- Szczegóły
- Kategoria: Przewodnik użytkownika ZWCAD
Chmurka rewizji
Dzięki poleceniu REVCLOUD można łatwo stworzyć obiekt przypominający chmurkę - bedzie to polilinia składająca się z dużej ilośc łuków. Jest to pomocne narzędzie przy wyróżnianiu ważnych elementów rysunku.
Możesz ją stworzyć od zera, albo przekształcić gotowy obiekt, np. okrąg, elipsę, polilinie czy splajn. Przy przekształcaniu warto zwrócić uwagę na zmienną DELOBJ. Jeśli jest ona ustawiona na 1, tak jak domyślnie, to po zamianie obiektu oryginał zostanie zastapiony przez chmurkę, w innym przypadku po prostu zostanie stworzony nowy obiekt, ale oryginał zostanie.
Dzięki zmiennej DIMSCALE możesz ustalać długośc poszczególnych segmentów chmurki.
Powyższy przykład pokazuje kilka ze sposobów na tworzenie chmurki rewizji, oraz jak można zmieniać jej wygląd.
Czytaj więcej: Chmurka rewizji, zasłona i podstawowa edycja obiektów
- Szczegóły
- Kategoria: Przewodnik użytkownika ZWCAD
Lustro
Funkcja ta pozwala na stworzenie obrazu lustrzanego dowolnego obiektu przy pomocy polecenia LUSTRO. Dzięki temu łatwo tworzy się symetryczne obiekty, poprzez rysowanie tylko połowy, dopełniając reszty tym poleceniem.
Po uruchomieniu funkcji należy wybrać obiekty CAD, a następnie punkt odbicia. Pojawi się linia, która będzie prostopadłym odbiciem wybranego elementu, przez co można bardzo łatwo i precyzyjnie umiejscowić nowy element. Po wszystkim program zapyta o to czy pozostawić oryginalny obiekt czy go zastąpić.
Przy wykorzystywaniu lustra do tworzenia odbić tekstu, warto rozważyć użycie zmiennej MIRRTEXT. Kiedy wartość zmiennej ustawiona jest na 1, obiekty odbijane są w całości, tak jak każdy inny element, natomiast przy ustawieniu na 0, tekst zostaje bez zmian, a cała reszta jest odbijana. Przykład poniżej.
Czytaj więcej: Narzędzia do edycji: lustro, odsunięcie, szyk i przenoszenie obiektów
- Szczegóły
- Kategoria: Przewodnik użytkownika ZWCAD
Rozciągnięcie
Możesz zwiększać rozmiar obiektów w ZWCADzie poprzez rozciąganie. Należy wtedy wybrać obiekty poprzez zaznaczenie punktem albo oknem. Następnie należy wybrać przesunięcie albo dwa punkty - bazowy oraz przesunięcia. Obiekty które przekroczą granicę okna albo punktu zostaną rozciągnięte, natomiast reszta zostanie przesunięta. Rozciągać można takie obiekty jak łuki, linie, fragmenty poliliniii, półproste czy trasy. Ponadto funkcja ta przenosi tylko punkty końcowe, które znajdują się w oknie wyboru, pozostawiając resztę niezmienioną.
Obiekty można także rozciągać poprzez uchwyty. Wystarczy wtedy chwycić za dostępny uchwyt i przeciągnąć w wyznaczone miejsce.
Na powyższym przykładzie wybrano obiekty za pomocą zaznaczenia (1 i 2), następnie punkt bazowy (3) i punkt końcowy (4).
- Szczegóły
- Kategoria: Przewodnik użytkownika ZWCAD
Rozbijanie obiektów
Za pomocą polecenia ROZBIJ w ZWCADzie można w łatwy sposób zamienić skomplikowany obiekt, jak np. blok albo polilinia, na części składowe. Dla przykładu, rozbijając polilinię, prostokąt albo pierścień powstanie cała masa pojedynczych linii, które można edytować osobno. Bloki rozbijane są na części, z których zostały złożone.
Rozbijanie obiektów nie wpływa zatem na wygląd obiektów na rysunku, poza dwoma wyjątkami:
- Jeśli oryginalna polilinia miała szerokość, traci się ona po rozbiciu. Dobrym przykładem może być pierścień, który po rozbiciu przyjmuje szerokość o wartości 0.
- Jeśli blok zawierał atrybuty, traci je po rozbiciu, można je jednak edytować ręcznie.
Można także rozbijać również kreskowanie i wymiarowanie. Również powstaną wtedy linie, a w przypadku wymiarowania także pole tekstowe.
- Szczegóły
- Kategoria: Przewodnik użytkownika ZWCAD
Edycja obiektów poprzez wiele uchwytów
Program ZWCAD obsługuje także edycje obiektów z wykorzystaniem kilku uchwytów. Do zaznaczania obiektów należy użyć klawisza Shift.
W zależności od tego, do czego są wykorzystywane uchwyty, możemy wyodrębnić dwa rodzaje operacji:
- W przypadku przenoszenia, obracania, skalowania albo odbijania obiektów, używanie kilku uchwytów traktuje ostatnio wybrany jako punkt bazowy.
- W przypadku rozciągania, jeśli uchwyt nie spełni warunków rozciągnięcia (np. będzie to blok, tekst czy centrum linii) to zostanie przeniesiony.
- Szczegóły
- Kategoria: Przewodnik użytkownika ZWCAD
Modyfikowanie krawędzi brył
Pierwszym narzędziem w tym panelu jest kopiowanie krawędzi. Funkcja ta przypomina kopiowanie powierzchni. Na podstawie wybranych krawędzi tworzy linie o ich długości w wyznaczonym miejscu. Ponadto takie linie mają właściwości warstwy, na której się znajdują. Warto tutaj przypomnieć, że bryły są obsługiwane tylko w wersji ZWCAD Professional.
- Szczegóły
- Kategoria: Przewodnik użytkownika ZWCAD
Wprowadzenie tekstu
Podstawową metodą wprowadzania tekstu w ZWCADzie do rysunku jest polecenie TEKST. Po uruchomieniu go, system poprosi o podanie miejsca wprowadzenia tego tekstu, wielkości jego fontu oraz kąta pochylenia. Po rozdzieleniu linijek klawiszem Enter i zakończeniu funkcji, każdą linijkę będzie można edytować osobno.
Bardziej zaawansowanym narzędziem do pisania w programie jest polecenie WTEKST. Po uruchomieniu i podaniu miejsca na rysunku pojawi się okno z panelem do wprowadzenia tekstu, edycji stylu, fontu itp.
- Szczegóły
- Kategoria: Przewodnik użytkownika ZWCAD
Podmiana fontu
W sytuacji, kiedy w rysunku znajdują się fonty, których nie można pozyskać z systemu, ZWCAD zastąpi je fontem simplex.shx. Można zastąpić domyślny font zastępczym, przy pomocy zmiennej FONTALT. Funkcja poprosi wtedy o podanie nazwy nowego fontu.
Plik mapowania fontów to lista fontów i ich odpowiednich zamienników, które będą wykorzystywane zamiast nich, jeśli system nie będzie w stanie zlokalizować tych oryginalnych. Taki plik zapisywany jest w zgodnym z ASCII rozszerzeniu .fmp. Do edycji tego pliku i fontów nada się każdy edytor ASCII.
Wielkość tekstu
Rozmiar fontu mierzony jest w jednostkach rysunkowych. Przy tej samej wielkości tekstu, fonty SHX są zwykle trochę większe niż TrueType. W przypadku kiedy font jest inny niż TrueType, wartość odnosi się do rozmiaru wielkiej litery. W sytuacji gdzie wielkość tekstu w stylu ustalona jest na 0, system będzie prosił o wpisanie wysokości przy każdej linii.
W przypadku fontów TrueFont, wysokość odnosi się do rozmiaru wielkiej litery z miejscem na akcenty i jest zależna od konkretnego fontu.
Strona 3 z 5