Linia

Linia składa się z dwóch punktów, początku i końca. Możesz łączyć je ze sobą, ale każda jest osobnym elementem.

Żeby narysować linię, należy:

  1. Wpisać polecenie LINIA, albo wybrać ją z menu Rysuj.
  2. Kliknąć lub wpisać punkt początkowy.
  3. Wybrać punkt końcowy. W razie potrzeby przyciskiem C można cofnąć ostatnią linię.
  4. Zakończyć polecenie Enterem.

Jeśli po skończeniu rysowania linii włączysz polecenie po raz kolejny, to zamiast podawać punktu początkowego możesz wcisnąć Enter żeby rozpocząć rysowanie od ostatniego punktu linii. A jeśli ostatnim obiektem rysowanym był łuk, Enter pozwoli narysować linię, która będzie przedłużeniem zakończenia tego łuku.

 

 
 

 

Półprosta

Jest to linia mająca początek, jednak niemająca końca. 

Żeby narysować półprostą, należy:

  1. Wpisać polecenie PÓŁPROSTA, albo wybrać ją z menu Rysuj.
  2. Kliknąć lub wpisać punkt początkowy.
  3. Wybrać kierunek.
  4. Zakończyć polecenie Enterem.

 

Prosta

Jest to linia, która nie ma początku ani końca i jedynie przechodzi przez wyznaczony punkt pod odpowiednim kątem. Z tego też względu nie ma określonej długości.

Żeby narysować prostą, należy:

  1. Wpisać polecenie PROSTA, albo wybrać ją z menu Rysuj.
  2. Kliknąć lub wpisać punkt początkowy.
  3. Wybrać kąt obrotu.
  4. Zakończyć polecenie Enterem.

 

Multilinia

Jest to linia, składająca się z kilku równoległych linii w ustalonej odległości od siebie. Domyślnie składa się z dwóch linii, jednak można ją modyfikować i tworzyć własne ustawienia

 

 

Powyższe okno jest dostępne po wpisaniu polecenia MLSTYL albo po wyborze opcje Styl multilinii z panelu Zarządzania stylami w pasku Narzędzi. W tym oknie można tworzyć nowe style, które będą wykorzystywane w projekcie, a w nich ustawiać kolor, rodzaj linii, odległość pomiędzy nimi i ich ilość, oraz inne detale. Po uruchomieniu funkcji multilinii, np. poleceniem ML, można wcisnąć T jak sTyl żeby przełączać się pomiędzy stylami przygotowanymi w edytorze.

Należy jednak pamiętać, że jeśli jakaś multilinia jest już narysowana w programie CAD, to nie ma możliwości jej edycji.

W naszej bezpłatnej aplikacji ZWPack dodaliśmy możliwość zmiany stylu narysowanej już multilinii. Pokazaliśmy to na filmie poniżej.

 

 

Żeby narysować multilinie, należy:

  1. Wybrać funkcje z paska Rysuj albo wpisać ML.
  2. Wybrać punk początkowy.
  3. Wybrać punkt końcowy.
  4. Zakończyć polecenie Enterem.

 

 
 

 

Polilinia

Polilinia to sekwencja łuków, linii i punktów połączona w jeden obiekt. Posiada bardzo dużo opcji modyfikacji, od rodzaju linii, jej szerokości i koloru po poszczególne wierzchołki między fragmentami, które można dodawać, rozciągać albo przenosić. Dzięki temu można modyfikować różne segmenty całej polilinii, albo wygodnie przekształcać je w łuki.

Po rozpoczęciu rysowania w Pasku polecenia pojawią się opcje pokazujące co można rysować dalej albo metody rysowania. Po stworzeniu przynajmniej jednego segmentu pojawi się opcja cofnięcia i powrócenia do poprzedniego punktu, a po narysowaniu dwóch segmentów pojawi sie opcja zamknięcia polilini w punkcie startowym.

 

Przykłady zastosowania polilinii w programie ZWCAD

 

 Żeby narysować polilinie, należy:

  1. Wybrać polilinie z menu Rysuj albo wpisać PL.
  2. Wybrać punkt startowy.
  3. Wybrać koniec segmentu i powtarzać aż do wybrania końca polilinii.
  4. Zakończyć polecenie Enterem albo opcją Zamknij.

Kiedy wybierzesz U jak łUk podczas rysowania polilinii, wybierając kolejne punkty będziesz również wybierać początek kolejnego łuku. Do określania parametrów łuków możesz wybrać kilka opcji w Wierszu polecenia, takich jak np. kąt, środek, zwrot, promień czy szerokość. 

Po tym jak polilinia zostanie narysowana, można ją edytować polecniem EDPLIN. Ponadto polecenie ROZBIJ konwertuje polilinie do zbioru linii i łuków. Można także wybrać opcje SPLAJN by narysować albo przekształcić polilinie do splajnu. 

Żeby narysować linie przechodzącą w łuk, należy:

  1. Wybrać polilinie z menu Rysuj albo wpisać PL.
  2. Wybrać punkt startowy.
  3. Wybrać koniec segmentu.
  4. Wpisać U jak łUk.
  5. Wybrać koniec łuku. Klawiszem TAB można przełączać się pomiędzy parametrami, a przyciskiem Ctrl można zmieniać kierunek.

Używając polecenia Szerokość podczas rysowania polilinii, można wygodnie zmieniać szerokość jej segmentów. Można to także zrobić po skończeniu, edytując w panelu Właściwości każdy wierzchołek z osobna.

 

Szerokość polilinii w ZWCAD

 

Dodatkowe informacje można znaleźć na naszym kanale YouTube pod adresem: 

 

Rysowanie Obwiedni

Polecenie OBWIEDNIA pozwala na rysowanie obszaru, opartego na już istniejącym. Należy wybrać obszar zamknięty, a po jego namniejszym obszarze zostanie stworzona zamknięta polilinia. 

Poniższa grafika obrazuje tworzenie takiej obwiedni, na podstawie obszaru w którym pokrywają się oba obiekty.

 

Przykład stosowania obwiedni w ZWCAD

 

Żeby narysować obwiednie, należy:

  1. Wybrać obwiednie z menu Rysuj albo wpisać OBWIEDNIA.
  2. Wybrać opcje Wszystkie widoczne elementy albo wybrać zbiór ręcznie.
  3. Wybrać opcje wykrywania wysp.
  4. Wybrać obszar.
  5. Kliknąć wewnątrz obszaru, który ma się stać obwiednią. Można wybrać kilka obszarów.
  6. Potwierdzić Enterem.

 

Wieloboki

Są to polilinie składające się z niemal dowolnej liczby ścian o równej długości. Mogą mieć minimalnie 3 a maksymalnie 1024 ściany. Jednak do rysowania prostokątów jest oddzielne polecenie, PROSTOK. Podczas tworzenia możesz zdecydować, czy wielobok ma być rysowany na podstawie długości boku, czy okręgu - może być wpisany w okrąg albo opisany na nim.

Żeby narysować wielobok, należy:

  1. Wybrać wielobok z menu Rysuj albo wpisać WIELOBOK.
  2. Podać liczbę boków.
  3. Podać środek albo wpisać B jak Bok.
  4. Określić wielobok w oparciu o okrąg, albo narysować bok wieloboku.

 

Prostokąt

Są to zamknięte polilinie o 4 bokach. Bazowo są rysowane równolegle do siatki, jednak można wybrać odpowiednią opcje podczas rysowania by wstawić je pod kątem. 

Żeby narysować prostokąt, należy:

  1. Wybrać prostokąt z menu Rysuj albo wpisać PROSTOK.
  2. Określić pierwszy róg prostokąta.
  3. Określić drugi róg prostokąta.

Taki prostokąt można swobodnie edytować albo rozbić na zwykłe linie za pomocą polecenia ROZBIJ.

 

Punkty

Po uruchomieniu polecenia należy określić gdzie taki punkt ma się pojawić. Można także wybrać opcje Wielu Punktów, by szybko i wygodnie wstawić ich kilka. 

Za pomocą polecenia ODTPUNKT można otworzyć menu, które umozliwia wybór symbolu przedstawiającego punkt na rysuku oraz jego rozmiaru.

 

Panel stylu punktów w ZWCAD

 

Trasa

Ta funkcja pozwala na tworzenie linii z wypełnieniem, którą można bardzo łatwo edytować. Po wyłączeniu wypełnienia, widać jedynie obramowanie funkcji. Rozpocząć funkcje można wpisując polecenie TRASA.

 

Funkcja trasy w ZWCAD

 

Szkice

Dzięki poleceniu SZKICUJ można tworzyć szkice, opierające się na liniach określonej długości, którą podaje się po rozpoczęciu funkcji. Po kliknięciu na miejsce rozpoczęcia, przy poruszeniu myszą zaczną pojawiać się linie. Klikając kończy się szkic, ale ponownym przyciskiem można rysować dalej. Dopiero potwierdzając szkic Enterem zostaje on wprowadzony do rysunku.

 

Przykład szkicu w ZWCAD

 

Powyższy przykład pokazuje użycie funkcji na długości linii 5 jednostek (lewy), oraz 100 jednostek (prawy).