Podziel

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Podziel

Umożliwia podzielenie bryły za pomocą płaszczyzny lub innej bryły.

Operacje > Edytuj kształt

Operacje Podziel ZW3D wstążka

Operacje Podziel ZW3D Panel

 

 

Podziel bryły (Divide Shapes)

Komenda służy do dzielenia brył lub otwartych kształtów w miejscach przecięcia z ścianami, innymi bryłami lub płaszczyznami odniesienia. W wyniku działania otrzymujemy dwie odrębne bryły lub kształty. Funkcja może także podzielić otwarty kształt lub utworzyć jeden lub więcej otwartych kształtów. Komenda ta jest podobna do funkcji Podziel ściany według ścian (Split Faces with Faces), jednak nie zachowuje połączenia pomiędzy dwoma powstałymi kształtami. Podziel bryły znajduje szerokie zastosowanie w projektowaniu form wtryskowych, gdzie umożliwia szybki podział modelu na stempel i matrycę, nawet jeśli bryła zawiera otwory lub nieciągłości powierzchni. Dzięki hybrydowemu modelowaniu bryłowo-powierzchniowemu w ZW3D większość poleceń może działać płynnie zarówno na bryłach, jak i powierzchniach, co znacznie upraszcza proces projektowania. W programowaniu CAM komenda pozwala narzędziu automatycznie omijać dziury i nieciągłości podczas obróbki części, oszczędzając projektantom ogromną ilość czasu.​


Metody działania komendy

Przez powierzchnię (Surface) - W tej metodzie używamy wyłącznie powierzchni jako geometrii dzielącej. Można wybrać pojedynczą ścianę, powierzchnię lub płaszczyznę odniesienia, która będzie służyć jako narzędzie tnące. Jest to podstawowy tryb działania komendy, stosowany gdy posiadamy już gotową geometrię dzielącą, która przecina bryłę bazową w żądanym miejscu.

Przez wytłaczaną bazę (Extrude Base) - Ta metoda umożliwia użycie zarówno brył, jak i powierzchni jako geometrii dzielącej. Dodatkowo oferuje możliwość wyboru szkicu, który zostanie automatycznie wyciągnięty w kierunku określonym przez użytkownika. W tym trybie szkic służy jako profil przekroju, który system wytłacza wzdłuż wybranego wektora kierunku, tworząc tym samym dynamiczną geometrię dzielącą. Metoda ta jest szczególnie użyteczna, gdy nie posiadamy jeszcze gotowej powierzchni dzielącej i chcemy ją utworzyć bezpośrednio podczas wykonywania operacji podziału.


Wymagane dane wejściowe komendy

Baza B (Base) - Wybierz bazową bryłę lub kształty do podzielenia. Może to być zarówno zamknięta bryła, jak i otwarty kształt powierzchniowy.

Ucinający C (Cutting C) - Wybierz dzielące kształty i/lub płaszczyzny odniesienia, które będą służyć jako geometria tnąca.

Kierunek (Direction) - Wymagany parametr dostępny tylko w metodzie Przez wytłaczaną bazę. Określa kierunek wyciągnięcia wybranego szkicu, który stanie się geometrią dzielącą. Użytkownik może wskazać , krawędź lub wektor definiujący kierunek wytłoczenia profilu tnącego.


Opcjonalne dane wejściowe komendy

Dysponowanie ucinającym C (Cutter C) - Określa sposób postępowania z dzielącymi kształtami i/lub płaszczyznami odniesienia po wykonaniu operacji. Dostępne opcje:

Zachowaj (Keep) - Zachowuje dzielący kształt bez zmian.

Usuń (Delete) - Usuwa dzielący kształt po wykonaniu operacji.

Podziel (Divide) - Dzieli również sam kształt dzielący.

Zamknij przycięty obszar (Cap trimmed region) - Za pomocą tej opcji można zdecydować, czy dwa powstałe kształty będą zamknięte na przyciętych krawędziach (tj. dwie niezależnie zamknięte bryły), czy otwarte (tj. dwa niezależnie otwarte kształty). Jeśli opcja jest zaznaczona, powierzchnie zamykające zostaną odziedziczone z geometrii dzielącej (tj. ścian, kształtów lub płaszczyzny odniesienia).

Rozszerz ucinające ściany (Extend cutting faces) - Geometria dzieląca MUSI wykraczać poza geometrię bazową. Jeśli nie wykracza, użyj tej opcji, aby ją rozszerzyć. Ta opcja ma zastosowanie tylko wtedy, gdy jako geometria dzieląca używane są powierzchnie.

Liniowe (Linear) - Rozszerzenie przebiega wzdłuż ścieżki liniowej. Jest to przydatne, ponieważ zachowuje przedłużenie od końca w kierunku stycznej, ale nie pasuje do krzywizny, co powoduje między innymi wizualną nieciągłość.

Kołowe (Circular) - Rozszerzenie przebiega wzdłuż ścieżki kołowej w kierunku krzywizny. Jest to przydatne, ponieważ pasuje do istniejącej krzywizny, ale jeśli rozszerzysz zbyt daleko, zgnie się z powrotem w kierunku przeciwnym do kierunku stycznej.

Tolerancja (Tolerance) - Ustaw tolerancję lokalną, która jest ważna tylko dla bieżącej komendy. Po zakończeniu komendy będzie używana globalna tolerancja w modelowaniu.

 


Tipsy i tricki użycia komendy w oprogramowaniu CAD

W ZW3D komenda Podziel bryły doskonale współpracuje z technologią hybrydowego modelowania bryłowo-powierzchniowego, co pozwala na pracę z modelami zawierającymi niedoskonałości - dziury, szczeliny czy nieciągłości powierzchni. Podczas projektowania form wtryskowych projektanci mogą szybko podzielić formy z dziurami i nieciągłościami powierzchni na stempel i matrycę, co znacznie przyspiesza proces projektowania. W programowaniu CAM system automatycznie rozpoznaje właściwości geometryczne modeli bryłowych i nie-bryłowych, dzięki czemu narzędzie może wykonać obróbkę części, automatycznie omijając dziury i nieciągłości. Podczas sprawdzania ścieżki narzędzia weryfikacja działa tak samo zarówno dla modeli bryłowych, jak i nie-bryłowych (nie idealnych brył z niedoskonałościami powierzchni i krawędzi). Warto pamiętać, że geometria dzieląca musi zawsze całkowicie przecinać dzielony obiekt - w przeciwnym razie należy użyć opcji rozszerzania ścian dzielących. Przy dzieleniu złożonych kształtów zaleca się najpierw przygotowanie odpowiedniej geometrii dzielącej (powierzchni lub płaszczyzn), która będzie wystarczająco duża, aby przeciąć całą bryłę bazową. Komenda szczególnie sprawdza się przy tworzeniu wielobryłowych projektów, gdzie można szybko generować nowe części dzielące wspólną geometrię. Metoda Przez wytłaczaną bazę jest szczególnie efektywna, gdy posiadamy gotowy szkic przekroju i chcemy dynamicznie kontrolować sposób przecięcia bryły poprzez zmianę kierunku wyciągnięcia, co eliminuje konieczność wcześniejszego tworzenia pomocniczych powierzchni dzielących.​


Synonimy komendy dla popularnych programów CAD 3D:

Dzielenie bryły, podział kształtu, rozdzielenie bryły, cięcie bryły, podział obiektu przestrzennego, przecięcie i podział, dzielenie według płaszczyzny, rozdzielenie według powierzchni, podział modelu 3D, cięcie bryły płaszczyzną


ProgramNazwa komendyAngielska nazwaOpis działania
A Oddziel bryłę / Rozdziel bryłę Separate / Slice Oddziela rozłączne objętości na niezależne obiekty lub wycina bryłę 3D za pomocą płaszczyzny, tworząc dwie odrębne części​
S Podziel / Podziel i zapisz bryły Split / Split and Save Bodies Dzieli część na wiele elementów za pomocą narzędzia tnącego (płaszczyzna, linia, powierzchnia), pozwala zapisać oddzielne pliki części​
I Podziel / Rozdziel bryłę Split Dzieli ściany części, przycina i usuwa sekcję części lub dzieli część na wiele brył za pomocą geometrii szkicu, powierzchni lub płaszczyzn roboczych​​
3 Podziel bryłę / Podziel ścianę Split Body / Split Face Rozdziela bryłę na wiele części używając prostych lub zakrzywionych narzędzi tnących, takich jak płaszczyzny, szkice lub geometria konstrukcyjna​​
U Rozdziel / Podziel bryły Split / Solid Split Rozdziela nakładające się bryły wzdłuż ich przecinających się krawędzi, tworząc oddzielne grupy lub komponenty z przecięć​​
B Oddziel / Rozdziel według wyboru Separate / Separate by Selection Rozdziela obiekty według zaznaczenia, materiału lub luźnych części za pomocą klawisza P w trybie edycji​​
O Podziel / Podziel część Split / Split Part Dzieli ścianę lub część za pomocą płaszczyzn, szkiców lub złączy współrzędnych bez konieczności tworzenia dodatkowych płaszczyzn konstrukcyjnych​​
E Podziel bryłę / Rozdziel część Split Body / Split Part Dzieli część za pomocą przesunięcia płaszczyzny, bryły lub powierzchni, pozwala na zapisanie oddzielnych plików części z wielobryłowego projektu​​
A Podziel bryłę według płaszczyzny Split Solid by Plane Rozdziela bryłę na dwie różne części używając istniejącej płaszczyzny lub dodając płaszczyznę w wymaganym miejscu​​
G Podziel obiekt / Przerwij obiekt Break Object / Divide Przerywa obiekty w punktach przecięcia z określoną wartością szczeliny między przerwanymi obiektami​
N Podziel bryłę / Rozdziel bryłę Split Body Dzieli bryłę lub arkusz na wiele brył za pomocą zestawu ścian, płaszczyzny odniesienia lub profilu do wyciągnięcia/obrócenia​
C Podziel/Przytnij bryłę Split/Trim Body Łączy funkcje podziału i przycinania bryły w jedno narzędzie z możliwością przełączania między trybami, używa obiektów dzielących lub rozdziela rozłączne objętości​​
C Podziel / Rozdziel Split Dzieli powierzchnię lub element szkieletowy za pomocą elementu tnącego, działa na części w Assembly Split lub pojedyncze powierzchnie w Generative Shape Design​​
F Rozdziel bryłę / Podziel i pokrój Slice Apart / Boolean Fragments Rozdziela bryłę używając płaszczyzn układu współrzędnych lub niestandardowej geometrii tnącej w środowisku Part, tworzy fragment logiczny z rozdzielonych części​​
Synonimy: podział modelu 3D