ZWCAD Help
Opis zmiennych systemowych oraz poleceń dostępnych w programie ZWCAD.
Dostępne słowniki:
Termin | Definicja |
---|---|
Kilometraż | Kilometraż (Pikietaż) – określenie miejsca na drodze poprzez podanie odległości od jej początku najczęściej z dokładnością do 1 metra. Odległości podajemy w km w formacie x+y, gdzie:
Kilometraż na drogach jest podawany na słupkach rozmieszczonych co 100 metrów. W projektach organizacji ruchu drogowego stosujemy kilometraż różnych elementów infrastruktury, np. kilometraż znaków. W naszej nakładce ZWTraffic posiadamy narzędzia do:
|
Klin | Narzędzie pozwalające utworzyć trójwymiarowy obiekt z nachylonej powierzchni ostrosłupa wzdłuż osi X. |
Kodowanie_UTF-8 | Nowość wprowadzona od ZWCAD+ 2015. Jest systemem kodowania unicode, wykorzystującym od 8 do 32 bitów do zakodowania pojedynczego znaku, w pełni kompatybilnym z ASCII. |
Kolor podświetlenia | Zmienna SELECTIONEFFECTCOLOR odpowiada za kolor podświetlenia wybranych obiektów na rysunku. Ustawienie tej zmiennej ma znaczenie tylko wtedy, gdy właczony jest specjalny sposób podświetlania - SELECTIONEFFECT ma wartość 1.
|
Kopiowanie | Kopiuje obiekty w określonej odległości i kierunku. |
Kostka | Bryła tworzona z obiektu o kształcie prostokąta bądź też kwadratu. |
Kreskowanie z tłem | W progamie ZWCAD 2020 możemy używać kreskowania z tłem. Tło obszaru zakreskowanego może być wypełnione kolorem. Domyślnie ta opcja jest wyłączona. Kolor tła wybieramy w oknie keskowania, tak jak pokazaliśmy na rysunku poniżej. |
LAYCUR | Polecenie przenosi wskazane obiekty na aktualną warstwę. Po wprowadzeniu polecenia wybieramy obiekty i zatwierdzamy. Będą one przeniesione na warstwę, która obecnie jest aktualna. Polecenie jest dostępne w menu Narzędzia dodatkowe do warstw.
Działanie funkcji pokazaliśmy na filmie poniżej. |
LAYDEL | Dzięki poleceniu LAYDEL usuniemy warstwy z rysunku. Warstwy wybieramy poprzez wskazanie obiektów. Możemy wybrać kilka obiektów. W pierwszym etapie odpowiednie warstwy zostaną wyłączone, natomiast usunięcie nastąpi po potwierdzeniu przez użytkownika. Bardzo przydatnym elementem jest podgląd rysunku jaki będzie po usunięciu warstw. Pokazaliśmy te operacje na filmie poniżej. Jeśli chciałbyś przenieść obiekty przed usuwaniem warstw zobacz na polecenie do łączenia warstw LAYMRG |
LAYERDLGMODE | Zmienna steruje sposobem wyświetlania okna warstw. Okno warstw może być wyświetlane w palecie lub w osobnym oknie dialogowym. Okno zadokowane może być otwarte ciągle podczas pracy programu i nie blokuje ono możliwości pracy. Możliwość dokowania okna warstw jest dostępna od wersji ZWCAD 2019.
|
LAYERP |
Polecenie przywraca poprzedni stan warstw. Usuwane są zmiany, które zostały wprowadzone podczas ostatniej edycji. Funkcję tą można wyłączyć poprzez zmianę zmiennej LAYERPMODE. UWAGA! Funkcja ta nie cofa takich operacji takich jak:
|
LAYERPMODE | Zmienna określa czy aktywna jest funkcja cofająca ostatnie zmiany w warstwach LAYERP |
LAYMCUR | Polecenie pozwala na ustawienie aktualnej warstwy poprzez wskazanie obiektu. Warstwa, na której leży wskazany obiekt będzie zostanie odczytana i ustawiona jako aktualna. Polecenie jest dostępne w menu Narzędzia dodatkowe do warstw.
Sposób działania funkcji LAYMCUR pokazaliśmy na filmie poniżej. |
LAYMRG | Polecenie przenosi wszystkie obiekty ze wskazanych warstw na inną warstwę oraz usuwa pierwotne (puste) warstwy. Warstwy wybieramy poprzez wskazanie obiektów - zostaje wybrana automatycznie warstwa na której znajduje się obiekt. Polecenie wyświetla podgląd operacji, mamy możliwość przywrócenia pierwotnego układu rysunku. Jeśli chcesz usunąć warstwy wraz z obiektami (bez przenoszenia obiektów) zobacz na polecenie LAYDEL. |
Liczba minut pomiędzy zapisem | Ustala odstęp czasowy pomiędzy zapisem automatycznym pliku rysunkowego. Opcja ta jest dostępna, jeżeli jest włączony Automatyczny zapis. |
Liczba Poissona | Liczba Poissona charakteryzuje sprężystość materiału. |
Linia | Linia to odcinek narysowany pomiędzy dwoma punktami. Pomimo, iż narzędzie rysowania linii pozwala na rysowanie ciągłe, to każda stworzona linia zostaje osobnym obiektem, w odróżnieniu np. od polilinii.
|
Linia poleceń | Okno tesktowe, w którym można wprowadzać polecenia, oraz wybierać opcje poleceń. |
Linie_i_strzałki | Ustawienia wyglądu linii i strzałek wymiarów. |
LOCKUI | Zmienna systemowa pozwalająca na blokowanie pasków narzędzi i okien.
|