Odsunięcie ściany

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Odsunięcie ściany

Umożliwia rozszerzenie lub skurczenie ściany / powłoki w części.

Operacje > Edytuj kształt

Operacje Odsunięcie ściany ZW3D wstążka

Operacje Odsunięcie ściany ZW3D Panel

 

 

 

Odsunięcie ściany (Offset Shell Face) pozwala na odsuwanie jednej lub kilku wybranych ścian powłoki w ZW3D. Powłoka może być zarówno otwarta, jak i zamknięta. Polecenie wykorzystuje wartość odsunięcia — dodatnia oznacza odsunięcie zewnętrzne, ujemna wewnętrzne. Przy tej operacji można zarządzać sposobem tworzenia ścian bocznych oraz sposobem przedłużania odsuwanych ścian.


Metody i opcje działania komendy

  • Nie twórz (Do not create) – krawędzie są rozbijane, odsunięta ściana staje się osobnym elementem.

  • Utwórz (Create) – wszystkie krawędzie obwiedni są przeliczane, a ściany boczne tworzone tam, gdzie to wymagane.

  • Zablokuj (Force) – ściany boczne są zawsze tworzone, nawet gdy geometrycznie nie są bezpośrednio wymagane; krawędzie nie są przeliczane.

Tryby przedłużania odsuwanej ściany:

  • Liniowy (Linear) – ściana wydłużana wzdłuż stycznej, bez zachowania krzywizny.

  • Okrągły (Circular) – wydłużenie zgodnie z krzywizną oryginalnej powierzchni.

  • Odbicie (Reflect) – przedłużenie przez odbicie punktów kontrolnych względem normalnej płaszczyzny.

  • Krzywizna (Curvature diminishing) – zachowuje krzywiznę na końcach, stopniowo przechodząc do linii prostej.

  • Naturalny (Natural) - Połączenie opcji krzywizna oraz okrągły

Opcje dotyczące przecinających się powierzchni:

  • Nie usuwaj (Do not remove) – ignorowanie samozachodzących powierzchni.

  • Usuń wszystkie (Remove all) – automatyczne usuwanie przecinających się fragmentów.

Automatyczne zmniejszanie danych powierzchni (Auto Reduce)

  • Minimalizuj dane powierzchni (Minimize surface data) – ogranicza liczbę punktów kontrolnych, co zmniejsza rozmiar pliku i usprawnia późniejszą edycję.

Tolerancja (Tolerance)

  • Ustawia lokalną tolerancję, ważną tylko dla bieżącej komendy. Po zakończeniu operacji używana jest globalna tolerancja modelowania.


Wymagane dane wejściowe komendy

  • Ściany (Faces) — wybierz jedną lub więcej ścian do odsunięcia.

  • Odsunięcie (Offset) — podaj wartość odsunięcia (ujemną lub dodatnią).

  • Lista (List) — po wskazaniu ścian i wartości odsunięcia dodaj dane jako listę; dwukrotne kliknięcie w liście pozwala zmodyfikować wartości dla konkretnych ścian.


Opcjonalne dane wejściowe komendy

  • Różne wartości odsunięcia dla każdej ściany.

  • Tryb tworzenia ścian bocznych.

  • Tryb przedłużania odsuwanej ściany.

  • Ustawienia minimalizacji danych powierzchni.

  • Ustawienia tolerancji.


Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy

  • Możliwość odsunięcia wielu ścian jednocześnie, każdej o inną wartość.

  • Zaawansowane sterowanie sposobem tworzenia ścian bocznych i typem przedłużenia.

  • Praca na samozachodzących powierzchniach z możliwością ich automatycznego usuwania.

  • Minimalizacja liczby punktów kontrolnych celem usprawnienia edycji.

  • Lokalne ustawienia tolerancji.


Tipsy i tricki użycia komendy w ZW3D

  • Ustawiając różne wartości odsunięcia dla poszczególnych ścian, możesz uzyskać nietypowe efekty geometryczne.

  • Opcja „Minimize surface data” znacząco poprawia wydajność pracy z dużymi modelami, kosztem chwilowego spowolnienia przy ich tworzeniu.

  • Komenda może się nie powieść, jeśli promień naroża (wklęsłego lub wypukłego) zostanie odsunięty dokładnie o swoją wartość — unikaj takich sytuacji.

  • Przy pracy na złożonych bryłach śledź efekty przecinania się powierzchni i rozważ użycie opcji automatycznego usuwania tych fragmentów.


Synonimy komendy dla popularnych programów CAD 3D

  • Odsunięcie ściany, przesunięcie powierzchni, pogrubienie ściany, offset powierzchni, Push/Pull, wydłużenie ściany, przemieszczenie ściany, Offset Face, Offset Surface, Move Face, Shrink/Fatten.


Programnazwa komendy po polskunazwa komendy po angielskukrótki opis działania funkcji
A Odsunięcie Ściany Offset Face Odsuwa wybraną ścianę bryły 3D o wskazaną odległość, zmieniając grubość.
S Przesuń Powierzchnię Move Face Przesuwa wybrane powierzchnie bryły, modyfikując geometrię.
I Odsunięcie/Pogrubienie Ściany Offset/Thicken Face Tworzy odsuniętą lub pogrubioną powierzchnię, zwiększa grubość części.
F Odsunięcie Ściany Offset Face Dynamiczne przesunięcie ściany lub kilku ścian w wybranym kierunku.
S Pociągnij/Popchnij Push/Pull Przekształca powierzchnię przez jej wyciągnięcie do żądanej głębokości.
B Wytłaczanie Extrude Wyciąga powierzchnię wzdłuż jej normalnej, tworząc nową geometrię.
O Odsunięcie Powierzchni Offset Surface Tworzy powierzchnię równoległą do wybranej, odsuniętą o zadaną wartość.
S Odsunięcie Ścian Offset Faces Przesuwa wybrane ściany lub powierzchnie modelu.
A Odsunięcie Ściany Offset Face Umożliwia odsunięcie ścian, tworzy prześwity i miejsca pod zabudowę.
G Odsunięcie Ściany Offset Face Poszerza lub zwęża wybrane ściany bryły 3D.

N

Odsunięcie Ściany Offset Face Przesuwa wybraną ścianę lub ściany modelu, opcja zmiennego odsunięcia.
C Odsunięcie Powierzchni Offset Surface Tworzy powierzchnię równoległą do wybranej, odsuniętą o wskazaną wartość.
C Odsunięcie Powierzchni Offset Surface Generuje powierzchnię na zadanej odległości od oryginału.
F Odsunięcie Offset Tworzy powierzchnię odsuniętą, dostępna także opcja Offset Faces w Part Workbench.