BiK Architektura to nowe rozwiązanie dla konstruktorów oraz projektantów. Moduł jest całkowicie zgodny z wcześniejszymi modułami pakietu BiK.
W module zawarty został szereg funkcji znacznie przyspieszających i usprawniających rysowanie rzutów i przekroi obiektów budowlanych. Przy pomocy BiK Architektura najczęściej wykonywane operacje takie jak, rysowanie ścian, wstawianie stolarki oraz schodów można wykonać znacznie szybciej. Dodatkowo w module zawarte zostały funkcje służące do tworzenia zestawień stolarki oraz powierzchni pomieszczeń.
- wstawianie drzwi w rzucie, przekroju oraz widoku
- możliwość definiowanie wielu aspektów drzwi ( węgarki, progi)
- definiowanie drzwi jednoskrzydłowych przy wykorzystanie wielu akcesoriów (szyby, klamki, kratki itd.)
- automatyczne generowanie zestawienia stolarki drzwiowej na podstawie szpilek opisowych
- szybki dostęp do wybranych informacji na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury dotyczącego drzwi
- możliwość definiowania drzwi przez użytkownika
- wstawianie okna lub drzwi balkonowych w rzucie, przekroju oraz widoku
- duża swoboda w kształtowaniu wstawianego okna (węgarki, parapety, podział kwater)
- gotowa lista typowych okien orz drzwi balkonowych
- automatyczne generowanie zestawień stolarki okiennej na podstawie szpilek opisowych
- informacje o powierzchni w świetle ościeżnicy
- szybki dostęp do wybranych informacji na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury dotyczącego stolarki okiennej
- możliwość definiowanie okien oraz drzwi balkonowych przez użytkownika
- wstawianie schodów w rzucie oraz przekroju
- rozliczenie biegu z kontrolą warunku 2h+s
- funkcja podzielenia rozliczonego biegu na fragmenty co umożliwia narysowanie schodów do spocznika a następnie kolejną ich część od spocznika
- wrysowywanie barierek
- odczyt z rysunku rzędnej dla wybranego stopnia
Galeria
Pakiet zawiera procedury i biblioteki elementów budowlanych przygotowane do rysowania rzutów, przekrojów architektonicznych i budowlanych wraz z procedurami wspomagającymi organizację i zarządzanie elementami rysunku.
Paski poleceń modułu BASE
Możliwości modułu BiK BASE- Automatyczne zarządzanie warstwami przy rysowaniu lub wstawianiu z biblioteki dowolnego elementu rysunkowego
- Wprowadzenie standardu nazewnictwa warstw, kolorów i rodzajów linii
- Łatwe wybieranie warstw do ukrycia, zamrożenia itp. poprzez wskazanie
- Tworzenie nowych warstw zgodnie z przyjętym standardem warstw dla BiK
- Rysowanie ścian jedno lub wielowarstwowych
- Połączenia ścian usuwanie "niepotrzebnych" linii
- Możliwość wprowadzenia ścian własnego typu
- Wstawianie ramek rysunkowych wraz z nazwą rysunku, jego "ścieżką", bieżącą datą
- Parametryczne wstawianie okien i drzwi wrysowywanie w/w elementu w ścianę z automatyczną modyfikacją jej krawędzi
- Wymiarowanie poprzez ciąg wymiarów
- Opisy w postaci tekstów, odnośników jedno i wieloliniowych
- Wielkość opisów dostosowuje się automatycznie do skali rysunku w zależności od wielkości na wydruku
- Stawianie tzw. kot wysokościowych
- Klonowanie i kopiowanie elementów z logicznym dziedziczeniem cech
- Możliwość przygotowania, lub też dostosowania standardu warstw do standardu w innym systemie CAD
- Dodatkowe narzędzia do modyfikacji bloków systemu CAD
- Rysowanie izolacji przeciwwilgociowej i termicznej, różne rodzaje izolacji
- Obliczanie powierzchni pomieszczeń, metki i opisy pomieszczeń
- Automatyczne obliczanie sumy ze wskazanych na rysunku liczb
- Zliczanie długości wskazanych odcinków
- Biblioteki elementów: sanitarnych, kuchennych, materiały budowlane, zieleń, zwierzęta, elementy wyposażenia, pojazdy i inne
BASE zawiera KREATOR ZESTAWIEŃ !!!
BASE został połączony z modułem KREATOR ZESTAWIEŃ w jedną całość. W związku z tym będzie on służył również do tworzenia tabel zestawieniowych na rysunku lub zestawień do pliku tekstowego. Dane do zestawienia program pobiera bezpośrednio z rysunku. Tabele zestawieniowe z pliku tekstowego mogą być dalej edytowane i formatowane w arkuszu kalkulacyjnym lub w edytorze tekstów.
Kreator zawiera kilka gotowych schematów tabel pozwalających tworzyć zestawiania elementów narysowanych w innych modułach programu BiK.
Kreator Zestawień umożliwia:
- określić wygląd tabeli
- wybrać bloki do zestawienia
- przyporządkować atrybuty do odpowiednich kolumn tabeli
- określić dokładność obliczeń
- wybrać typ generacji danych
- posortować dane alfabetycznie lub numerycznie
- zapisywać i odczytywać schematy tabel zestawieniowych
- zestawiać dane na rysunku
- zestawiać dane do pliku (*.csv), a następnie edytować je w arkuszu kalkulacyjnym lub edytorze tekstów
Ponadto Kreator zawiera kilka gotowych schematów tabel pozwalających tworzyć zestawienia elementów narysowanych w innych modułach programu BiK np:
- zestawienia okien i drzwi
- zestawienia nadproży, elementów drewnianych, pomieszczeń
Posiada funkcje dodatkowe ułatwiające opisywanie elementów na rysunkach:
- opisy (metek) mieszkań z automatycznym obliczaniem powierzchni użytkowej i mieszkalnej
- opisy okien uproszczone i rozszerzone
- opisy drzwi uproszczone i rozszerzone
- opisy nadproży, elementów drewnianych, opisy śrub
Kreator zawiera funkcje wspomagające pracę z blokami i zawartymi w nich atrybutami:
- zmiana wartości pojedyńczego atrybutu, lub wielu atrybutów jednocześnie
- edycja wszystkich atrybutów w obrebie jednego bloku
Nakładka TOOLS 2015 zawiera pakiet znakomitych narzędzi ułatwiających i przyśpieszających pracę w ZWCAD.
ZWDraft (dawniej Wykresy)
Słowo wstępne
Pamiętam, jak w czasie pracy na hamowni silnikowej sporządzaliśmy charakterystyki silników. Zawsze problemem było wtedy umieszczenie charakterystyk na różnych wykresach, ale w takiej samej skali i w takim samym zakresie współrzędnych X i Y. Powód był bardzo prozaiczny – drukując na kalce wykresy chcieliśmy je nakładać jeden na drugi, aby porównać poszczególne przebiegi. Jeśli jeden wykres był w innej skali, albo miał inne wymiary to metody tej nie dało się zastosować.
Po wielu latach mając w pamięci tamte doświadczenia postanowiliśmy napisać prostą nakładkę do ZWCADa, która umożliwiałaby szybkie rysowanie wykresów.
Dzięki nakładce istnieje pełna możliwość edycji wyglądu wykresu, powiększenia fragmentu, dodania dowolnych opisów, wycięcia kawałków wykresu.
Myślę, że nakładka przyda się w Państwa codziennej pracy.
Opis działania nakładki
Po instalacji nakładki pojawi się dodatkowe polecenie - wykres (gdyby się nie pojawiło należy ręcznie załadować bibliotekę do ZWCAD).
Pierwszą funkcją jaką można użyć to wpisanie ręczne współrzędnych punktów X, Y, Z i narysowanie wykresów.
Tutaj chciałbym zaznaczyć ważną uwagę - nakładka Wykresy zapamiętuje ostatnie ustawienia i wartości współrzędnych.
Dzięki temu po narysowaniu wykresu funkcji możemy łatwo ponownie wywołać nakładkę, zmienić kilka współrzędnych i ponownie narysować wykres.
Rysowanie wykresów dostępne jest w dwóch wariantach:
- pełny wykres wraz z osiami, opisami osi, liniami głównymi, pomocniczymi
- tylko przebieg danej funkcji. Dzięki temu do raz utworzonego wykresu możemy dodawać kolejne przebiegi funkcji.
Nakładka pozwala także na odczytanie współrzędnych punktów z gotowego wykresu. Proszę zobaczyć na film poniżej.
Oczywiście wszystkie punkty możemy zapisać do pliku CSV i wczytać np. do arkusza kalkulacyjnego.
Także import danych z arkusza kalkulacyjnego do nakładki jest możliwy. Pozwala on na rysowanie wykresów. na podstawie danych – np. współrzędnych X, Y, Z z pliku. Wystarczy wskazać plik w formacie CSV i dane zostaną zaimportowane.
W nakładce zaimplementowane są także proste funkcje, jak np. wielomiany, sin, cos. Podając odpowiednie współczynniki możemy wygenerować punkty do wykresu.
Nakładka wymaga ZWCAD+ 2015 PRO.
{jd_file file==67}{jd_file category==26 count==0}
1. Skrócony opis Przedmiaru
Program służy do wspomagania kosztorysowania, przez przygotowanie danych przedmiarowych liniowych i powierzchniowych.
Program przeznaczony jest dla projektantów, architektów, kosztorysantów.
Nakładka współpracuje z systemem ZWCAD w wersji 2012 Professional.
{jd_file file==8}{jd_file file==2}
2. Obsługa nakładki Przedmiar
1. Tworzymy warstwy i style tekstu w standardowych oknach ZWCAD.
2. W ustawieniach Przedmiaru określamy skalę tekstu, warstwę, wzór kreskowania i skalę wypełnienia. Nowo utworzone obiekty będą przyjmowały zadane właściwości.
3. Obrysowujemy poliliniami poszczególne elementy, pomieszczenia i inne używając standardowych funkcji ZWCAD.
4. Stworzone opisy można zapisać do pliku CSV. Pliki takie można wczytać miedzy innymi do programów Excel, OpenOffice. Dane zapisane w ten sposób mogą posłużyć w celu obliczeń powierzchni, długości, wycen itp.
5. Pomiary zapisane do pliku CSV, można wczytać ponownie do DWG, np. w celu oznaczenia innej części budynku (piętra, skrzydła).
3. Zdefiniowane polecenia programu Przedmiar
1. P_Setts
Polecenie pozwalające na zmianę ustawień programu.
Dostępne ustawienia to:
- Skala tekstu – pozwala na określenie skali opisów wstawianych do rysunku
- Warstwa – określa na jaką warstwę mają być wstawiane nowe elementy np. blok opisowy, wypełnienie itp.
- Wzór kreskowania – jeśli do opisywania powierzchni użyta jest opcja wypełnienia powierzchni zostanie dodane kreskowanie o wzorze określonym w tej opcji
- Skala wypełnienia – jeśli do opisywania powierzchni użyta jest opcja wypełnienia powierzchni, to zostanie dodane kreskowanie o skali określonej w tej opcji.
Widok okna ustawień
2. P_Powierzchnia
Polecenie to pozwala na opisanie powierzchni w rysunku.
3. P_Nr
Polecenie wstawia opis we wskazanym punkcie z możliwością automatycznej numeracji. Funkcja jest użyteczna do oznaczenia ilościowego – ilości wystąpień powtarzalnych elementów.
4. P_Szukaj
Funkcja wyszukuje w rysunku wszystkie bloki opisowe, w których atrybut, opis ma wartość wskazaną przez użytkownika. Po znalezieniu określonego bloku, widok jest centrowany na opis lub obiekt opisywany przez blok. Po wciśnięciu spacji, wyszukiwany jest kolejny element posiadający taki sam opis.
5. P_Zaznacz
Zaznacza w rysunku wszystkie bloki opisowe, w których atrybut, opis ma wartość wskazaną przez użytkownika.
6. SumaDlugosci
Użytkownik wskazuje obiekty, a program oblicza sumę długości linii, polilinii, łuków, okręgów, elips, łuków eliptycznych.
7. Mdist
Użytkownik wskazuje kolejne punkty, program oblicza i wyświetla w linii poleceń sumę wszystkich długości pomiędzy wskazanymi punktami.
8. RZP
Użytkownik wskazuje plik zawierający informacje zapisane poleceniem Zmierz2D. Program rysuje linie i opisy zgodnie z definicjami zapisanymi w pliku.
9. Zapisz
Program prosi Użytkownika o wskazanie bloków opisowych, następnie informacje zapisane w bloku opisowym są zapisywane w pliku wskazanym przez użytkownika.
10. LNG
Funkcja służąca do zmiany języka wyświetlanych komunikatów. Dostępny jest język polski i angielski.
5. Okno opisu
1. Lista dostępnych opisów – zwiera wszystkie opisy zdefiniowane w rysunku.
2. Treść opisu – w tym polu należy wpisać treść opisu, który ma być dodany do listy opisów lub treść opisu, na który chcemy zmienić wartość innego opisu.
3. Dodaj opis – po kliknięciu tego przycisku zdefiniowany będzie nowy opis.
4. Zmień opis – kliknięcie tego przycisku spowoduje zmianę treści opisu wybranego z listy [1] na taki, jaki jest ustawiony w polu [2] zmiana zostanie dokonana nie tylko dla nowych opisów, ale też dla wszystkich opisów, które już są w rysunku.
Okno opisów
5. Usuń – z listy opisów usuniety zostanie opis, którego treść wpisana jest w polu [2].
6. Usuń - z listy opisów usunięty zostanie opis, którego treść wpisana jest w polu [2].
7. Filtrowanie opisów - więcej w rozdziale „Informacje dodatkowe".
8. Sortowanie opisów - opisy w liście można sortować w porządku alfabetycznym, [A-Z] w odwróconym porządku alfabetycznym [Z-A], w kolejności dodawania do rysunku [1-2] lub odwróconej kolejności dodawania [2-1].
9. Autonumeracja „włącz"- jeśli chcemy, aby dodawane opisy były numerowane automatycznie, to zaznaczamy tę opcję. Nie musimy martwić się jaki jest kolejny numer porządkowy, wystarczy zaznaczyć tę opcję, wybrać numer od którego rozpocznie się numeracja, a kolejne numery będą automatycznie zwiększane o 1.
10. Autonumeracja „numer" - numer początkowy od którego rozpocznie się automatyczne numerowanie, można w tym miejscu ustawić dowolny numer.
11. Dodaj wypełnienie - w przypadku opisywania powierzchni, możliwe jest dodanie wypełnienia powierzchni używając kreskowania. Po wciśnięciu przycisku „OK" użytkownik zostanie poproszony o wskazanie powierzchni zewnętrznej, a następnie powierzchni, które mają zostać odjęte od wskazanej powierzchni.
12. Przycisk OK – wstawia opis.
13. Przycisk Zamknij – zamyka okno bez dokonywania zmian.
6. Informacje dodatkowe
6.1 Rozmiar okna opisów
Jeśli rozmiar okna opisów jest zbyt mały i chcemy, aby widoczne było więcej opisów jednocześnie, okno nie mieści się w przestrzeni ekranu, okno jest zbyt wąskie (niewidoczna jest cześć opisu) lub zbyt szerokie, możliwe jest dostosowanie rozmiaru okna do własnych potrzeb.
Można tego dokonać edytując plik UIpl.DCL. Plik ten znajduje się w katalogu, gdzie zainstalowana jest nakładka. Proszę znaleźć w tym pliku następujący blok:
:list_box {key="Opisy";
label = "";
value = "0";
width=36;
height=30;
multiple_select = false;
}
Zaznaczone tutaj pozycje:
width – to szerokość okna
height – to wysokość okna
Wartości tu wpisane muszą być liczbami.
Następnie proszę zapisać ten plik, zmiany powinny się uaktualnić automatycznie.
Uwaga:
Edycja innych pozycji w pliku UIpl.DCL, może spowodować nieprzewidywalne konsekwencje z niedziałaniem programu włącznie!
6.2 Opis w rysunku jest zbyt mały lub zbyt duży
Opis powierzchni, który widoczny jest w rysunku wstawiany jest domyślnie w skali „1". Wielkość opisu zależy od skali rysunku i jednostek w nim użytych. Jeśli domyślna wielkość nie jest odpowiednia (opis jest zbyt duży lub zbyt mały), możliwa jest zmiana wielkości wstawianego opisu. Można to zrobić w ustawieniach nakładki poleceniem P_Setts lub klikając ikonkę . W oknie ustawień należy zmienić wartość w polu skala tekstu. Wartość, która będzie w tym miejscu wpisana, musi być większa od 0, dostępne są również liczby z wartościami po przecinku.
6.3 Zmiana wyglądu opisu
Opisy nakładki są zdefiniowane jako blok. Można go więc przedefiniować, dostosowując do własnych potrzeb, w tym celu należy:
1. Używając standardowej funkcji ZWCADa: Wstaw blok (_insert) , wstawić blok o nazwie: „T_Opis" w wybranym przez siebie punkcie, najlepiej w punkcie o współrzędnych 0,0,0.
Wstawianie bloku
2. Blok ten następnie należy rozbić funkcją Rozbij (_explode) .
3. Teraz możemy zmienić położenie elementów w bloku, możemy zmienić wygląd tekstów atrybutów opisowych (Opis, Powierzchnia, Długość, Jednostki). Atrybutów tych nie można usuwać!! Można natomiast zmienić ich wygląd, dodać inne elementy do bloku opisowego.
4. Należy ponownie zdefiniować blok używając funkcji: Utwórz blok (_block) .
Definicja nowego bloku
• w polu Nazwa [1] wpisujemy T_Opis
• jako punkt bazowy [2], ustawiamy ten sam punkt, w którym był wstawiony blok początkowy, czyli domyślnie 0,0,0
• pozostaje wybrać obiekty bloku [3], w tym celu klikamy przycisk , a następnie w rysunku wybieramy elementy mające się znajdować w bloku, czyli cztery podstawowe atrybuty będące w początkowym bloku oraz dodatkowe utworzone elementy jeśli są potrzebne.
5. Taki blok opisowy będzie używany w całym rysunku. Po otwarciu innego rysunku, blok opisowy będzie dalej taki jak podstawowy.
6.4 Filtrowanie opisów
Filtrowanie opisów pozwala na ograniczenie wyświetlanych w liście opisów. Filtr działa na zasadzie wyrażeń regularnych, w myśl których np. można zastępować treści znakami np. * lub ?
Przykłady:
* zastępuje dowolną ilość znaków, po wpisaniu np. ‘a*’, zostaną wyświetlone w liście, opisy zaczynające się literą 'a', np. axb, akcb, a122b, itp. Jeśli wpiszemy np. ‘ac*’, w liście wyświetlą się np. acdfg, ac123, acd32 itp.
? zastępuje jeden znak, po wpisaniu np. ‘a?b’, spowoduje zawężenie wyświetlanych opisów do tych, w których w miejscu znaku '?', będzie mógł wystąpić dowolny znak, np. wyświetlą się opisy: axb, asb, a4b. Nie będzie natomiast wyświetlony opis axxb.
~ spowoduje zawężenie listy wyświetlanych opisów do takich, w których nie ma zadanych znaków, np. '~ab' wyświetlą się opisy nie mające w treści 'ab' czyli np. asd, gr3, bcde itp.
# filtr zastępujący cyfrę, wpisując a#b wyświetlane będą opisy a1b, a9b, ale już nie axb.
2. Instalacja Przedmiaru
1. Program instaluje się automatycznie po uruchomieniu pliku Przedmiar.exe. Program w wersji testowej można pobrać klikając tutaj.
W przypadku problemów z pobraniem, kliknij link zapasowy.
Domyślnie program instaluje się w katalogu C:\Szansa\Przedmiar. W czasie instalacji, możliwe jest ustawienie innego katalogu niż domyślny, ale nie jest to zalecane, w systemach operacyjnych takich jak Windows Vista czy Windows 7. W szczególności nie jest zalecana instalacja w katalogu Program Files ze względu na wbudowaną w tych systemach operacyjnych Kontrolę konta Użytkownika.
2. Wczytanie aplikacji.
Wczytania nakładki można dokonać na kilka sposobów. Pierwszy oraz drugi z niżej przedstawionych musimy powtarzać przy każdym włączeniu programu. Ostatni przedstawiony sposób wykonuje się tylko raz.
A. Wczytując przez polecenie:
a. należy wpisać polecenie „appload”
b. w okienku przedstawionym powyżej wciskamy przycisk Dodaj plik
c. w przedstawionym poniżej oknie, wskazujemy, aby wyświetlane były pliki typu „zel”- domyślnie wyświetlane są pliki typu „lsp”. Wskazujemy plik Przedmiar.zel i klikamy przycisk Otwórz.
d. Następnie w poprzednim oknie zaznaczamy plik w liście i wczytujemy plik przyciskiem [Załaduj].
B. Klikając w ikonę na pasku narzędzi Przedmiar.
C. Można dodać nakładkę do listy aplikacji wczytywanych automatycznie przy starcie ZWCAD’a. W tym celu wykonujemy wyżej opisane kroki i dodatkowo wciskamy przycisk „Dodaj do listy startowej”
3. Aktywacja nakładki
Przez 15 dni program będzie działał w pełni funkcjonalnie. Po upływie tego okresu, należy aktywować program. Można tego dokonać klikając ikonę . Zostanie uruchomiony program aktywujący:
W polu Numer aktywacyjny należy wpisać numer przesłany w czasie realizacji zamówienia. Następnie kliknąć przycisk Rejestruj.
Nakładka TOOLS wzbogaca program ZWCAD o dodatkowe narzędzia, oraz polskie skróty klawiaturowe.
Narzędzie działa w wersji ZWCAD 2012
Darmową nakładkę TOOLS 1 w polskej wersji językowej można pobrać klikając poniżej.
{jd_file file==2}{jd_file file==9}{jd_file file==10}
![]() |
Wczytanie nakładki. Bez wybrania tej funkcji nakładka nie będzie działać. Dzięki temu, nie został spowolniony start samego programu ZWCAD. Użytkownik sam decyduje, kiedy wczytać nakładkę. |
![]() |
Zapisuje współrzędne punktów do pliku testowego w formacie CSV. Pliki te są bez programu odczytywane w arkuszach kalkulacyjnych. Program prosi o wybór czy punkty, których współrzędne maja być zapisywane, wybierane będą przez ręczne zaznaczenie punktów czy wybór wszystkich obiektów znajdujących się na określonej warstwie. Pojawi się pytanie: Wskaż punkty [(L) Warstwa / (S) wskaż]
Następnie Użytkownik będzie proszony o wskazanie pliku do którego zostaną zapisane współrzędne. Poprawnym plikiem do zapisu jest plik z rozszerzeniem CSV. Plik taki można teraz otworzyć w arkuszu kalkulacyjnym. |
![]() |
Rysowanie punktów lub linii oraz splajnów z pliku CSV. Możliwe jest także przesunięcie oraz przeskalowanie rysowanych obiektów. Po wybraniu funkcji otworzy się okno jak poniżej. ![]()
|
![]() |
Włącza i wyłącza warstwy do stanu zapisanego przez polecenie "Izolacja warstw" - opisanej w wierszu poniżej |
![]() |
Prosi użytkownika o wskazanie obiektu. Warstwa na której leży dany obiekt pozostaje włączone, wszystkie pozostałe warstwy są wyłączane. Stan włączenia i wyłączenia warstw zostanie zapamiętany |
![]() |
Zapis rysunku do pliki wraz z kopią zapasową. Wykonywany jest normalny zapis, oraz tworzony jest dodatkowy plik, który w swojej nazwie ma wprowadzoną datę, oraz godzinę zapisu. |
Opis funkcji poszczególnych nakładki
Po instalacji (opisanej w dalszej części) na ekranie pojawi się pasek ikon z dodatkowymi funkcjami:
Podczas instalacji nakładki TOOLS, można także zainstalować polskie skróty klawiaturowe.
Po instalacji będą zdefiniowane aliasy jak poniżej.
Nakładka modyfikuje aliasy we wszystkich zainstalowanych wersjach programu ZWCAD.
UWAGA: wszystkie poprzednie skróty klawiaturowe zostaną usunięte.
Polecenie angielskie | Polecenie polskie | Polski alias | Opis polecenia |
3DARRAY | 3DSZYK | 3S | Tworzy wiele kopii obiektów ułożonych w określony sposób w przestrzeni trójwymiarowej |
3DFACE | 3WPOW | 3PO | Tworzy trój- lub cztorokrawędziową płaszczyznę |
3DPOLY | 3WPLINIA | 3P | Tworzy segmenty liniowe polilinii w przestrzeni 3D |
ADCENTER | ADC | DC | Zarządza i wstawia zasoby, takie jak bloki, odnośniki zewnętrzne i wzory kreskowania |
ALIGN | DOPASUJ | DP | Ustawia obiekt przez transformację złożoną z obrotu i przesunięcia |
APPLOAD | WCZYTAJAPL | WAP | Wczytuje makra VBA lub LISP |
ARC | ŁUK | U | Tworzy łuk |
AREA | POLE | POL | Oblicza pole powierzchni i obwód obiektów lub zdefiniowanych obszarów |
ARRAY | SZYK | SZ | Tworzy wiele kopii obiektów ułożonych w określony sposób |
-ARRAY | -SZYK | -SZ | Tworzy wiele kopii obiektów ułożonych w określony sposób |
ATTDEF | ATTREDEF | AT | Tworzy definicję atrybutu |
-ATTDEF | -ATTREDEF | -AT | Tworzy definicję atrybutu |
ATTEDIT | ATRRED | ATE | Modyfikuje zmienne atrybuty bloku |
-ATTEDIT | -ATRRED | -ATE | Modyfikuje zmienne atrybuty bloku |
ATTEXT | ATRWYC | Tworzy listę atrybutów | |
BHATCH | GKRESKUJ | GK | Wypełnia zamknięte obszary zespolonym wzorem kreskowania |
-BHATCH | -GKRESKUJ | -GK | Wypełnia zamknięte obszary zespolonym wzorem kreskowania |
BLOCK | BLOK | B | Tworzy z wybranych elementów definicję bloku |
-BLOCK | -BLOK | -B | Tworzy z wybranych elementów definicję bloku |
BOUNDARY | OBWIEDNIA | OBW | Tworzy polilinię lub region z zamkniętego obszaru |
-BOUNDARY | -OBWIEDNIA | -OBW | Tworzy polilinię lub region z zamkniętego obszaru |
BREAK | PRZERWIJ | PRZ | Przerywa wybrany obiekt między dwoma punktami |
CHAMFER | FAZUJ | FA | Fazuje krawędzie obiektów |
CHANGE | ZMIEŃ | -ZM | Zmienia cechy istniejących obiektów |
CIRCLE | OKRĄG | O | Tworzy okrąg |
COLOR | KOLOR | Ustala kolor dla nowych obiektów | |
COPY | KOPIUJ | K | Kopiuje obiekty |
DIMALIGNED | WYMNORMALNY | "WN;WYMNO" | Tworzy normalny wymiar liniowy |
DIMANGULAR | WYMKĄTOWY | WK | Tworzy wymiar kątowy |
DIMBASELINE | WYMBAZA | "WYMBA;WB" | Kontynuuje tworzenie liniowego, kątowego lub współrzędnościowego wymiaru od linii bazowej poprzedniego lub wybranego wymiaru |
DIMCENTER | WYMCENTRUM | "WYMCEN;WCE" | Tworzy znacznik środka lub linie środkowe okręgów i łuków |
DIMCONTINUE | WYMSZEREG | "WS;WYMSZ" | Kontynuuje tworzenie liniowego, kątowego lub współrzędnościowego wymiaru od drugiej linii pomocniczej poprzedniego lub wybranego wymiaru |
DIMDIAMETER | WYMŚREDNICA | "WYMD;WD" | Tworzy wymiar średnic dla okręgów i łuków |
DIMEDIT | WYMZMIEŃ | "WYMZM;WYMED;WZM;WYMEDYCJA;WE" | Modyfikuje wymiary |
DIMLINEAR | WYMLINIOWY | "WL;WYMLIN" | Tworzy wymiary liniowe |
DIMOVERRIDE | WYMWSPÓŁRZ | "WWS;WYMWS" | Tworzy wymiar podający współrzędną |
DIMRADIUS | WYMPROMIEŃ | "WR;WYMR" | Tworzy wymiary promienia dla okręgów i łuków |
DIMSTYLE | WYMSTYL | WYMST | Tworzy i modyfikuje style wymiarowania |
-DIMSTYLE | -WYMSTYL | -WYMST | Tworzy i modyfikuje style wymiarowania |
DIMTEDIT | WYMEDTEKST | WYMTED | Przesuwa i obraca tekst wymiarowy |
DIST | ODLEG | ODL | Mierzy odległość i kąt między dwoma punktami |
DIVIDE | PODZIEL | POD | Rozmieszcza na obiekcie (wzdłuż jego długości lub obwodzie) punkty lub bloki w równych odstępach |
DONUT | PIERŚCIEŃ | PR | Tworzy wypełnione okręgi i pierścienie |
DRAWORDER | PORZWYŚ | PW | Ustawia kolejność wyświetlania obiektów |
DVIEW | DWIDOK | DW | Ustawia punkt widzenia kamery |
ELLIPSE | ELIPSA | E | Tworzy elipsą lub łuk eliptyczny |
ERASE | WYMAŻ | WY | Usuwa obiekty z rysunku |
EXPLODE | ROZBIJ | R | Rozbija złożony obiekt na obiekty składowe |
EXPORT | EKSPORT | EXP | Zapisuje obiekty do plików o innych formatach |
EXTEND | WYDŁUŻ | WYD | Wydłuża obiekt do przecięcia z innymi obiektami |
EXTRUDE | WYCIĄGNIJ | WYC | Tworzy bryłę przez wyciągnięcie profilu na określoną wysokość |
FILLET | ZAOKRĄGL | ZA | Zaokrągla krawędzie obiektów |
GROUP | GRUPA | G | Zarządza zapisanymi zbiorami obiektów zwanych grupami |
-GROUP | -GRUPA | -G | Zarządza zapisanymi zbiorami obiektów zwanych grupami |
HATCH | KRESKUJ | KRE | Wypełnia obszar niezespolonym wzorem kreskowania |
-HATCH | -KRESKUJ | -KRE | Wypełnia obszar niezespolonym wzorem kreskowania |
HATCHEDIT | EDKRESK | EK | Modyfikuje istniejący obiekt kreskowania |
HIDE | UKRYJ | UK | Chowa linie zasłonięte przez inne obiekty |
IMAGE | OBRAZ | OBR | Wyświetla i modyfikuje ścieżki obrazów wstawionych do pliku rysunku |
-IMAGE | -OBRAZ | -OBR | Wyświetla i modyfikuje ścieżki obrazów wstawionych do pliku rysunku |
IMAGEADJUST | DOPASOBR | DOPO | Dopasowuje ustawienia map bitowych (jasność, kontrast, płowienie) |
IMAGECLIP | PRZYTOBR | PRZO | Przycinanie map bitowych |
IMPORT | IMPORT | IMP | Importuje do programu pliki o różnych formatach |
-INSERT | -WSTAW | -W | Wstawia blok lub inny rysunek |
INSERTOBJ | WSTAWOBJ | WO | Osadzanie zewnętrznych obiektów w rysunku |
INTERFERE | PRZENIKANIE | PRZEN | Tworzy bryłę będącą przecięciem (częścią wspólną) brył |
INTERSECT | ILOCZYN | IL | Łączy wybrane obiekty (część wspólna) |
LAYER | WARSTWA | WA | Zarządza warstwami i ich cechami |
-LAYER | -WARSTWA | -WA | Zarządza warstwami i ich cechami |
LAYOUT | ARKUSZ | Tworzy i modyfikuje zakładkami arkuszy | |
LEADER | LODNIES | "LODN;LO" | Tworzy dla elementu linię odniesienia z dołączonym opisem |
LENGTHEN | PRZEDŁUŻ | PRZE | Zmienia długość obiektów i kąty rozwarcia łuków |
LINE | LINIA | L | Tworzy segmenty liniowe |
LINETYPE | DDLTYPE | RL | Zarządza typami linii i ich własnościami |
LINETYPE | RODZLIN | Wczytuje i ustala rodzaje linii | |
-LINETYPE | -DDLTYPE | -RL | Zarządza typami linii i ich własnościami |
LIST | LI | LS | Wyświetla informacje o wybranych obiektach |
LTSCALE | RLSKALA | RLS | Ustala globalny współczynnik skali dla rodzajów linii |
LWEIGHT | SZERLIN | SL | Ustala aktualną szerokość linii, opcje wyświetlania szerokich linii i ich jednostki |
MATCHPROP | UZGCECHY | UZG | Kopiuje cechy z wybrano obiektu na inne obiekty |
MEASURE | ZMIERZ | ZMI | Rozmieszcza na obiekcie (wzdłuż jego długości lub obwodzie) punkty lub bloki w równych odstępach |
MIRROR | LUSTRO | LUS | Tworzy lustrzaną kopię obiektów |
MLINE | MLINIA | ML | Tworzy multilinię |
MTEXT | MTEKST | "WT;T" | Tworzy tekst wielowierszowy |
MVIEW | WWIDOK | WW | Tworzy i steruje rzutniami arkusza |
OFFSET | ODSUŃ | OD | Tworzy współśrodkowe okręgi, równoległe linie i krzywe |
OPTIONS | OPCJE | OP | Zmienia ustawienia programu |
OSNAP | OBIEKT | O | Ustala stałe tryby lokalizacji |
-OSNAP | -OBIEKT | -O | Ustala stałe tryby lokalizacji |
PAN | PRZESUŃ | "PRS;NFRAGM;NF" | Przesuwa obiekty na określoną odległość w określonym kierunku |
-PAN | -PRZESUŃ | "-PRS;-NFRAGM;-NF" | Przesuwa obiekty na określoną odległość w określonym kierunku |
PASTESPEC | WKLEJ_S | WKS | Wstawia dane ze Schowka i steruje formatem danych |
PEDIT | EDPLIN | EDP | Modyfikuje polilinię |
PLINE | PLINIA | PL | Tworzy polilinię 2D |
PLOT | KREŚL | KR | Drukuje rysunek (na urządzeniu drukującym lub do pliku) |
POINT | PUNKT | PU | Tworzy obiekt punktowy |
POLYGON | WIELOBOK | WBO | Tworzy zamknięte równoboczne polilinie (wieloboki) |
PREVIEW | PDRUK | PD | pokazuje, jak będzie wyglądał rysunek po wydrukowaniu |
PROPERTIES | CECHY | CE | Steruje cechami istniejących obiektów |
PSPACE | PAPIER | P | Przełącza z zakładki modelu na zakładkę arkusz i ustala ją jako aktualną zakładkę |
PURGE | USUŃ | US | Usuwa z rysunku niepotrzebne obiekty, takie jak bloki lub warstwy |
QUIT | REZYGNUJ | REZ | Zamyka program |
RECTANGLE | PROSTOK | PRO | Rysuje prostokąt (zamknięta polilinia) |
REDRAW | PRZERYS | PS | Odświeżenie rzutni |
REDRAWALL | PRZERYSW | PSW | Odświeżenie wszystkich rzutni |
REGENALL | REGENW | REW | Regeneruje rysunek i odświeża zawartość wszystkich rzutni |
REGION | REG | RE | Przekształca obiekt zamykający pewien obszar w region |
RENAME | NNAZWA | -NN | Zmienia nazwy nazwanym obiektom, takim jak bloki i warstwy |
RENDER | RENDER | RR | Tworzenie fotorealistycznych wizualizacji modelu |
REVOLVE | PRZEKRĘĆ | PRZK | Tworzy bryłę przez obrót profilu wokół osi |
ROTATE | OBRÓT | OB. | Obraca obiekty względem punktu bazowego |
RPREF | RPARAM | RPAR | Modyfikuje parametry wizualizacji przestrzeni |
RTROT | 3DORBITA | 3DO | Interaktywne wodzenie kamery w przestrzeni |
SAVE | ZAPISZ | Zapisuje aktualny rysunek | |
SCALE | SKALA | S | Powiększa lub zmniejsza obiekty proporcjonalnie w kierunkach X,Y i Z |
SCRIPT | POKAZ | POK | Wykonuje sekwencję poleceń zapisaną w pliku makropoleceń |
SECTION | PRZEKRÓJ | PKR | Przecina bryłę przez płaszczyznę zdefiniowaną przez trzy punkty oraz tworzy region reprezentujący przecięcie obiektu z płaszczyzną cięcia |
SLICE | PŁAT | PAT | Przecina bryłę przez płaszczyznę zdefiniowaną przez trzy punkty |
SNAP | SKOK | SKO | Włącza, wyłącza i steruje ustawieniami skoku kursora |
SOLID | OBSZAR | OBS | Tworzy wypełnione trójkąty i czworoboki |
SPELL | PISOWNIA | PIS | Sprawdza pisownię w wybranym tekście |
SPLINE | SPLAJN | SPL | Tworzy krzywą B-splajn (NURBS) |
SPLINEDIT | EDSPLAJN | SPE | Modyfikuje splajn lub polilinię przekształconą w splajn |
STRETCH | ROZCIĄGNIJ | ROZC | Przesuwa lub rozciąga obiekty |
STYLE | STYL | ST | Tworzy, modyfikuje lub ustala nazwane style tekstu |
SUBTRACT | RÓŻNICA | ROZ | Łączy wybrane regiony (suma) |
TABLET | PULPIT | PUL | Wykonuje kalibrację i konfigurację pulpitu, włącza i wyłącza tryb pracy Pulpit |
TEXT | -TEKST | "-T;DT" | Wyświetla na ekranie taki tekst jaki został napisany |
THICKNESS | TH | Ustawia bieżącą grubość brył | |
TILEMODE | TI | TM | Przełącza między zakładkami modelu i arkuszy |
TOLERANCE | TOLERANCJA | TOL | Tworzy tolerancje geometryczne |
TOOLBAR | PASEKN | PN | Wyświetla, ukrywa i dostosowuje paski narzędzi |
TORUS | TORUS | TOR | Tworzy torus |
TRIM | UTNIJ | UT | Ucina obiekty na krawędzi cięcia zdefiniowanej przez inne obiekty |
UCSMAN | MENLUW | LU | Zarządza zdefiniowanymi lokalnymi układami współrzędnych |
UNION | SUMA | SUM | Łączy bryły |
UNITS | JEDN | JED | Steruje formatami i dokładnością wyświetlania współrzędnych i kątów |
-UNITS | -JEDN | -JED | Steruje formatami i dokładnością wyświetlania współrzędnych i kątów |
VIEW | WIDOK | -WID | Zapisuje i wyświetla nazwane widoki |
VPOINT | PKTOBS | -PKO | Ustawia punkt widzenia |
WBLOCK | PISZBLOK | PB | Zapisuje obiekty lub blok do nowego pliku rysunkowego |
WEDGE | KLIN | KL | Tworzy klin |
XCLIP | PRZYTOD | PO | Przycinanie odnośników |
XLINE | PROSTA | PRT | Tworzy prostą |
XREF | ODNOŚNIK | ODN | Steruje odwołaniami do plików rysunkowych |
-XREF | -ODNOŚNIK | -ODN | Steruje odwołaniami do plików rysunkowych |
ZOOM | ZOOM | Z | Powiększanie i pomniejszanie obszaru wyświetlanego na obszarze okna graficznego |
Instalacja TOOLS
- Program instaluje się przez uruchomienie pliku setup.exe.
- Wczytanie menu.
- W linii poleceń wpisujemy menuload:. W odpowiedzi wyświetli się okno dialogowe.
- Wciskamy przycisk Browse [1]. W nowym okienku:
- znajdujemy plik Tools.mnu. Domyślnie jest on w katalogu: C:\Program Files\Szansa\Tools\Menu\ . Jego położenie może się różnić w zależności od miejsca zainstalowania programu.
- Wybieramy plik przez wciśnięcie przycisku Otwórz [2].
- Wczytujemy plik przez wciśnięcie przycisku Load [3].
- W liście [4] pojawi się nowy wpis potwierdzający prawidłowe wczytanie pliku
- Przycisk Close [5] zamyka okno. W głównym oknie ZWCAD pojawi się nowe menu, zawierające ikonki TOOLS.
- W linii poleceń wpisujemy menuload:. W odpowiedzi wyświetli się okno dialogowe.
- Wczytanie aplikacji
Wczytania nakładki można dokonać na kilka sposobów:
- Najprostszym sposobem wczytania jest użycie przycisku z nowego menu
.
- Drugim sposobem jest wczytanie nakładki przez wpisane w linii poleceń, appload lub z głównego menu programu kolejno Narzędzia --> Wczytaj aplikację (LISP)
Strona 8 z 8