ZWCAD Help
Opis zmiennych systemowych oraz poleceń dostępnych w programie ZWCAD.
Dostępne słowniki:
Termin | Definicja |
---|---|
Jak zdefiniować atrybut | ![]() Atrybut definiujemy za pomocą polecenia ATTDEF.
Menu klasyczne: Rysuj --> Blok --> Zdefiniuj atrybut... Wstążka: Wstaw --> Atrybuty --> Definiuj atrybuty... Alias: ATT
Po wydaniu polecenia pojawi się okno dialogowe, w którym definiujemy atrybuty. |
Jednostki dodatkowe | Dodatkowe jednostki wymiarów. |
Jednostki_podstawowe | Podstawowy format wymiaru, oraz skalowanie wartości wymiaru. |
Kalkulator | ![]() Kalkulator obsługuje podstawowe operacje arytmetyczne, naukowe i geometryczne, ale także możemy tworzyć i używać parametrów, przeliczać jednostki miary (konwersja jednostek) i obliczać wartości z ciągów znaków (łańcuchy tekstowe). |
kierunek rysowania łuku polilinii | Od wersji ZWCAD 2019 SP1 możemy zmienić kierunek rysowania łuków w polilinii przez naciśnięcie i przytrzymanie klawisza Ctrl. Podczas rysowania możemy wielokrotnie używać tego klawisza przełączania rysowania. Na rysunkach poniżej pokazaliśmy, jak wygląda rysowanie polilinii z użyciem i bez przycisku Ctrl.
|
Kilometraż | ![]() Kilometraż (Pikietaż) – określenie miejsca na drodze poprzez podanie odległości od jej początku najczęściej z dokładnością do 1 metra. Odległości podajemy w km w formacie x+y, gdzie:
Kilometraż na drogach jest podawany na słupkach rozmieszczonych co 100 metrów. W projektach organizacji ruchu drogowego stosujemy kilometraż różnych elementów infrastruktury, np. kilometraż znaków. W naszej nakładce ZWTraffic posiadamy narzędzia do:
|
Klin | Narzędzie pozwalające utworzyć trójwymiarowy obiekt z nachylonej powierzchni ostrosłupa wzdłuż osi X. |
Kodowanie_UTF-8 | Nowość wprowadzona od ZWCAD+ 2015. Jest systemem kodowania unicode, wykorzystującym od 8 do 32 bitów do zakodowania pojedynczego znaku, w pełni kompatybilnym z ASCII. |
Kopiowanie | Kopiuje obiekty w określonej odległości i kierunku. |
Kostka | Bryła tworzona z obiektu o kształcie prostokąta bądź też kwadratu. |
Kreskowanie z tłem | W progamie ZWCAD 2020 możemy używać kreskowania z tłem. Tło obszaru zakreskowanego może być wypełnione kolorem. Domyślnie ta opcja jest wyłączona. Kolor tła wybieramy w oknie keskowania, tak jak pokazaliśmy na rysunku poniżej. |
LAYCUR | Polecenie przenosi wskazane obiekty na aktualną warstwę. Po wprowadzeniu polecenia wybieramy obiekty i zatwierdzamy. Będą one przeniesione na warstwę, która obecnie jest aktualna. Polecenie jest dostępne w menu Narzędzia dodatkowe do warstw.
Działanie funkcji pokazaliśmy na filmie poniżej. |
LAYDEL | ![]() Dzięki poleceniu LAYDEL usuniemy warstwy z rysunku. Warstwy wybieramy poprzez wskazanie obiektów. Możemy wybrać kilka obiektów. W pierwszym etapie odpowiednie warstwy zostaną wyłączone, natomiast usunięcie nastąpi po potwierdzeniu przez użytkownika. Bardzo przydatnym elementem jest podgląd rysunku jaki będzie po usunięciu warstw. Pokazaliśmy te operacje na filmie poniżej. Jeśli chciałbyś przenieść obiekty przed usuwaniem warstw zobacz na polecenie do łączenia warstw LAYMRG |
LAYERDLGMODE | Zmienna steruje sposobem wyświetlania okna warstw. Okno warstw może być wyświetlane w palecie lub w osobnym oknie dialogowym. Okno zadokowane może być otwarte ciągle podczas pracy programu i nie blokuje ono możliwości pracy. Możliwość dokowania okna warstw jest dostępna od wersji ZWCAD 2019.
|
LAYERP |
Polecenie przywraca poprzedni stan warstw. Usuwane są zmiany, które zostały wprowadzone podczas ostatniej edycji. Funkcję tą można wyłączyć poprzez zmianę zmiennej LAYERPMODE. UWAGA! Funkcja ta nie cofa takich operacji takich jak:
|
LAYERPMODE | Zmienna określa czy aktywna jest funkcja cofająca ostatnie zmiany w warstwach LAYERP |
LAYMCUR | Polecenie pozwala na ustawienie aktualnej warstwy poprzez wskazanie obiektu. Warstwa, na której leży wskazany obiekt będzie zostanie odczytana i ustawiona jako aktualna. Polecenie jest dostępne w menu Narzędzia dodatkowe do warstw.
Sposób działania funkcji LAYMCUR pokazaliśmy na filmie poniżej. |
LAYMRG | ![]() Polecenie przenosi wszystkie obiekty ze wskazanych warstw na inną warstwę oraz usuwa pierwotne (puste) warstwy. Warstwy wybieramy poprzez wskazanie obiektów - zostaje wybrana automatycznie warstwa na której znajduje się obiekt. Polecenie wyświetla podgląd operacji, mamy możliwość przywrócenia pierwotnego układu rysunku. Jeśli chcesz usunąć warstwy wraz z obiektami (bez przenoszenia obiektów) zobacz na polecenie LAYDEL. |
Liczba minut pomiędzy zapisem | Ustala odstęp czasowy pomiędzy zapisem automatycznym pliku rysunkowego. Opcja ta jest dostępna, jeżeli jest włączony Automatyczny zapis. |
Liczba Poissona | Liczba Poissona charakteryzuje sprężystość materiału. |