
Umożliwia rozszerzenie lub skurczenie ściany / powłoki w części.
Operacje > Edytuj kształt


Odsunięcie ściany (Offset Shell Face) pozwala na odsuwanie jednej lub kilku wybranych ścian powłoki w ZW3D. Powłoka może być zarówno otwarta, jak i zamknięta. Polecenie wykorzystuje wartość odsunięcia — dodatnia oznacza odsunięcie zewnętrzne, ujemna wewnętrzne. Przy tej operacji można zarządzać sposobem tworzenia ścian bocznych oraz sposobem przedłużania odsuwanych ścian.
Metody i opcje działania komendy
-
Nie twórz (Do not create) – krawędzie są rozbijane, odsunięta ściana staje się osobnym elementem.
-
Utwórz (Create) – wszystkie krawędzie obwiedni są przeliczane, a ściany boczne tworzone tam, gdzie to wymagane.
-
Zablokuj (Force) – ściany boczne są zawsze tworzone, nawet gdy geometrycznie nie są bezpośrednio wymagane; krawędzie nie są przeliczane.
Tryby przedłużania odsuwanej ściany:
-
Liniowy (Linear) – ściana wydłużana wzdłuż stycznej, bez zachowania krzywizny.
-
Okrągły (Circular) – wydłużenie zgodnie z krzywizną oryginalnej powierzchni.
-
Odbicie (Reflect) – przedłużenie przez odbicie punktów kontrolnych względem normalnej płaszczyzny.
-
Krzywizna (Curvature diminishing) – zachowuje krzywiznę na końcach, stopniowo przechodząc do linii prostej.
- Naturalny (Natural) - Połączenie opcji krzywizna oraz okrągły
Opcje dotyczące przecinających się powierzchni:
-
Nie usuwaj (Do not remove) – ignorowanie samozachodzących powierzchni.
-
Usuń wszystkie (Remove all) – automatyczne usuwanie przecinających się fragmentów.
Automatyczne zmniejszanie danych powierzchni (Auto Reduce)
-
Minimalizuj dane powierzchni (Minimize surface data) – ogranicza liczbę punktów kontrolnych, co zmniejsza rozmiar pliku i usprawnia późniejszą edycję.
Tolerancja (Tolerance)
-
Ustawia lokalną tolerancję, ważną tylko dla bieżącej komendy. Po zakończeniu operacji używana jest globalna tolerancja modelowania.
Wymagane dane wejściowe komendy
-
Ściany (Faces) — wybierz jedną lub więcej ścian do odsunięcia.
-
Odsunięcie (Offset) — podaj wartość odsunięcia (ujemną lub dodatnią).
-
Lista (List) — po wskazaniu ścian i wartości odsunięcia dodaj dane jako listę; dwukrotne kliknięcie w liście pozwala zmodyfikować wartości dla konkretnych ścian.
Opcjonalne dane wejściowe komendy
-
Różne wartości odsunięcia dla każdej ściany.
-
Tryb tworzenia ścian bocznych.
-
Tryb przedłużania odsuwanej ściany.
-
Ustawienia minimalizacji danych powierzchni.
-
Ustawienia tolerancji.
Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy
-
Możliwość odsunięcia wielu ścian jednocześnie, każdej o inną wartość.
-
Zaawansowane sterowanie sposobem tworzenia ścian bocznych i typem przedłużenia.
-
Praca na samozachodzących powierzchniach z możliwością ich automatycznego usuwania.
-
Minimalizacja liczby punktów kontrolnych celem usprawnienia edycji.
-
Lokalne ustawienia tolerancji.
Tipsy i tricki użycia komendy w ZW3D
-
Ustawiając różne wartości odsunięcia dla poszczególnych ścian, możesz uzyskać nietypowe efekty geometryczne.
-
Opcja „Minimize surface data” znacząco poprawia wydajność pracy z dużymi modelami, kosztem chwilowego spowolnienia przy ich tworzeniu.
-
Komenda może się nie powieść, jeśli promień naroża (wklęsłego lub wypukłego) zostanie odsunięty dokładnie o swoją wartość — unikaj takich sytuacji.
-
Przy pracy na złożonych bryłach śledź efekty przecinania się powierzchni i rozważ użycie opcji automatycznego usuwania tych fragmentów.
Synonimy komendy dla popularnych programów CAD 3D
-
Odsunięcie ściany, przesunięcie powierzchni, pogrubienie ściany, offset powierzchni, Push/Pull, wydłużenie ściany, przemieszczenie ściany, Offset Face, Offset Surface, Move Face, Shrink/Fatten.
Program | nazwa komendy po polsku | nazwa komendy po angielsku | krótki opis działania funkcji |
A |
Odsunięcie Ściany |
Offset Face |
Odsuwa wybraną ścianę bryły 3D o wskazaną odległość, zmieniając grubość. |
S |
Przesuń Powierzchnię |
Move Face |
Przesuwa wybrane powierzchnie bryły, modyfikując geometrię. |
I |
Odsunięcie/Pogrubienie Ściany |
Offset/Thicken Face |
Tworzy odsuniętą lub pogrubioną powierzchnię, zwiększa grubość części. |
F |
Odsunięcie Ściany |
Offset Face |
Dynamiczne przesunięcie ściany lub kilku ścian w wybranym kierunku. |
S |
Pociągnij/Popchnij |
Push/Pull |
Przekształca powierzchnię przez jej wyciągnięcie do żądanej głębokości. |
B |
Wytłaczanie |
Extrude |
Wyciąga powierzchnię wzdłuż jej normalnej, tworząc nową geometrię. |
O |
Odsunięcie Powierzchni |
Offset Surface |
Tworzy powierzchnię równoległą do wybranej, odsuniętą o zadaną wartość. |
S |
Odsunięcie Ścian |
Offset Faces |
Przesuwa wybrane ściany lub powierzchnie modelu. |
A |
Odsunięcie Ściany |
Offset Face |
Umożliwia odsunięcie ścian, tworzy prześwity i miejsca pod zabudowę. |
G |
Odsunięcie Ściany |
Offset Face |
Poszerza lub zwęża wybrane ściany bryły 3D. |
N
|
Odsunięcie Ściany |
Offset Face |
Przesuwa wybraną ścianę lub ściany modelu, opcja zmiennego odsunięcia. |
C |
Odsunięcie Powierzchni |
Offset Surface |
Tworzy powierzchnię równoległą do wybranej, odsuniętą o wskazaną wartość. |
C |
Odsunięcie Powierzchni |
Offset Surface |
Generuje powierzchnię na zadanej odległości od oryginału. |
F |
Odsunięcie |
Offset |
Tworzy powierzchnię odsuniętą, dostępna także opcja Offset Faces w Part Workbench. |