Pochylenie

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Pochylenie

Umożliwia utworzenie pochyłości ścian brył.

Operacje > Operacja inżynierska

 

Operacje ZW3D Pochylenie wstążka

Operacje Pochylenie ZW3D Panel

Pochylenie (Draft Feature)
Ścieżka: Wstaw > Pochylenie (poziom części)

Polecenie tworzy cechę pochylenia względem wybranych elementów modelu. Pochylenia stosuje się w projektowaniu części formowanych wtryskowo, aby mogły być swobodnie wyjmowane z gniazd i rdzeni formy. Polecenie zawiera opcje tworzenia, sprawdzania oraz usuwania pochyleń.

Wskazówka ZW3D:
Pochylenia na powierzchniach cylindrycznych zawsze prowadzą do powstania powierzchni stożkowych, co poprawia ciągłość geometryczną.


Rodzaje pochyleń względem geometrii

  • Pochylenie względem płaszczyzny (Draft about Plane)

  • Pochylenie względem linii podziału (Draft about Parting Lines)

  • Pochylenie względem krawędzi neutralnych (Draft about Neutral Edges)

  • Pochylenie względem powierzchni neutralnej (Draft about Neutral Face)


Dane wymagane

  • Typ (Type)
    Określa rodzaj pochylenia.

  • Krawędzie (Edges)
    Wybierz krawędzie podziału.

  • Powierzchnie podziału (Parting faces)
    Określ powierzchnie podziału.

  • Powierzchnie pochylane (Draft faces)
    Wskaż powierzchnie, które mają być pochylane.

  • Kąt A (Angle A)
    Wartość kąta pochylenia.

  • Kierunek P (Direction P)
    Kierunek pochylenia, zwykle zgodny z kierunkiem wyjmowania elementu z formy.
    Jeśli nie określono inaczej, domyślnie jest to normalna do płaszczyzny bazowej lub Z lokalnego układu współrzędnych.


Rodzaje pochyleń względem krawędzi (Edges)

  • Jednostronne (1 side) – pochyl jedną stronę powierzchni przylegającej do krawędzi.

  • Dwustronne – symetryczne (2 sides, split) – pochyl dwie strony symetrycznie.

  • Dwustronne – neutralne (2 sides, neutral) – pochyl dwie strony tym samym kątem.

  • Dwustronne – asymetryczne (2 sides, asymmetric) – pochyl dwie strony różnymi kątami.


Rodzaje pochyleń względem powierzchni (Faces)

  • Jednostronne (1 side) – pochyl jedną część powierzchni podzielonej powierzchnią stałą.

  • Dwustronne – symetryczne (2 sides, split) – pochyl dwie części powierzchni symetrycznie.

  • Dwustronne – neutralne (2 sides, neutral) – pochyl dwie części tym samym kątem, powierzchnie łączą się.

  • Dwustronne – asymetryczne (2 sides, asymmetric) – pochyl dwie części różnymi kątami.

  • Powierzchnie stałe i podziałowe (Stationary and parting) – wybierz powierzchnie stałe oraz podziałowe, a następnie ustaw pochylane powierzchnie.

  • Lista (List)
    Zapisuje zestaw krawędzi, kątów i innych danych w jednym poleceniu.


Dane opcjonalne (zakładka Opcje)

  • Rozszerzenie (Extension)
    Określa sposób prowadzenia powierzchni pochylenia:

    • Liniowe (Linear) – prosta linia, bez zachowania krzywizny.

    • Łukowe (Arc) – łuk kołowy, dopasowany do krzywizny.

    • Odbicie (Reflect) – odbicie punktów kontrolnych względem normalnej.

    • Wygaszanie krzywizny (Curvature diminishing) – dopasowanie krzywizny na początku, następnie przejście w linię prostą.

  • Przelicz zaokrąglenia (Recompute Fillets)
    Automatycznie usuwa i odtwarza zaokrąglenia w obszarach pochylanych.

  • Strona S (Side S)
    Określa, która strona ma zostać pochylona:

    • Górna (Top) – tylko górna.

    • Dolna (Bottom) – tylko dolna.

    • Podzielona (Split) – obie strony.

    • Neutralna (Neutral) – cała powierzchnia.

  • Przecięcia (Intersections)

    • Usuń wszystkie (Remove all) – usuń wszystkie przecięcia.

    • Nie usuwaj (Do not remove) – pozostaw przecięcia.

  • Usuń obszary odwrócone (Remove inverted regions)
    Gdy włączone, usuwa nieprawidłowe fragmenty powstałe w wyniku pochylenia.

  • Minimalizuj dane powierzchniowe (Minimize surface data)
    Redukuje liczbę punktów kontrolnych NURBS, zmniejsza rozmiar pliku i ułatwia dalszą edycję.


 

Lista synonimów dla Pochylenia (Draft Feature)

  • pochylenie ścian

  • pochylenie formujące

  • kąt wypraski

  • kąt demontażowy

  • kąt wyjęcia

  • kąt odformowania

  • draft

  • draft angle

  • taper


Tabelka porównawcza dla różnych systemów CAD

ProgramPolska nazwa komendyAngielski odpowiednikKrótki opis
ZW3D Pochylenie Draft Feature Tworzy pochylenie względem płaszczyzn, krawędzi lub linii podziału; wspiera tryby jednostronne, dwustronne, neutralne i asymetryczne.
  Pochylenie Draft Dodaje pochylenie do ścian modelu, aby ułatwić wyjmowanie z formy; obsługuje neutralną płaszczyznę i powierzchnie podziału.
  Pochylenie Draft Funkcja do pochylania ścian względem neutralnych krawędzi, płaszczyzn lub powierzchni parting; umożliwia wybór wielu wariantów pochyleń.
  Pochylenie Draft Umożliwia tworzenie pochyleń części poprzez wskazanie powierzchni bazowej (neutralnej) oraz powierzchni pochylanych.
  Pochylenie Draft Pozwala dodać pochylenie do ścian w odniesieniu do krawędzi, płaszczyzn neutralnych lub powierzchni podziału; obsługuje kąty symetryczne i asymetryczne.
  Pochylenie Draft Angle Tworzy kąt pochylenia ścian w odniesieniu do płaszczyzny lub powierzchni neutralnej; szeroko stosowane w projektach form wtryskowych.

 

 

 

Synonimy: kąt odformowania