświetlania jednostek na rysunku, a także kierunku układu współrzędnych. Można go wywołać poleceniem JEDN:

Linia

Linia składa się z dwóch punktów, początku i końca. Możesz łączyć je ze sobą, ale każda jest osobnym elementem.

Żeby narysować linię, należy:

  1. Wpisać polecenie LINIA, albo wybrać ją z menu Rysuj.
  2. Kliknąć lub wpisać punkt początkowy.
  3. Wybrać punkt końcowy. W razie potrzeby przyciskiem C można cofnąć ostatnią linię.
  4. Zakończyć polecenie Enterem.

Jeśli po skończeniu rysowania linii włączysz polecenie po raz kolejny, to zamiast podawać punktu początkowego możesz wcisnąć Enter żeby rozpocząć rysowanie od ostatniego punktu linii. A jeśli ostatnim obiektem rysowanym był łuk, Enter pozwoli narysować linię, która będzie przedłużeniem zakończenia tego łuku.

Łuk

Jest to część okręgu, domyślnie rysowana w oparciu o trzy punkty - początek, punkt wewnętrzny i koniec. Jest jednak znacznie więcej metod rysowania łuku, dzięki czemu zawsze będzie to wygodne dla użytkownika.

 

Menu rysowania łuku w ZWCAD

 

Obiekty 3D

W zależności od metod tworzenia, trójwymiarowe obiekty można podzielić na trzy kategorie:

  • Modele druciane składają się z lini i łuków rysowanych w przestrzeni 3D. Modele takie nie mają powierzchni, a przez to że każdy ich element musiał być ręcznie wybrany, tworzenie ich zajmuje dużo czasu.
  • Modele powierzchniowe mają zarówno krawędzie w formie łuków i linii jak i powierzchnie. Można je tworzyć porzez odpowiednie polecenia, albo nadając wysokość i grubość obiektom 2D.
  • Bryły 3D są najbardziej zaawansowanymi trójwymiarowymi obiektami. Trudno je edytować, jednak w programie CAD są ku temu narzędzia. 

 

Ustawianie grubości i wysokości

Domyślnie, ZWCAD tworzy obiekty 2D bez wysokości ani grubości. Najłatwiej przemienić je w 3D zmieniając jeden z tych parameterów.

Za wysokość obiektu odpowiada pozycja na osi Z względem osi XY. Jeśli wartość Z jest równa 0, obiekt jest bezpośrednio na płaszczyźnie XY, natomiast jeśli wartość jest dodatnia, obiekt jest powyżej, a jeśli jest ujemna, to obiekt jest poniżej.

Grubość odpowiada za wielkość obiektu, w górę albo w dół od swojej wysokości. Wartość dodatnia oznacza że obiekt będzie wystawał powyżej swojej wysokości, a ujemna że będzie się kończył na swojej wysokości. Grubość jest równomierna dla całego obiektu.

Zmieniając grubość linii staje się ona obiektem 3D, tak więc zmieniając grubość okręgu staje się on cylindrem, a prostokąt przekształca się w pudełko.

Kula

Kolejną bryłą, którą możesz stworzyć jest kula. Jest ona tworzona na osi XY i wysokości 0 w LUW. Do ustalenia wielkości kuli należy podać średnicę albo promień. Za pomocą suwaków, można ją w łatwy sposób powiększać lub pomniejszać, albo przenosić poprzez centralny uchwyt.

 

Kula w programie ZWCAD

 

Takiej kuli można także użyć do stworzenia kopuły, potrzebne jest do tego polecenie RÓŻNICA. Pozwala ono na wycięcie z obiektu kształtu innego obiektu. Poniżej przykład zastosowania tej funkcji do stworzenia kopuły.