Nałożenie krzywych

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Nałożenie krzywych

Umożliwia wytłoczenie na powierzchni ściany zamkniętego profilu.

Operacje > Edytuj kształt

Operacje ZW3D Nałożenie krzywych wstążka

Operacje Nalożenie krzywych Panel ZW3D

 

 

Nałożenie krzywych na ścianę (Inlay Curves onto Face)

Komenda służy do osadzania zestawu zamkniętych pętli krzywych, takich jak generowane przez konturowe czcionki tekstowe, w powierzchni, a następnie przesunięcia nowo utworzonych wewnętrznych ścian o pożądaną odległość, tworząc efekt wypukłego lub zagłębionego tekstu. W przeciwieństwie do komendy Wytłaczanie (Emboss), która modyfikuje istniejącą ścianę, Nałożenie krzywych faktycznie tworzy nowe ściany, krawędzie, wierzchołki itp., pozwalając na ostre przejścia od podniesionych powierzchni do powierzchni bazowej. Użytkownik może następnie wybrać nowe ściany, aby przypisać im unikalne atrybuty, takie jak kolor. Komenda zapewnia również wbudowane opcje pochylenia (draft) i zaokrąglenia (fillet). Technika ta znajduje zastosowanie w projektowaniu tabliczek znamionowych, oznaczeń produktów, dekoracyjnych napisów na obudowach, tworzeniu form wtryskowych z wypukłymi lub wgłębionymi wzorami oraz personalizacji produktów poprzez dodawanie logo lub tekstów o kontrolowanej głębokości i kształcie.


Metody działania komendy

Rzutowanie (Projection)

Kontroluje metodę używaną do rzutowania krzywych na docelowe ściany. Opcja zawsze domyślnie wraca do ustawienia W miejscu (In Place) po zakończeniu komendy.

W miejscu (In Place [none])

Brak projekcji. Krzywe muszą leżeć na ścianach, które są nakładane.

Normalne do ściany (Face Normal)

Krzywe są rzutowane prostopadle do nakładanych ścian.

Bezpośrednie (Directed)

Określ własny kierunek projekcji. Możesz kliknąć prawym przyciskiem myszy w oknie graficznym i wybrać opcję kierunkowego wprowadzania danych z udostępnionego menu podręcznego.

Dwukierunkowa (Bi-directional)

Opcja pozwala na jednoczesną projekcję w dodatnim i ujemnym kierunku wybranej osi projekcji.


Wymagane dane wejściowe komendy

Ściany F (Faces)

Wybierz jedną lub więcej ścian, które mają otrzymać nałożenie.

Krzywe C (Curves)

Wybierz kompletną listę krzywych. Zestaw krzywych musi tworzyć niesamoprzerzynające się zamknięte pętle. Pętle mogą być zagnieżdżone, jak w literze "O".

Odsunięcie T (Offset)

Określ odległość odsunięcia. Wartość dodatnia podniesie ściany ponad bazę, wartość ujemna je zagłębi.


Opcjonalne dane wejściowe komendy

Kierunek (Direction)

Określ kierunek nałożenia krzywej.

Kąt pochylenia (Draft angle)

Określ kąt pochylenia dla ścian bocznych.

Typ zaokrąglenia (Fillet type)

Wybierz typ zaokrąglenia: Okrągłe (Circular) lub Fazowane (Chamfer).

Zaokrąglenie względem (Fillet about)

Wybierz, które krawędzie zaokrąglić: Obie (Both), Baza (Base) lub Odsunięcie (Offset). Wszystkie krawędzie otrzymają ten sam typ zaokrąglenia.

Promień zaokrąglenia (Fillet radius)

Określ promień zaokrąglenia. Wszystkie krawędzie otrzymają ten sam typ zaokrąglenia i promień zaokrąglenia.

Pochylenie względem (Draft about)

Wybierz, względem której płaszczyzny zastosować pochylenie: Baza (Base), Odsunięcie (Offset) lub Środek (Middle).


Funkcje dodatkowe, opcje, ustawienia komendy

Minimalizuj dane powierzchni (Minimize surface data)

Użyj tej opcji, aby zmniejszyć liczbę punktów kontrolnych podczas tworzenia powierzchni. Opcja może spowolnić wydajność, ale znacznie zmniejsza gęstość punktów kontrolnych i rozmiar pliku. Dzięki temu modyfikowanie powierzchni i kształtów przy kolejnych operacjach modelowania jest znacznie szybsze. Opcja automatycznej redukcji danych NURBS w Konfiguracji (Configuration) kontroluje domyślne ustawienie tej opcji.

Opcje pochylenia (draft) i zaokrąglenia (fillet) są istotne tylko wtedy, gdy kąt pochylenia lub promień zaokrąglenia jest niezerowy. Dla niezerowego pochylenia, neutralna płaszczyzna pochylenia może być ustawiona przy bazie, górze odsunięcia lub środku ścian bocznych. Należy pamiętać, że kąt pochylenia jest obliczany względem ściany bazowej w każdym punkcie, w przeciwieństwie do komendy pochylenia ze stałą płaszczyzną odniesienia (w przypadkach, gdy powierzchnia bazowa jest zakrzywiona). Jeśli promień zaokrąglenia jest niezerowy, zaokrąglenie zostanie umieszczone na każdej krawędzi między bokami nałożenia a bazą lub bokami nałożenia a odsunięciem, lub na obu, w zależności od wybranej opcji. Można wybrać zaokrąglenia okrągłe lub fazowane. Żadne zaokrąglenie nie jest umieszczane między ścianami bocznymi.


Tipsy i tricki użycia komendy

  • Podczas pracy z tekstem upewnij się, że używasz czcionek konturowych, które tworzą zamknięte pętle, aby uniknąć błędów podczas nakładania​

  • Dla lepszej kontroli nad efektem wizualnym, eksperymentuj z różnymi wartościami odsunięcia – małe wartości (0,5-1 mm) tworzą subtelny efekt, większe (2-5 mm) dają wyraźniejsze wypukłości lub zagłębienia​​

  • Wykorzystaj opcję pochylenia (draft angle), aby ułatwić produkcję form wtryskowych – typowe wartości to 1-5 stopni​

  • Przed zastosowaniem komendy sprawdź, czy krzywe nie przecinają się – samoprzerzynające pętle spowodują błąd operacji​

  • Używaj opcji Minimalizuj dane powierzchni (Minimize surface data) dla dużych projektów z wieloma napisami, aby zredukować rozmiar pliku i przyspieszyć późniejsze edycje​

  • Przy nakładaniu na zakrzywione powierzchnie użyj opcji projekcji Prostopadle do ściany (Face Normal), aby uzyskać równomierne rozmieszczenie tekstu lub wzoru​

  • Do tworzenia efektu grawerowania zastosuj ujemne wartości odsunięcia w połączeniu z zaokrągleniem typu Fazowane (Chamfer), aby uzyskać ostre, czytelne napisy​


Synonimy komendy dla popularnych programów CAD 3D:

Osadzanie tekstu, nakładanie wzoru, wgłębianie krzywych, wypukłe nakładanie, grawerowanie powierzchniowe, nałożenie konturu, wytłoczenie na powierzchni, wbudowanie pętli, zaznaczenie na ścianie, modyfikacja powierzchni przez krzywe


Tabela porównawcza komend w programach CAD:

Nazwa programuNazwa komendy po polskuNazwa komendy po angielskuKrótki opis działania funkcji
A Wytłoczenie tekstu na powierzchni Text Extrude / Imprint Konwertuje tekst 2D na obiekt 3D i pozwala na jego odejmowanie lub dodawanie do bryły, głównie poprzez operacje logiczne
S Wygniecenie / Wtłoczenie Wrap / Indent Umożliwia owijanie szkicu wokół powierzchni cylindrycznych lub sferycznych oraz tworzenie wcięć poprzez operację Indent
Ir Wytłoczenie na powierzchni Emboss / Wrap to Face Pozwala na nakładanie tekstu lub szkiców na płaskie lub zakrzywione powierzchnie z opcją wypukłości lub zagłębienia
3 Wytłoczenie Emboss Automatycznie dopasowuje tekst lub szkic do zakrzywionej powierzchni z kontrolą głębokości i kierunku wypukłości lub wcięcia
U Podążanie ścieżką Follow Me Wytłacza profil wzdłuż wybranej ścieżki, może być używane z pluginami do nakładania tekstu na zakrzywione powierzchnie
B Modyfikator logiczny Boolean Modifier Wykorzystuje operacje logiczne do odejmowania lub dodawania tekstu przekonwertowanego na siatkę od/do obiektu docelowego
O Owijanie Wrap Pozwala na owijanie szkiców lub tekstu wokół powierzchni cylindrycznych z opcjami dodawania, odejmowania lub dzielenia powierzchni
E Tekst na krzywej / Projekcja powierzchni Text on Curve / Surface Projection Umieszcza tekst wzdłuż krzywych lub rzutuje na zakrzywione powierzchnie z możliwością wytłaczania lub grawerowania
D Owijanie Wrap Nakłada tekst lub szkice na powierzchnie cylindryczne z możliwością grawerowania lub wypukłego wykonania
G Wytłoczenie 3D tekstu 3D Text Extrude Konwertuje tekst na obiekt 3D i pozwala na operacje logiczne z bryłami 3D
N Tekst na powierzchni Text on Face Tworzy tekst bezpośrednio na wybranej powierzchni z możliwością zastosowania operacji Offset Region dla efektu wypukłości lub wcięcia
C Zgięcie bryły / Spłaszczenie wykroju Bend Solid / Flatten Quilt Spłaszcza zakrzywioną powierzchnię, nakłada tekst, a następnie zgina bryłę z powrotem wraz z tekstem
C Wyciągnięcie / Kieszeń Pad / Pocket Importuje tekst z pliku DXF/DWG i wykorzystuje operacje Pad dla wypukłości lub Pocket dla grawerowania na powierzchniach
F Wyciągnięcie / Kieszeń Pad / Pocket Tworzy tekst w środowisku Draft, konwertuje do siatki i używa operacji Pad/Pocket dla efektu wypukłości lub zagłębienia
Synonimy: grawerowanie powierzchniowe